گزارش و تحلیل

ترکیه آماده است در مورد پدافند هوایی با روسیه همکاری کند

© AFP 2023 / Adem AltanМинистр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу
Министр иностранных дел Турции Мевлют Чавушоглу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه سابق و معاون رئیس حزب عدالت و توسعه ترکیه در مصاحبه با «اسپوتنیک» نتایج دیدار سران کشور های گروه 20 را ترازبندی کرد

به گفته چاووش اغلو سازمان دهندگان این همایش تلاش کردند آنرا طوری برگزار کنند که از کل دیدار های پیشین متمایز باشد. آن‌ها بعنوان موضوع های مورد بحث مرجح به مسایل دارای اهمیت همه جانبه و مصوبات قابل اجرای عملی و پیشرفت سرمایه‌گذاری ها توجه کردند. چاووش اغلو گفت: 

«ما همچنین اصرار کردیم که بحث پیرامون مبارزه با تروریسم و بحران مهاجرت در جریان کار این همایش ضرورت دارد. متأسفانه در روز های ما خطر تروریستی همراه با مسایل اقتصادی و اجتماعی یکی از مسایل بسیار جدی جهانشمولی است که بشریت دست به گریبان آن  است.  همانا به این خاطر این مساله در همایش گروه 20 مورد بررسی گسترده  قرار گرفته بود. حوادث فاجعه بار پاریس که در آستانه همایش ما رخ داد بار دیگر نشان داد که بررسی مساله مبارزه علیه تروریسم و تهیه طرح مشترک مقابله با این خطر تا چه اندازه ضرورت دارد. این موضوع قبل از اعمال تروریستی در پایتخت فرانسه در دستور کار دیدار سران گروه 20 گنجانده شده بود. مساله مبارزه با تروریسم شامل همه ما می شود. ترکیه، روسیه و کشور های اروپا متحمل کل سنگینی رویارویی با خطر تروریستی می شوند».

مولود چاووش اوغلو به اهمیت نتایج دیدار چندجانبه وین در مورد سوریه اشاره کرد که در جریان آن شرکت کنندگان مذاکرات فهرست های سازمان های تروریستی را هماهنگ کرده و موفق شدند واژه «عمل تروریستی» را دقیقاً توصیف کنند. او گفت:

«در حقیقت امر این گام بلندی در راه مبارزه آتی علیه سازمان های تروریستی بود. باید به صورت مشخص دانست که نمی‌توان تروریست ها را بر «خوب» و «بد»، «اسلامی» و «مسیحی»، جهادیون» و «عرفی»، در حال نبرد «بر له» و «علیه» رژیم سوریه، تقسیم کرد. باید کاری کرد تا توصیف مشترک فعالیت‌های تروریستی و برخورد به مبارزه با آن ها تدوین شود».

 چاووش اوغلو ضمن تفسیر تصمیم ترکیه مبنی بر خودداری از خرید سامانه های چینی پدافند هوایی اظهار داشت که اطلاع در این باره که ترکیه نتایج مناقصه مربوطه را تحت نفوذ و به نفع غرب فسخ کرده بود با واقعیت وجه مشترکی ندارد. چاووش اوغلو گفت:

«برای ما لازم نبود برای نشان دادن ژست وسیعی بسوی غرب منتظر همایش گروه 20 باشیم. ما ساده می توانسیم پیشنهاد دیرینه غرب را قبول می کردیم. ما لزومی نداریم به کسی گذشت کنیم زیرا قصد داریم صنایع دفاعی خود را توسعه دهیم. ما باید تحویل کامل فناوری برای توسعه تولیدات دفاعی خودی را تأمین کنیم و ما مایلیم در اسرع اوقات به این کار بپردازیم. علت خودداری ما از خرید سامانه های ساخت چین همین است. ما یقین حاصل کردیم که خرید و یا دریافت جزئی فناوری هیچ سود عنلی برای ما را ببار نخواهد آورد. گرفتن این تصمیم هیچ ربطی به پرپایی دیدار سران گروه 20 ندارد».

چاووش اوغلو  تأکید کرد که ترکیه انواع همکاری با دیگر کشور ها از جنله با روسیه در فرایند ایجاد سیستم خودی پدافند هوایی را  مستثنی نمی داند. دیپلمات ترکیه تأکید کرد:

«ما در مورد همکاری با هیچ کشوری پیش‌داوری نمی کنیم. البته کشور ما که عضو ناتو می‌باشد می‌تواند از امکان های این پیمان در تأمین امنیت خود استفاده کند. می‌دانیم که قبلاً سامانه های موشکی ناتو به مرز سوریه روانه شده بودند ولی این کار سبب آن نشده که ما به توسعه صنایع دفاعی خود نیاز نداشته باشیم. ما در آینده قصد داریم نه تنها تولید بالگرد ها و هواپیماها را افزایش داده بلکه نیز می‌خواهیم فناوری موشکی خود را پیشرفت دهیم. ما آماده ایم با همه کشورهایی همکاری کنیم که  شرایط پیشنهادی ما مورد علاقه شان باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала