برنامه «دیدگاه شما»- قسمت چهارم: ریشه نا آرامی ها در کشورهای اروپایی چیست؟

© Sputnik / Alexei Danichevبرنامه «دیدگاه شما»- قسمت چهارم: ریشه نا آرامی ها در کشورهای اروپایی چیست؟
برنامه «دیدگاه شما»- قسمت چهارم: ریشه نا آرامی ها در کشورهای اروپایی چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شامگاه جمعه یک سری حملات تروریستی به طور همزمان در چند منطقه پاریس روی داد.

سه انفجار در ورودی های استادیوم "استاد دو فرانس" هنگام بازی دوستانه تیم های ملی فوتبال فرانسه و آلمان که فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه نیز در آن حصور داشت، صورت گرفته و بعلاوه تیراندازی در رستورانی در منطقه 10م پاریس و گروگان گیری در سالن کنسرت "باتاکلان" در منطقه 11م رخ داد و در مجموع بیش از 140 کشته برجا گذاشته شد.
با این مقدمه از مخاطبان اسپوتنیک خواستیم تا به سوالات زیر پاسخ دهند:
— به نظر شما چرا کشورهای اروپایی با تمام قدرت نظامی، توان اقتصادی و قوانین اجتماعی دقیق دچار ناآرامی و نا امنی شده اند؟
— آیا ریشه این نا آرامی ها تنها در شکل گیری گروه تروریستی داعش است یا علتهای دیگری هم وجود دارد؟
— به نظر شما ممکن است که روسیه و ایران هم به عنوان مبارزان با داعش ممکن است دچار تهدیداتی از این قبیل گردند؟

 

ابراهیم شیری- فعال سیاسی، نویسنده، مترجم، تحلیلگر مسائل بین المللی
- در این باره قبل از هر چیز لازم به ذکر است، کشورهای اروپائی و ایالات متحده آمریکا در رأس همه کشورهای جهان با بحرانهای مالی- اقتصادی ساختاری رو به گسترش و ژرف مواجه هستند و به تبع آن، بیش از سایر کشورها از گسترش و تعمیق بحرانهای سیاسی- اجتماعی رنج می برند. بر این اساس، به جرأت می توان گفت که از «توان اقتصادی» آنها چیزی جز پوسته پوشالی باقی نمانده است. بعبارت دیگر، کشورهای اروپائی با روکود اقتصادی بی سابقه ای دست به گریبانند، که چشم انداز خروج از گرداب آن بطور کلی نمایان نیست و نمی تواند باشد. اغلب کشورهای این قاره مانند یونان، اسپانیا، پرتقال، ایرلند، و برخی دیگر به ورطه ورشکستگی کامل اقتصادی سقوط کرده اند. سیاست «ریاضت اقتصادی»، چاپ نامحدود اسکناس (یورو و دلار) و یکسری جنگهای استعماری جدید نیز نتوانست چاره مشکل آنها باشد. در نتیجه، اردوی عظیم بیکاران، خانه بدوشان، فقرا و گرسنگان روز به روز بزرگتر و بزرگتر می شود. خود این واقعیت، باعث تشدید بحرانهای سیاسی- اجتماعی در جامعه اروپا گردیده است. به همین دلیل، دولتهای اروپائی عمدا و آگاهانه به ناآرامی ها و ناامنی ها دامن می زند، آنها را گسترش می دهند تا از این رهگذر بتوانند زمینه عوام پسندانه تعلیق «قوانین اجتماعی دقیق» خود را فراهم نموده و با ایجاد فضای پلیسی- امنیتی در داخل، توان نظامی خود را مصروف جنگهای استعماری نمایند.
— ریشه ناآرامی های جامعه اروپا، در ماهیت و سرشت خود آن جامعه نهفته است. از قضا، خود دولتهای اروپائی در همدستی با ایالات متحده آمریکا گروههای تروریستی، از جمله، گروه تروریستی «داعش» را بعنوان ارتش موازی یا یک نیروی زیر مجموعه ارتش ناتو تشکیل دادند تا بتوانند به بهانه مبارزه نمایشی با آن، هم توجیهی برای کنترل پلیسی جامعه داشته باشند و هم، مشکلات و معضلات داخلی را از طریق جنگهای استعماری هر چه بیشتر به «حاشیه»، به کشورهای دیگر منتقل نمایند. «داعش» برای آنها نقش کاتالیزاتور را بازی می کند و تشکیل آن و با سیاست گسترش ناتو انطباق دارد. بنا بر این، ریشه نا آرامی های جامعه اروپا نه در شکل گیری گروه تروریستی داعش، بلکه، در همان بحرانهای ذاتی نهفته است که در پاسخ به سؤال اول گفته شد.
— روسیه و ایران هم به عنوان مبارزان با داعش یا به بیان روشنتر، به عنوان مبارزان با ناتو، همانطور که تاکنون با انواع تهدیدات کشورهای غربی (اروپایی و آمریکا) مواجهه بودند، بموازات تشدید و تعمیق بحرانهای مالی- اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در جوامع غربی، با تهدیدات باز هم جدی تری از سوی آنها روبرو خواهند شد. بویژه اینکه، «داعش» را نمی توان و نباید بعنوان یک نیروی مستقل و جدا از ناتو ارزیابی نمود. زیرا، این موضوع کاملا واضح و آشکار است که «داعش» بمثابه یک نیروی موازی یا زیر مجموعه ارتش ناتو، از پشتیبانی همه جانبه آن برخوردار است. بر این اساس، روسیه و ایران در مقابل تهدیدات آن، باید هر گونه تحرکات دولتهای اروپائی و ارتش ناتو را بدقت زیر نظر بگیرند تا بتوانند بموقع با آنها مقابله نمایند.

ارسلان- فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی
- در ابتدا دولتهای اروپایی برای رهایی از دست مهاجران غیرقانونی در کشورهای خود مرزهای کشورها را بازکردند تا هر فردی خواست برود و از خطر آنها رهایی یابند و همچنین از بار اقتصادی خود بکاهند. هنگامیکه آن جمعیت از کشورهای مبدا خارج شد این تصور ایجاد شد که از خطر آنها آسوده شدند، اما فکر نمی کردند که آنها روزی بازگردند. به همین دلیل هم اصلا آمادگی برای مقابله با بازگشت دوباره آنها و ایجاد ناامنی را نداشتند و این قضیه به این زودی ها تمام نخواهد شد.
— خیر. به نظر من تمام این ناآرامی ها را نمی توان به داعش نسبت داد، بلکه خود کشورهای اروپایی در ناامنی نقش ویژه ای دارند، چون غرب به رهبری ایالات متحده درصدد ورود دوباره به خاورمیانه است و باید بهانه کافی داشته باشند. خود آنها با ایجاد آشوب و نا امنی می خواهند با بهانه مبارزه با تروریسم و داعش کل خاورمیانه را دوباره اشغال کنند.

— اگر روسیه نتواند تروریست های چچن را در خاک عراق و سوریه نابود کند آنها به روسیه باز می گردند و دوباره منطقه قفقاز مامن آشوب می شود. ایران هم اگر نتواند داعش را از عراق دور کند و در سوریه نابودشان نماید، با توجه به برنامه ریزی ایالات متحده برای نفوذ در ایران احتمالا برای ایران نیز مشکل ساز خواهند شد، اگرچه روسیه بسیار بیشتر از ایران در خطر است، چراکه نصف جنگجویان داعش را چچنی ها تشکیل می دهند، اما تا به حال موردی مبنی بر وجود جنگجوی ایرانی در گروه داعش یافت نشده است.

— در کل به نظر من بمب گزاری های فرانسه کار خود دولت فرانسه بوده چون قبل از بمب گزاری ناو هواپیما بر آنها به سمت خلیج فارس حرکت کرده بود و فرانسه با اجازه ایالات متحده قصد پیاده کردن نیرو در سوریه را دارد، چون فرانسه سوریه را برای خود می داند.در کل غرب از زمان شروع حملات روسیه با همکاری ایران و عراق و سوریه بسیار ترسیده است و قصد ورود مستقیم را دارد.

اسمعیل اسحقی
- داعش، القاعده، بوکوحرام و گروه های تروریستی کوچکی که ازین گروه ها زاده شده اند همه یک مادر دارند و نطفه شان در لجن بیخبری با استفاده از طمع وعطش جهان محوری القاح شده است. بنا بران در هر زمینی که خاکش مراقبت و پرورش نشده باشد، گیاه های مختلف در آن می روید که ممکن است همه شان مفید باشد. و اگر در مورد شان مطالعه علمی انجام نشده باشد، ممکن است هریک از آنها زهر کشنده باشند. اما خاک پرورش انسان خانواده، مدرسه و جامعه است. اگر این خاک زهری شود نمی توانید جلو خرابی های آنرا به سادگی بگیرید. برای جلوگیری از آن نیاز به سالها تلاش است تا با کار برد تجربه های گو ناگون قابل پذیرش در جامعه مدنی باشد. بخصوص آنکه شیاطین این خاکها را بشدت زهری ساخته وپشتیبان باشند. وقتی جهان بسوی رقابت های بی بندو بار سوق یافت، خواه ناخواه درآن موسیلینی، هیتلر، چرچیل، بوش و بلر سبز می شود. (از نام بردن نامهای تاریخی و علل آن صرف نظر می کنم) هیتلر همانی میخواست که امروز آمریکا می خواهد. با فرق اینکه هیتلر با جنگ رو در رو و کشتن در کوره های آدم سوزی و آمریکا با دسایس القاعده، داعش و بو کوحرام و در کنار آن باید صهیونیزم یهودی را افزود.
— زمانی می رسد که این وسایل خود موجب درد سر ابداع کننده آن می گردد، چنانچه در تاریخ همیشه چنین بوده است. آمریکا اعم از جمهوری خواهان و دموکراتها بیخبر از دویست وپنجاه میلیون نفوس عیاش خود که شامل سرمایه داران میلیاردر آنها می شود، با فرق اینکه میلیاردرها برای استفاده از دارائی ها و مالیات شان در جریان خبرهای مقطعی، ناچیز و نه چندان مهم قرار می گیرند و بقیه به اصطلاح پارسی زبانان «احمقان زنده خوش» هستند. همزمان با از بین بردن شوروی کتاب «نبرد من- ماین کامف » خود را می نوشتند. کتاب آمریکای جهانی که یقین دارم محققین و دانشمندان پرکار روسیه را که من میشناسم ازین حقایق کاملا" آگاهند. آمریکا برنامه به سلطه درآوردن جهان را در «ماین کمف» دارد. درین راه انگلیس و آمریکا بخصوص بعد از انحلال دولت شوراها همنوا و متحد عمل می کنند.
— خلاصه کلام، تعهد و توضیح آمریکا حقیقت ندارد و همه دروغ و وقت کشی است. آمریکا می خواهد گروههای تروریستی را در کشورهایی که از نظر علمی عقب مانده و غرق در خرافات مذهبی هستند، جنگ را نهادینه و تثبیت نماید. به همین سبب آمریکا با آوردن آل سعود در کشور عربستان و جاگزین کردن صهیونیستها درصحرای سینا (اینجا کشور اصلی یهودیهاست من به آن مخالفت ندارم مسلمان هم نیستم که این مخالفت را داشته باشم، اما صهیونیست ها مهره های انگلیس و بعد از آمریکا هستند که نه برای کشور داری بلکه برای حفظ منافع آمریکا دراین منطقه نفت خیز دنیا جا داده شده اند.) نقشه آمریکا، اکنون تربیت و آموزش جوانانی است که از کودکی با برنامه های تلویزیونی و ویدیویی برای جنگ آماده شده اند. بنابراین، تلاش می نماید، آنها را منسجم نموده هم آهنگ ساخته به اروپا بفرستند تا نظم این قاره کوچک را برهم زند و آنها متکی به آمریکا شده و اسیر شوند، بعد ازآن آمریکا رویای جهان آمریکائی خود را به سادگی می تواند جامه عمل بپوشاند.
— مرام اصلی جنگ داعش و مانند داعش و دیگرانی که آمده اند و ازین بعد می آیند به همین ترتیبی است که توضیح دادم. بنابراین، سیستمی لازم است تا این خاک گندیده را از نو تصفیه کرده و پرورش دهد، زیستن و همزیستی را بیاموزاند و ازین به بعد نسل نوین انسانی را تشکل دهد، و موفق به درهم شکستن این گنده بازار تجارتی شود و انسان خودی را که متفکر و سازنده است، و نـــــه ویران گر و درنده بشناسد.

توریالی رها- کابل
- بر همگان معلوم است که پدیده گروهک تکفیری داعش از همان آغاز به ابتکار عربستان سعودی جهت حفظ شاخه وهابیت ایجاد گردید. از یکسو آمریکا با هدف تفرقه در کشورهای اسلامی، دزدیدن منابع آنها، تخریب زیربناها و زیر ساختها و از سوی دیگر اسرائیل بخاطر تضعیف روحیه مسلمانان و ادامه کشتار فلسطینیان، دست بدست هم دادند و توسط جان مکن سناتور جنگ طلب آمریکا (شیطان بزرگ) در سال 2007 در سوریه القاح شدند.
— بدون شک مردم کم سواد، نادان و جاهل که نه از اسلام خبر دارند و نه احساساتی دارند، داعشیان را همراهی می نمایند، یکباره به کشورهای سوریه، عراق و افغانستان هجوم آورده و شروع به کشتار مسلمانان نمودند.
— بی شک در آینده و همزمان با برگشت این طیف گروه مزدور به کشورهای شان دست خالی نخواهند بود و که حادثه پاریس گواه این گفته ها است.

عبدالکریم فیروزکلایی
- با وجود اینکه کشورهای غربی همچون فرانسه از توان اقتصادی و نظامی قابل توجهی برخوردار هستند اما نفوذ و منافع سرمایه داران صهیونیزم را نمی توان در این گونه ساختارهای سیاسی و اقتصادی نادیده گرفت.همانند همین اتفاق هم در حادثه 11 سپتامبر در آمریکا رخ داده و جالب است که نقش صهیونیزم ها در آنجا هم پررنگ بوده است. در همین راستا مدت‌ها قبل «کریستوفر بولین» محقق و نویسنده آمریکایی — که به خاطر تحقیقات گسترده‌‌‌ درباره علت و نحوه وقوع حملات 11 سپتامبر شناخته شده است — اظهار داشت، اسرائیل در حملات 11 سپتامبر که منجر به کشته شدن 2976 نفر و زخمی شدن 6000 هزار نفر شد، دخالت مستقیم داشته است. او شواهد بسیاری را برای تبیین اظهارات خود برشمرد که از مهم ترین آنها می‌توان به غیبت حدود 4 هزار اسرائیلی و یهودی از محل کار خود در برج‌های تجارت جهانی در روز واقعه اشاره کرد.ماجرای حادثه اخیر فرانسه هم همین است و مهم ترین هدف صهیونیست ها از انجام چنین اقداماتی تروریستی ، اسلام هراسی در غرب و اختلاف بین مسلمانان و مسیحیان جهان است.
— مشارکت روسیه و ایران در اقدامات ضد تروریستی در سوریه را می توان به منظور نابودی داعش در سوریه و تأمین امنیت داخلی این دو کشور و جلوگیری از وقوع چنین تهدیداتی در خاک خود ارزیابی کرد.

وحید شرفی- لیسانس مهندسی عمران
- ریشه ناامنی و نا آرامی در اروپا متاسفانه در نتیجه سیاستهای دوگانه و دخالتهای آنها در کشورهای دیگر است که نمونه بارز آن دخالت در لیبی و سوریه و اوکراین است. به عنوان نمونه، در کشور اوکراین زمانیکه یک دولت قانونی و متمرکز وجود داشت، اروپایی ها ضمن دخالت آشکار و غیر قانونی سبب ایجاد نا آرامی شدند.
— در مورد لیبی و سوریه نیز همینطور بود و مادامی که دولت قانونی برقرار بود، بر خلاف مقررات حقوق بین الملل شاهد دخالت کاملا غیر قانونی اروپا هستیم. نتیجه این اقدامات غیر قانونی ظهور گروههای تروریستی و نا آرامی است.
— بهترین راه مقابله با تهدیدات غرب یکی داشتن اقتصاد دانش بنیان و صنعتی می باشد و دیگری اطلاع رسانی صحیح به مردم است.
— بله کشورهای روسیه و ایران ممکن است دچار تهدید گردند و باید مراقبت های لازم از مردم و تاسسیات صورت گیرد.

یک شهروند از ایران
از دو منظر میشود به این موضوع برنامه شما پرداخت
— اول اینکه تئوری توطئه در میان باشد.
مثلا دولتی با روشهایی بستر این ترورها را در کشور خود علیه مردم خود ایجاد کند تا از این موضوع استفاده و راهبردهای نظامی یا سیاسی خود را پیش ببرد و در واقع موج سواری کند که به نظر دور از دسترس نیست مثل حملات 11 سپتامبر در آمریکا.
— از منظر دوم که کشور مورد حمله واقعا دچار حملات تروریستی شده باشد بدون اینکه سرویسهای امنیتی و مقامات آن شریک جرم باشند.
در این مورد نیز با 3 سناریو روبه رو خواهیم بود:
— سناریوی اول اینکه این تروریست ها مورد حمایت یک یا چند کشورخارجی باشند و با دستور آنها به کشوری مثل فرانسه حمله تروریستی کنند تا از این موضوع سو استفاده کرده و اهداف خود را پیش ببرند.
— سناریوی دوم اینکه تروریست ها نه اجیر شده کشوری خاص باشند و نه با مقامات دولتی آن کشور همکاری داشته باشند که به نظر من با تحولات و سیاست های کشورهای حامی تروریست قبول این سناریو خنده دار است و در واقع بعید به نظر میرسد و به هیچ وجه تروریستها بدون سازماندهی و بدون حمایت مالی تسلیحاتی و اطلاعاتی نمیتوانند حملات تروریستی به این وسعت انجام دهند.
— سناریو سوم این تروریست ها اجیر شده کشورهای خارجی و همچنین با همکاری با کشور قربانی این عملیات را انجام می دهند تا از این بستر سیاست های کلان کشورها پیش رود.
اگر تئوری توطئه را کنار بگذرایم و قبول کنیم حملات تروریستی واقعی بوده و نه یک تاتر و نمایش، دلیل این حملات به نظر من سیاست های غلط و تقسیم تروریست ها به تروریست خوب و تروریست بد میباشد و عدم اراده واقعی برای مقابله با تروریست ها.
— در مورد سوال دوم، احتمال حملات تروریستی داعش به صورت باالقوه وجود دارد و حملات تروریستی فرانسه یک هشدار جدی برای کشورهایی مثل ایران یا روسیه است و حتما باید توسط دستگاههای اطلاعاتی رصد شوند. در واقع ایدوئولوژی داعش برداشت معکوس و غلط مفهوم جهاد دردین مبین اسلام است که به غیر از خودشان همه دنیا را چه سنی مذهب چه شیعه چه مسیحی و یهودی وایزدی و.. را کافر میدانند که باید خونشان ریخته شود!

— کلام آخر دستگاههای اطلاعاتی باید مراکزی که ایدئولوژی داعش که همانا وهابیت را ترویج می کند و بالقوه تبدیل به بمب ساعتی شده است را تحت کنترل شدید خود داشته باشند و کتابها و مفاهیم نفرت افکنانه ای که در آنجا تدریس می شود را ممنوع و تغییر دهند، برای این امر می توانند از علمای دینی ایرانی کمک بگیرند.​

ظفری از ایران 

—       ائتلاف روسیه باید قبل از تشکیل ائتلاف ریاکارانه آمریکا و رسیدن وضع سوریه به این موقعیت شکل میگرفت.

—     چرا نتوانسته ایم کشورهایی را که از تروریست ها حمایت میکنند را از لحاظ حقوق بین الملل مورد پیگرد قرار دهیم که باید حمایت منزجر کننده این کشورها از تروریست توسط جامعه بین الملل محکوم شود و این کشورها تحت فشار قرار گیرند و مجبور به پاسخگویی شوند.

—  بهتر است با خود صادق باشیم و بپذیریم که غیرقانونی اعلام نکردن حملات کشورهای حامی تروریست در عراق و سوریه خطری بزرگتر از تروریستها برای کشورهای ائتلاف روسیه محسوب میشود و جلوگیری نکردن از این حملات یک ضعف بزرگ و آشکار برای ائتلاف روسیه به حساب می آید و کشورهای عراق و سوریه باید از آمریکا و کشورهای مدعی دیگر بپرسند که اگر ما بخواهیم شما در عراق و سوریه با تروریست ها مبارزه نکنید چه کسی را باید ببینیم، یعنی عراق و سوریه از آمریکا بخواهند که اصلاً نمیخواهند آمریکا و متحدین آمریکا با تروریستها در عراق و سوریه مبارزه کنند(فکر میکنم فشاری که اکنون از حامیان تروریستها برروی ائتلاف روسیه است از مبارزه با تروریستها سخت تر است).

—  فرق گذاشتن بین تروریستها چرا که تنها دولت سوریه مشروعیت دارد مگر اینکه این گروهها دست از مبارزه با اسلحه در عمل بردارن و به قوانین سوریه احترام بگذارند که هیچ دولتی در جهان وجود ندارد که با مخالفینی که دست به اسلحه برده اند سازش کند و فرق گذاشتن بین تروریستها یعنی پذیرفتن و تحمیل خواسته حامیان تروریست.

—  اعتماد نکردن در هیچ شرایطی به آمریکا و همپیمانان آمریکا و هوشیار بودن برای جلوگیری از شکاف ایجاد کردن در ائتلاف روسیه توسط آن کشورها.

—     نه تنها متحد شدن و همکاری با ایران بلکه دعوت از کشورهای عضو بریکس برای پیوستن به ائتلاف روسیه و مبارزه با تروریستها و یکسره کردن کار آنها برای همیشه.

—     در ایران با اطلاع رسانی و آگاهی هیچ شکی در ماهیت این گروهها در افکار عمومی باقی نمانده و دولت ایران مطمئن از نپیوستن مردم به این گروههاست و متعاقباً هیچ نگرانی از بازگشت آنها و نیز تهدید امنیتی وجود ندارد و روسیه نیز باید با اطلاع رسانی گسترده در افکار عمومی و پاسخگویی به شبهات افراد ناآگاه از فریب خوردن و پیوستن افراد به گروههای تروریستی جلوگیری کند.

—     باید رسانه های کشورهای ائتلاف روسیه و کشورهای دوست در سطح جهانی خیلی فعالتر عمل کنند تا از رسانه های مغرض فرصت فریب افکار عمومی و سوء استفاده گرفته شود.

—       ائتلاف روسیه ضمن هوشیاری باید به کشورهای حامی تروریست توجهی نکند و برنامه های خودش را دنبال کند.

—     استفاده از نقاط ضعف کشورهای حامی تروریست، مثلاً حمایت آمریکا از یک رژیم دیکتاتور و مستبد مثل عربستان، مثلاً تجاوز عربستان به یمن و نبود دموکراسی و رعایت نشدن حقوق بشر در آن کشور، مثلاً دخالت ترکیه در امور سوریه و تحمیل اراده خود به مردم سوریه و باز گذاشتن مرزها و غیره.

—  درهمین مدت کوتاه با حملات هوایی دقیق روسیه و حملات پیگیر زمینی سوریه ایران حزب الله و هماهنگ با روسیه موفقیتهایی حاصل شده است که نمونه آن نابودی بسیاری از پایگاههای تروریستها در سوریه و عقب نشینی همراه با سرخوردگی ترکیه و در شوک بودن آمریکا و دست برتر روسیه در مقابل آمریکا میباشد.

—     در صورت دست نکشیدن کشورهای حامی تروریست از تروریست ها موفقیت نهایی زمانی به دست می آید که تروریستها به طور کامل نابود شده باشند و در صورت دست کشیدن از تروریستها و قبول حق انتخاب مردم سوریه انتخابات آزاد و واقعی برگزار شود و مهم بودن رای مردم حتی در صورت انتخاب بشارالاسد که این مردم سوریه هستند که باید برای خود تصمیم بگیرند که همین مساله برگ برنده ائتلاف روسیه و پاشنه آشیل آمریکا و متحدان آن میباشد و موفقیت ائتلاف روسیه وابسته به اینه که آیا حاضره تا هرجا که لازمه از حقش دفاع کنه و کوتاه نیاد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала