گزارش و تحلیل

نگرانی های شدید چین از تروریسم بین المللی

© AP Photo / Dabiqشهروند چینی در دست داعش
شهروند چینی در دست داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سی زین پیان رهبر چین قتل فان زینخویا شهروند چین به دست شبه نظامیان گروهک داعش را محکوم کرد.

وی روز 19 نوامبر در پایان نشست «همکاری های اقتصادی آسیا — اقیانوسیه» در فیلیپین اظهار کرد که چین با تروریسم به هر صورت آن مبارزه می کند.

وزیر خارجه چین برای اولین  بار نام شهروند ربوده شده چینی را اعلام کرد. در ماه سپتامبر سال جاری خون لِی سخنگوی وزارتخانه فقط اعلام کرده بود که شهروند مفقود شده چینی با خصوصیات گروگان گروهک داعش یکسان است. این بیانیه تنها پس از انتشار عکس دو گروگان با لباس های زردرنگ منتشر شد. شبه نظامیان داعش اعلام کردند که یکی از گروگان ها اهل چین به نام فان زینخویا و دیگری به نام یوهان گریمسگورد افستاد اهل نروژ است.

شبه نظامیان به ازای دو گروگان طلب مبلغی پول کرده اند. در ماه سپتامبر دولت نروژ اعلام کرد که حاضر به پرداخت پول در ازای گروگان نیست. امروز وزارت خارجه چین خبر داده است که دولت تمام تلاش خود را برای نجات شهروند کشورش انجام خواهد داد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه، چین قاطعانه این عمل وحشیانه را محکوم کرده و حتما جنایتکاران را مجازات خواهد کرد.

فان زینخویا اولین شهروند چینی است که قربانی داعش می شود. چین رسما در این باره خبر داده است و از نشست همکاری های اقتصادی آسیا — اقیانوسیه بیانیه خود را اعلام کرده است. آجار کورتوف کارشناس انستیتوی مطالعات استراتژیک روسیه معتقد است که این اقدام چین زنگ هشداری است درباره نگرانی پکن از تهدیدات تروریستی.

آجار کورتوف می گوید: «سخنان رهبر چین دست کم گواه آن است که پکن از توسعه حوادث در خاور میانه به شدت نگران شده است. در چین متوجه هستند که هیچ کشوری از حملات تروریستی در امان نیست و هیچ تضمینی هم برای چین وجود ندارد. این شر همه گیر است. چین با انفجارهایی در قلمروی خود روبرو می شود که غالبا در مناطق جدایی طلب اویغور صورت می گیرند. اما اگر آنها از سوی نیروهای بالفعل داعش در خاور میانه حمایت اقتصادی، مالی، نظامی، فنی و سیاسی دریافت کنند، آنوقت میزان خطر بالاست و احتمال شدت گرفت حملات تروریستی بیشتر می شود. بسامد این حملات فشرده تر می شود و روش های آن پیچیده تر و در مقیاس بزرگتر و حتی با پیامدهای منفی بیشتر.»

آجار کورتوف می گوید که طبق منابع غربی، دست کم یکصد شهروند چینی پیرو اسلام هستند که غالبا اهل سین زیان بوده و با سلاح در جبهه داعش مبارزه می کنند. اعدام شهروند چینی توسط اسلام گرایان در چارچوب برنامه های تروریست های بین المللی صورت می گیرد. قبلا چندین مرتبه تهدیدها چین را نشانه گرفته اند، زیرا چین موضع خاصی در خصوص جدایی طلبی و افرای گرایی در میان اقلیت مسلمان در سین زیان دارد. تروریست های بین المللی در ازای این سیاست پکن قصد انتقام دارند. آنها تهدید کرده اند که چین بهای این سیاست خود را خواهد داد. و اکنون ما شاهد هستیم که این تهدیدات جامه عمل می پوشند. اجار کورتوف در ادامه توضیح می دهد: «چین مشارکت خود را در برنامه های بین المللی برای از بین بردن سریع داعش تقویت می کند. البته صحبت از ارسال سلاح در میان نیست، بلکه چین از اهرم های مالی، دیپلماسی و سیاسی استفاده می کند تا با برنامه های جامعه بین الملل و برنامه های روسیه برای منهدم کردن گروهک افراطی داعش مشارکت کند.

جامعه جهانی باید جبهه ای متحد برای مبارزه با تروریسم بوجود آورد و جبهه تشکیل شده در سین زیان چین به نام «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» باید هدف مبارزه ضدتروریستی شود. وان ای وزیر امور خارجه چین نیز در نشست جی 20 در آنتالیا به این مساله اشاره کرد.

سی زین پیان رهبر چین در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه حمایت خود را از مردم روسیه به خاطر سقوط هواپیمای آ-321 در شبه جزیره سینای اعلام کرد. چین به عنوان شریک استراتژیک روسیه از برنامه های این کشور برای تامین امنیت ملی و ثبات در مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала