گزارش و تحلیل

هواپیمای 115 میلیون دلاری آمریکا هنگام پرواز آزمایشی در هوا واژگون شد

© AFP 2023 / US AIR FORCEهواپیمای 115 میلیون دلاری آمریکا هنگام پرواز آزمایشی در هوا واژگون شد
هواپیمای 115 میلیون دلاری آمریکا هنگام پرواز آزمایشی در هوا واژگون شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش کمیسیون رسیدگی به علل این سانحه گفته شد که پس از آزمایش Ghostrider هواپیمای جدید نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته شد که این هواپیما از تشکیلات حذف شود.

این هواپیما هنگام پرواز در ارتفاع چهار و نیم کیلومتر بر فراز خلیج مکزیک و انجام مانور درجه متوسط ارتفاع را به شدت از دست داد و به یک و نیم کیلومتر پایین رفت و پس از آن به زحمت در حالت افقی قرار داده شد. خدمه آسیبی ندیده ولی خود هواپیما آسیب های بحرانی دید.

شرکت Lockheed Martin هواپیمای AC-130J را تولید کرد. وظیفه آن حمایت هوایی از نیروی زمینی و رساندن بارها است. ساخت هر فروند این نوع هواپیما 115 میلیون دلار تمام می شود.

این هواپیما را به عنوان یک مدل جدید معرفی می‌کنند لیکن پایه آنرا هواپیمای C-130 Hercules تشکیل می‌دهد که حتی در سال 1955 برای اولین بار به پرواز در آمده بود. سلطان محمود حالی سرهنگ سابق نیروی هوایی آمریکا بر آن است که این هواپیما از نظر فنی کهنه شده است. او چنین تعریف کرد:

این فناوری کهنه است. لازم بود که کار های علمی — تحقیقی و طراحی دقیقی انجام می‌شد و اکثر آزمایش ها روی زمین انجام می‌گرفت تا پرسنل دستخوش خطر مرگ نشود. من ابتدا فکر کردم که این برنامه را ببندند ولی الان روشن است که اینطور نخواهد شد. آن‌ها دوست ندارند از برنامه‌های دارای هزینه‌ها و مصرف هنگفت نیرو خودداری کنند.

این اولین هواپیمای آمریکایی نیست که بر پایه فناوری کهنه تولید شده و با وجود صد ها میلیون دلار صرف شده برای طراحی آن با شکست روبرو شد.

نمونه بارز این تکنیک ها جنگنده «اف — 15» است که همان Lockheed Martin دارد آنرا طراحی می کند. «کارن کویاتکوفسکی» سرهنگ دو سابق نیروی هوایی آمریکا می‌گوید که بهینه سازی مدل های کهنه ولخرجی وقت است. او گفت:

ما برای تکنیک های نظامی گوناگون پول‌های هنگفتی مصرف می کنیم. مثلاً برای C-130 که می‌خواهیم این مدل کهته را تزیین دهیم. نتیجه چیست؟ زیاد موفق نیست. نمونه خوب این کار ها «اف- 35» است که آنرا بعنوان مدل جدید معرفی کرده و البته بر پایه جنگنده های قبلی ساخته شده بود. این هواپیما چنانکه باید کار نمی‌کند و لیکن ارزش آن بیشتر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بود از آب در آمده است. این هواپیمای گران و بدرد نخور و دارای نارسایی‌های جدی است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала