گزارش و تحلیل

مسأله فقر

© AP Photo / Manish Swarupافزایش سریع فقر
افزایش سریع فقر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنامه بانک جهانی 3 میلیون و 400 هزار نفر را بی خانمان کرده است.

گزارش جدید  بانک جهانی هشدار می دهد که تغییر  آب و هوا  می تواند  میلیون ها نفر  از ساکنان زمین را با فقر روبرو سازد.  مطابق با این گزارش،  نوسان  دمای هوا و  فجایع طبیعی  که عواقب  تغییرات  اقلیمی خواهند بود  یکی از  مهمترین خطرات برای افراد فقیر است.

بانک جهانی  اعلام داشت  که حل و فصل مسأله  فقر  وظیفه اصلی  این سازمان است.  اما انتقادات زیادی  از این بانک در رابطه با  حوزه  مشخص فعالیت آن می شود.

ریچارد وولف  اقتصاد دان آمریکایی  اعلام نمود  که بانک جهانی از اعتبار بدی برخوردار  است زیرا  ترجیح داد از  مسائل حاد  زیادی کنار بماند.

وولف در  مصاحبه با RT گفت:« مثل همیشه، بانک جهانی سعی می کند نگرانی خود بابت  مسائل را نشان بدهد و  کارهای چندی در این جهت به انجام برساند اما در واقع کاری به انجام نمی رسد. بانک جهانی مثل صندوق بین المللی پول  از اعتبار بدی برخوردار است، زیرا خیلی دیر به کشورهای نیازمند کمک می کند و  کمک  آن ناچیز است.  بعلاوه این بانک ها با  برنامه های  سختگیرانه اقتصادی  و اصلاحات « نئو لیبرالی»  مسائل آن کشورها را  عمیق تر می سازند.  چندی پیش  ما از این خبر مطلع شدیم که  جهان از یک مرز دیگر گذشت:  ثروتمندترین  افراد جهان که یک درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می دهند، صاحب بیش از  نیمی از  دارایی جهان هستند.   این  نابرابری ظالمانه است. اولین کاری که بانک جهانی باید انجام بدهد — اعلام جایز نبودن چنین وضعی است. بانک جهانی باید به طراحی خط مشی  سیاسی  بپردازد  که مانع از چنین  توزیع نابرابر  ثروت جهانی شود.  در غیر اینصورت تمام صحبت ها در باره تغییرات اقلیم  و  فقر  ، حرف باقی خواهند ماند.  این حرفها اصل مطلب را تغییر نخواهند داد».

دو هفته قبل از آنکه  بانک جهانی  برنامه جدید  مبارزه با  فقر  را اعلام کرد،  کارمند عالیرتبه سازمان ملل  از این سازمان  انتقاد کرد و آن را « منطقه عاری از  حقوق بشر» نامید.

فیلیپ آلستون ، گزارشگر  ویژه سازمان ملل  در باره حاد بودن  حقوق بشر  متذکر شد  که  برخورد بانک  نسبت به  حقوق بشر «بیشتر  مثل یک بیماری مسری است تا  ارزش ها و  تعهدات اونیورسال».

چند ماه پیش جنجال دیگری  پس از انتشار  گزارش  انجمن  بین المللی  خبرنگاری در گرفت.  مطابق با این گزارش  طی  10 سال اخیر،  برنامه بانک جهانی  به معنای واقعی کلمه  3 میلیون و 400 هزار نفر را بی خانمان کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала