گزارش و تحلیل

اوپک گازی در سایه دیدار پوتین

© Sputnik / Michael KlimentyevПрезидент России Владимир Путин во время видеоконференции с российскими военными, задействованными в операции в Сирии
Президент России Владимир Путин во время видеоконференции с российскими военными, задействованными в операции в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشورهای صادر کننده گاز این روزها در تهران گرد هم آمده اند تا استراتژی آینده همکاری خود را هماهنگ کنند اما حضور آقای ولادیمیر پوتین و ملاقات وی با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی ماجرای کنفرانس گازی و حضور سران دیگر در تهران را زیر سایه خود قرار داده.

بدیهی است که در ملاقات فیما بین عالیرتبه ترین مقامات ایران و روسیه قرار نیست که به بحث صادرات گاز و انرژی پرداخته شود گو اینکه این مساله مورد توجه هر دو کشور می باشد و قطعا بخشی از صحبت ها را به خود اختصاص خواهد داد.

مسایل زیادی است که مورد توجه دو کشور است و قطعا در گفتگو فیما بین پرزیدنت پوتین و آیت الله خامنه ای در مورد سوریه — عراق — یمن — جنگ با تروریسم — بحث توافق ایران و 1+5 و همکاری های مشترک دیگر فیما بین دو کشور بحث خواهد شد.

با توجه به گرم بودن مساله مبارزه با تروریسم پیش بینی می گردد بحث عمده صحبت ها به این قسم اختصاص یابد.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که ایران و روسیه بر اساس یک نقشه خیلی مفصل مبارزه خود با تروریسم را در سوریه شروع کرده اند.

دیدارپوتین با روحانی و خامنه ای در حاشیه اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در ایران - اسپوتنیک ایران
دیدار پوتین با روحانی و خامنه ای در حاشیه اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در ایران

حملات هوایی روسیه در سوریه از یک سو و پیشروی ارتش سوریه به همراه نیروهای مردمی آموزش دیده توسط ایران بر روی زمین عرصه را بر گروه های تروریستی در سوریه تنگ تر و تنگ تر کرده و قطعا این پیشروی به هیچ وجه مورد پسند خیلی از کشورهای حامی تروریست ها در سوریه نمی باشد.

به دلایل مختلف عموم مردم ایالات متحده و کشورهای اوروپایی به هیچ وجه تمایل ندارند وارد جنگ سوریه شوند و از سوی دیگر پیروزی پرزیدنت بشار الاسد بر دشمنانش را نیز بر نمی تابند. حال بماند که تعدادی از کشورهای منطقه نیز از موفقیت ارتش سوریه در نابودی تروریست های این کشور بیمناک هستند.

بر عکس تصور عمومی از داعش این گروه یک گروه فوق العاده حرفه ای و دارای استراتژیست های کهنه کار است که به هیچ وجه بی دلیل دست به هیچ کاری نمی زند و چند سال اخیر نشان داد که سرعت بروز داعش وابسته به همین استراتژیست ها است. از عملیات کشت و کشتار های وحشتناک گرفته تا عملیات انتحاری و غیره همه با برنامه ریزی دقیق و بی نقص بوده و فیلم هایی که توسط این گروه در رسانه های اجتماعی و رسانه های جهانی منتشر شده نشان می دهد که این گروه در زمینه تبلیغاتی نیز بسیار موفق بوده بگونه ای که با انتشار تصاویر عملیات وحشتناک خود توسط رسانه های بین المللی توانسته همه این رسانه ها را به ابزاری در دست خود و برای اهداف خود تبدیل کند. عملیات تروریستی این گروه بر علیه هواپیمای مسافربری روسیه و یا عملیات تروریستی در فرانسه و یا عملیات اخیر آن در حومه جنوبی بیروت نیز در همین راستا بوده. داعش برای اینکه جنگ شیعه و سنی داخل لبنان راه بیاندازد در منطقه شیعیان عملیات انجام داده. از سوی دیگر برای اینکه افکار عمومی مصر و روسیه را تحت فشار قرار دهد بر علیه هواپیمای مسافربری روسیه که در شرم الشیخ مصر بوده عملیات انجام داده. داعش برای اینکه پای کشورهای اوروپایی را به جنگ سوریه باز کند اقدام به عملیات پر سرو صدا در پاریس نمود. با این شرایط مردم فرانسه و دیگر کشورهای اوروپایی دیگر با ورود کشورهایشان به جنگ در سوریه و عراق مخالف نیستند. و سران این کشورها می توانند براحتی برای ورود به سوریه تصمیم بگیرند. به این ترتیب و چون اهداف ائتلاف ایران و روسیه با کشورهای اوروپایی در سوریه همسو نیست یک تقابل میان دو ائتلاف بوجود می آید و داعش همیشه نشان داده که بهترین استفاده کننده از تقابل ها می باشد.

روس ها با یک تحلیل سریع متوجه ماجرا شدند و به همین دلیل پرزیدنت پوتین به زیردریایی های روسیه دستور داد تا با ناو هواپیمابر فرانسه به عنوان همپیمان رفتار کنند و اخیرا هواپیماهای روسی موشک هایی را بر سر داعش انداختند که روی آن پیغام همدردی با فرانسوی ها نوشته شده بود. روس ها معتقد هستند که برای ناکام گذاشتن داعش و بهم زدن نقشه های آن بهتر است که همه کشورهایی را که می خواهند با داعش مبارزه کننده وارد ائتلاف چهار (روسیه — ایران — عراق و سوریه) نمایند و جبهه رویارویی با تروریست ها و داعش را یکی کنند. پیشنهادی که چند ماه پیش نیز توسط روسیه مطرح شد.

ایرانی ها دیدگاه روسیه را قبول دارند اما در مورد قصد و نیت دیگر کشورها مثل فرانسه مردد می باشند. ایرانی ها بیم آن را دارند که ورود کشوری مثل فرانسه به ائتلاف با توجه به سیاست های این کشور در مورد سوریه ممکن است فقط منجر به لو رفتن اطلاعات مرکز عملیات بغداد گردد و عملا پیشرفت سریع نقشه ایران و روسیه را کند نماید. مخصوصا که گزارش های متعددی از کمک های اطلاعاتی کشورهای غربی به گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش در سوریه و عراق در اختیار دارند و در موارد زیادی پیشروی نیروهای مردمی مورد حمایت ایران در قبال داعش حتی با بمباران ایالات متحده و همپیمانانش در عراق متوقف شد. حال بماند که بعدا این کشورها اعلام کردند که این بمباران ها و یا ارسال آذوقه و مهمان به داعش سهوی و نه عمدی بوده.

با این شرایط به اعتقاد ایرانی ها فقط در صورتی باید اجازه داد کشوری به ائتلاف چهار بپیوندند که این کشور موضع خود در مورد سوریه را با موضع ایران و روسیه یکی کند.

با این اوصاف قطعا مهم ترین بحثی که احتمالا فیما بین دو رهبر مطرح خواهد شد این بحث خواهد بود.

موضوع دیگری که احتمالا فیما بین این دو رهبر مطرح گردد تبدیل همکاری های فیما بین ایران و روسیه به نوعی ائتلاف و یا اتحاد میان دو کشور و شاید با کشورهای دیگر برای مقابله با جاه طلبی های برخی کشورها در جهان می باشد.

امروزه ایران و روسیه در موارد زیادی با هم منافع مشترک دارد و هم نظر می باشد. منافعی که کشورهای دیگر برای هر کدام از آنها اتحادی تشکیل می دهند.

میدان آزادی در تهران - اسپوتنیک ایران
ایران و روسیه نه رقیب بلکه شرکای گازی هستند

این ائتلاف یا اتحاد ایران و روسیه می تواند در زمینه های اقتصادی — رسانه ای — سیاسی — امنیتی و نظامی باشد.

مدتی است که روسیه با تعدادی از کشورهای دیگر در زمینه های اقتصادی و رسانه ای در حال ائتلاف می باشد.

گروه بریکس و شانگهای نمونه هایی ازاین ائتلاف ها می باشد. قطعا ایران نیز تمایل دارد با کمک روسیه به این ائتلاف ها بپیوندند. به این ترتیب ایران و روسیه سطح همکاری های فیما بین خود را می توانند به سطوح بالاتری ارتقا دهند و در زمینه های اقتصادی نه فقط با یکدیگر همکاری کنند بلکه در مواردی نیازهای یکدیگر را همپوشانی کنند.

این همپوشانی می تواند از همکاری میان ایران و روسیه شروع شود و به کشورهای دیگر بریکس و پیمان شانگهای کشیده شود.

با توجه به اینکه آیت الله خامنه ای فرمانده کل قوای مسلح ایران نیز می باشد قطعا بحث تجهیز نیروهای مسلح ایران به سلاح های مدرن روسی نیز یکی از مباحث داغ دو رهبر واحتمالا توافق هایی برای ارتقای سطح همکاری های نظامی در نظر خواهد بود.

در پایان می توان گفت در صورتی که سفر روسا و رهبران کشورهای مختلف به ایران را رصد کرده باشید می توانید متوجه شوید که ترتیب ملاقات با رهبری در ایران فقط برای شخصیت هایی صورت می گیرد که روابط بسیار نزدیک و صمیمانه با ایران داشته باشند و به این دلیل نفس ملاقات پرزیدنت پوتین با آیت الله خامنه ای پیغام مهمی برای دیگر کشورها مبنی بر سطح روابط صمیمی دو کشور می باشد و قطعا توقع خروجی های زیادی چه علنی و چه غیر علنی از ملاقات دو رهبر می رود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала