گزارش و تحلیل

جنگنده های سوخو-35 برای ناوگان هوایی چین مفید هستند

© Sputnik / Anton Denisovسوخو- 35
سوخو- 35 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرارداد فروش جنگنده های سوخو-35 به ارزش بیش از 2میلیارد دلار با چین امضا شد.

پس از چندین سال مذاکره بین روسیه و چین بالاخره قرارداد فروش جنگنده های سوخو-35 به ارزش بیش از 2میلیارد دلار با چین امضا شد. به گفته روزنامه «کامرسانت» روسیه، ارزش هر هواپیما بیش از 83 میلیون دلار است. واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل های استراتژیک و فناوری اهمیت این معاملات را برای چین و روسیه توضیح می دهد.

به اعتقاد وی، چین اولین بار در سال 2008 میلادی به این هواپیماها توجه نشان داد و سال 2011 رسما تمایل خود را به شروع مذاکرات برای خرید این هواپیما اعلام کرد. اما چرا مذاکرات این همه سال طول کشیده است؟ چند دلیل نظامی، سیاسی و فنی در این میان وجود دارند.

بر خلاف معاملات سال های 90، امروز چین به دنبال پر کردن فضاهای خالی در ارتش خود نیست. صنایع داخلی جمهوری خلق چین امروز به خوبی پاسخگوی نیازهای اصلی در بخش تسلیحات هستند. به این ترتیب، طرف چینی فرصت دارد بدون عجله گفتگو کند و به دنبال تنظیم قراردادهای مناسب با روسیه است.

بعد از رژه نظامی سال 2009 به مناسبت 60 سالگی جمهوری خلق چین ، رسانه های چین با شادی از موفقیت های کشور در حوزه صنایع دفاعی یاد می کنند، اما نسبت به خرید جنگنده های سوخو-35 واکنش منفی از خود نشان می دهند. بسیاری معتقدند که از سر گیری مذاکرات برای خرید هواپیماهای آماده روسی منطقی نیست و با جایگاه چین به عنوان یک قدرت بزرگ نظامی تناسب ندارد. مذاکره با وجود چنین سخنانی سخت است.

علاوه بر این، چین مساله تکمیل هواپیماهای روسی با تجهیزات رادیوالکترونیک ساخت چین را طرح کرد. برای این کار نیاز به تغییراتی در نقشه ساخت هواپیما بود و قاعدتا، قیمت نیز تغییر می کرد. تمام اینها نیاز به زمان داشت. از گفته ها اینطور برمی آید که حدس و گمان ها در خصوص محدود کردن تعداد هواپیماها و خریداری چند موتور 117C واقعیت نداشته است.

هواپیمای سوخو 35 برای ناوگان هوایی چین مناسب است، ضمن این که سود این خرید از هزینه های صورت گرفته بیشتر است. اگرچه چین در حال حاضر دو مدل جنگنده J-20  و J-31 را آزمایش می کند و در آینده نیروهای اصلی ناوگان چین به جنگده های سنگین سوخو 27، J-11B, J-11BS, J-11D, J-15, J-16  و گزینه های دیگر تجهیز می شود.

به همین خاطر برای چین پیدا کردن راهی برای تکمیل جنگنده های سنگین بر مبنای سوخو 27 مهم است و سوخو 35 کاملترین مدل این خانواده است. چینی ها برخی از ویژگی های هواپیماهای روسی را در هواپیماهای جدید خود بکار می گیرند. اما موارد زیادی وجود دارند که امکان کپی کردن آن ها در کوتاه مدت وجود ندارد. مثلا موتورها و سیستم الکترونیک آن را با خرید کل هواپیما یا تولید مشترک بدست می آورند.

برای روسیه فروش 24 هواپیما یک معامله سودمند است. اولا، با این معامله سودآوری برنامه سوخو-35 را بالا می برند و کار کارخانه کامسامولسک در آمور را تداوم می بخشد. ضمن اینکه افت نرخ روبل را نیز جبران می کند. دوم اینکه، خرید هواپیما توسط کشوری بزرگ و معتبر، سایر کشورها را نیز ترغیب می کند. سوم اینکه احتمال مراجعه بعدی چینی ها برای خرید هواپیما و سایر سیستم ها و یا حتی تولید مشترک وجود دارد. گفتنی است که فروش هواپیماهای سوخو 27 از پارتی 26 فروند هواپیما تشکیل شده و بعد به پروژه های بزرگ صادرات و انتقال فناوری هوایی رسیده است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала