گزارش و تحلیل

تصمیم روسیه برای ورود به مشارکت ترانس پسفیک

© AP Photo / Charles Dharapakترانس آتلانتیک
ترانس آتلانتیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف مشارکت ترانس پسفیک بیش از آنکه محدود ساختن قدرت سیاسی کشورها باشد، تحمیل اصول تجارت و سرمایه گذاری درست و سودمند برای واشنگتن و شرکایش می باشد.

کاوامورا یاسوخیسا سخنگوی وزارت خارجه ژاپن گفت که در صورت تمایل روسیه امکان شروع گفتگو برای ورود به  سازمان مشارکت ترانس پسفیک وجود دارد. کمی قبل تر نیز جون کری وزیر امور خارجه امریکا پیشنهاد الحاق روسیه و چین را به این سازمان طرح کرده بود.

این پیشنهادات توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است، زیرا مقامات ایالات متحده امریکا هیچ گاه پنهان نکرده اند که مشارکت ترانس پسفک از همان ابتدا در جهت مقابله با قدرت تجاری رو به رشد چین و محدود کردن نفوذ اقتصادی کشورهای بریکس بوده است. و از قضا کشورهای روسیه، چین و همچنین برزیل، هند و آفریقای جنوبی در سازمان بریکس حضور دارند. آیا این پیشنهادات به آن معنا نیست که تز اصلی استراتژیک شراکت ترانس پسفیک برای واشنگتن چندان مهم نیست؟ در واقع به اعتقاد ویتالی شویدکوی کارشناس روس از انستیتوی اقتصاد جهانی و مدیر بخش اقتصاد و سیاست، موضوع پیچیده تر از این است.

وی در ادامه توضیح می دهد: «هدف مشارکت ترانس پسفیک بیش از آنکه محدود ساختن قدرت سیاسی کشورها باشد، تحمیل اصول تجارت و سرمایه گذاری درست و سودمند برای واشنگتن و شرکایش می باشد. و توافقی که در این سازمان حاصل شده از نظر آمریکا یک موفقیت است. به همین خاطر امروز امریکایی ها می توانند با آرامش ورود اعضای جدید به این سازمان را اعلام کنند، زیرا نه چین و نه روسیه در فرایند مذاکرات شرکت نخواهند کرد و به طبع، نمی توانند بر قوانین بازی در سازمان مشارکت ترانس پسفیک تاثیر بگذارند. چین و روسیه مجبور هستند فقط تابع قوانینی باشند که کشورهای تشکیل دهنده این سازمان و بیش از همه امریکا تدوین کرده اند. علاوه بر این حتی اگر روسیه و چین دعوت واشنگتن را بپذیرند، پروسه ورود آنها به سازمان ممکن است چند سالی طول بکشد».

این موضوع که واشنگتن به کشورهایی همچون چین اجازه نوشتن قوانین اقتصاد جهانی را نمی دهد و فقط باراک اوباما رییس جمهور امریکا اجازه این کار را دارد، در روز بعد از تهیه اسناد مشارکت ترانس پسفیک برای همه روشن شد. همین نشان می دهد که مشارکت در پروژه ترانس پسفیک به معنای برابری حقوق برای همه اعضای آن نیست. ویتالی شیدکوف در همین رابطه توضیح می دهد: «عضویت در مشارکت ترانس پسفیک بیشتر برای کشورهایی سود دارد که از امتیازات و قدرت کافی برای رقابت در بازار برخوردارند. به عبارتی، مشارکت ترانس پسفیک در وهله اول به حمایت از بازیکنان قوی همچون امریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته می پردازد. و چین امروز می خواهد مواضعش را تحکیم کند، به همین خاطر تمایلی به بازی با قواعد این سازمان ندارد. اگرچه برای کشورهای ضعیف تری که به سازمان مشارکت ترانس پسفیک ملحق شده اند هم امتیازاتی وجود دارد: این کشورها از طریق مشارکت در سازمان دسترسی راحت تری به بازار امریکا پیدا می کنند، به عبارتی امکانی واقعی برای توسعه بخش صادرات خود پیدا می کنند. برای روسیه این مساله چندان مهم نیست، زیرا روسیه بیشتر روی صادرات مواد خام تمرکز دارد. در حقیقت روسیه عملا انگیزه ای به عضویت در سازمان ترانس پسفیک ندارد، چون نفت و گاز در این توافقات نمی گنجند»

یک دلیل دیگر هم وجود دارد. نه چین و نه روسیه الان برای پاسخ دادن به دعوت واشنگتن و عضویت در مشارکت ترانس پسفیک آمادگی ندارند، زیرا هنوز دقیقا برایشان روشن نیست که قوانین این سازمان چه خطراتی را متوجه دیگر اعضای تجارت جهانی می کند. بنابراین پکن سعی دارد بیشتر روی بازارهای آسیای مرکزی به سمت اروپا کار کند و این موضوع در نظریه «راه ابریشم» چین طرح شده است. بخشی از مسیر «راه ابریشم» در قلمروی روسیه قرار دارد. به این ترتیب سرمایه گذاری روی این طرح می تواند به توسعه زیرساخت های روسیه کمک کند. این طرح کاملا با منافع روسیه و چین تناسب دارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала