گزارش و تحلیل

استفان دی میستورا: لزوم تشکیل ائتلاف گسترده در مبارزه با داعش

© AP Photo / Bebeto Matthewsاستفان دی میستورا: لزوم تشکیل ائتلاف گسترده در مبارزه با داعش
استفان دی میستورا: لزوم تشکیل ائتلاف گسترده در مبارزه با داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت کنندگان دیدار بین المللی مربوط به سوریه ، چهاردهم نوامبر در وین به این نتیجه رسیدند که مذاکرات دولت و مخالفین باید قبل از اول ژانویه سال آینده برقرار شده و طی 18 ماه انتخابات برای قانون اساسی جدید در جمهوری برگزار گردد.

شرکت کنندگان دیدار بین المللی مربوط به سوریه ، چهاردهم نوامبر در وین به این نتیجه رسیدند که مذاکرات دولت و مخالفین باید قبل از اول ژانویه سال آینده برقرار شده و طی 18 ماه انتخابات برای قانون اساسی جدید در جمهوری برگزار گردد. ریانوواستی بلافاصله پس از اتمام مذاکرات وین مصاحبه ای با استفان دی میستورا فرستاده ی ویژه ی سازمان ملل متحد در امور سوریه انجام داد در خصوص اینکه آیا ممکن است یک ماه دیگر مذاکرات برای حل و فصل سوریه در سطح ریاست جمهوری انجام شده و آیا زمان آن فرارسیده که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد به سوریه آمده و آیا ممکن است بشار اسد در انتخابات جدید ریاست جمهوری کشور شرکت کند.
— در بیانیه ی نهایی دور دوم مذاکرات وین مربوط به سوریه گفته شد که تحت نظارت سازمان ملل متحد باید هیاتی تشکیل شود که موظف بر انجام آتش بس در سوریه است. این چه هیاتی است؟ آیا منظور هیاتی از محافظین صلح سازمان ملل متحد است؟ آقای دی میستورا به اولین پرسش اینطور پاسخ گفت:
— " ما فعلا به این بخش نپرداخته ایم. ما لزوم آتش بس را بحث و بررسی کردیم و اینکه آتش بس باید گسترده بوده و رابطه ای با آغاز گفتگوی سیاسی بین سوریه ای ها شکل گیرد. اشکال و روش هایی که می توان بر این رژیم آتش بس نظارت داشته باشد ، بحث و بررسی خواهد شد برای آنکه ما اکنون درشرایط خطرناکی هستیم. ما تجربه داریم و می توانیم پیشنهادات خود را پیش کشیده ، نصیحت کرده و حتی به نظارت بر رژیم آتش بس توجه نشان دهیم اما فعلا صحبت در خصوص این موضوع زود است."
به گفته ی فرستاده ی ویژه ی سازمان ملل متحد در امور سوریه فعلا زمان آن نرسیده که هیات محافظین صلح سازمان ملل متحد به سوریه بیایند. دی میستورا گفت: اگر اوضاع به طور اساسی تغییر نکند ، و ما به شرایطی نرسیم که کشور آنرا می خواهد ، هر کس هم که در دولت سوریه باشد ما عملیات های صلح جویانه را در کشور انجام خواهیم داد.
— در بیانیه ی نهایی دیدار وین همچنین گفته شده که اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد موظفند از قطع نامه ی مربوط به ایجاد هیات نظارت حمایت نمایند. این قطع نامه چه زمانی ممکن است تصویب شود؟
— دی میستورا پاسخ داد: " زمانی که امیدوارم خیلی زود اتفاق بیافتد امکان دیدار مخالفین با دولت برقرار شده و روند سیاسی در سوریه آغاز می گردد ، آنوقت ما می توانیم اعلام کنیم که تحت پشتیبانی گروه وین حمایت بین المللی سوریه و با شرکت روسیه ، ما برای آتش بس آماده ایم. اگر این امر اتفاق بیافتد قدمی به جلو گذاشته ایم."
— یک سوال دیگر از نماینده ی ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه پرسیده شد: اگر در خصوص ائتلاف ضد تروریستی بگوییم فکر نمی کنید که با توجه به حوادث غم انگیزی که در پاریس اتفاق افتاد زمان آن فرا رسیده که چنین ائتلافی تشکیل شود؟
— دی میستورا پاسخ داد: " من فکر می کنم که نیاز زیادی برای ایجاد ائتلاف علیه " داعش" وجود دارد. و من فکر می کنم که همه پشت میز مذاکرات در وین این موضوع را حس کرده اند. چطور آنرا تشکیل داد و با عضویت چه کشورهایی ، این مسئله را باید خود دول حل کنند. در عین حال هیچ کس نمی تواند بحث کند که ایجاد آن تنها برای این لازم است که به ما در خصوص حوادث در پاریس یادآوری کند. لازم است با داعش نه تنها در سوریه بلکه در کل جهان مبارزه کرد. "
در خاتمه استفان دی میستورا خاطر نشان نمود که تنها ملت سوریه باید مسئله حضور بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری شش ماه بعد را حل کنند. به گفته ی نماینده ی ویژه ی سازمان ملل متحد در امور سوریه این امر را باید کمیسیون قانون اساسی حل و فصل کند که از طرف سازمان ملل متحد حمایت می شود و در نتیجه ی دیدار دولت و مخالفین به وجود خواهد آمد. این کمیسیون قانون اساسی جدیدی ارائه می دهد که در آن مسائل زیادی قرار دارد: مشروعیت ، مدت زمان ، اختیارات ، لزوم وجود نخست وزیر و بسیاری از جنبه های دیگر که در قانون اساسی نوشته خواهد شد. دی میستورا گفت: "و در این صورت پاسخ به پرسش ها آشکار می شود و این پاسخ نباید از طرف من باشد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала