گزارش و تحلیل

ویتالی چورکین : تحریم های اقتصادی، تاثیر منفی بر مسائل امنیتی دارد

© AP Photo / Seth Wenigویتالی چورکین : تحریم های اقتصادی، تاثیر منفی بر مسائل امنیتی دارد
ویتالی چورکین : تحریم های اقتصادی، تاثیر منفی بر مسائل امنیتی دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز ، بحث و گفتگوی آزاد در خصوص موضوع " امنیت، مسائل توسعه و دلایل اولیه درگیری های مسلحانه " در شورای امنیت سازمان ملل متحد کار خود را آغاز کرد.

ویتالی چورکین نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد ، ضمن سخنرانی در این جلسه مسائل مهم و مبرم شامل تروریسم ،تاثیر مداخله ی خارجی در اوضاع کشورهای مختلف جهان و همچنین اجرای تحریم های یکجانبه را مطرح کرد. وی گفت:

در این روزها ، خطرناک ترین چالش تهدید تروریسم است. نظریه پردازان و عملگرایان آن جنگ علیه جامعه ی متمدن جهانی را اعلام می کنند. جنبه ی دیگر ، بروز درگیری در نتیجه مداخله ی خارجی ست. یادآوری می کنیم که عراق ، لبنان ، سوریه و همچنین یوگوسلاوی فقیرترین کشورها نبودند اما در محدوده ی آنها یکی از خونبارترین بحران های عصر ما اتفاق افتاد. "

نماینده ی دائم روسیه در سازمان ملل متحد توضیح داد: امروز مناطق جهان ، از روند های تحولات گسترده ی ژئوپلیتیکی نگران است، مسئله ای که به رشد پتانسیل درگیری منجر می گردد. بحران های داخلی در بسیاری از کشورها اغلب با درگیری های مسلحانه و همچنین وضعیت دشوار اجتماعی ، اقتصادی ، قومی و مذهبی همراه است.

ویتالی چورکین خاطر نشان نمود: شورای امنیت سازمان ملل متحد در چنین شرایطی نباید فرضیه پردازی کند بلکه باید به صورت عملیاتی به چالش ها و تهدیدات جدید جهانی عکس العمل نشان دهد.     

نماینده ی دائم روسیه ادامه میدهد: ضمن صحبت در خصوص ارتباط متقابل امنیت و توسعه ، باید تاثیر مخرب بر هر دو طرف این معادله چون پدیده تحریم های اقتصادی یکجانبه را تشخیص داد. تحریم هایی که برخی از اعضای جوامع بین المللی برای رسیدن به اهداف مشخص سیاسی خود به آن جذب می شوند. در کنار تحریم های اجرا شده شورای امنیت سازمان ملل متحد در همان ابتدای درگیری در سوریه ، بدون شک اوضاع مردم این کشور وخیم می شود. اما آیا آنها به حل و فصل درگیری کمک می کنند؟ البته که نه."

چورکین توضیح داد که تحریم ها علیه سوریه با هدف حل اوضاع متشنج در این کشور نبوده بلکه برعکس با هدف تشدید آن بوده است.

ویتالی چورکین خاطر نشان نمود: "  برخی از پایتخت ها برای حل این مشکل ، تغییر رژیم در دمشق را پیش روی خود نهادند. ما عواقب آنرا اکنون به طور کامل می بینیم."

نماینده ی روسیه ضمن آوردن مثال سودان ، زیمباوه و میانمار متذکر شد: تحریم های اقتصادی با صلح و پیشرفت مطابقت ندارند. ضمنا جامعه ی جهانی به این درک و فهم رسیده است که تحریم ها ابزار موثر و درست سیاست خارجی نیستند. این دیپلمات اصرار دارد که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید به کشوری که با فقر و بدبختی درگیر شده کمک کند نه اینکه در ملاء عام تنبیه ش کند.

چورکین تاکید کرد: مسکو از صلح در تمامی دول جهان و خاتمه ی درگیری حمایت می کند. اما برای این کار نباید در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرده بلکه باید گفتگوی محترمانه ای با مقامات آنها داشته باشند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала