گزارش و تحلیل

جشنواره سپیواکوف در مسکو

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaولادیمیر سپیواکوف، رهبر مشهور ارکستر فیلارمونی روسیه
ولادیمیر سپیواکوف،  رهبر مشهور ارکستر فیلارمونی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پنج چیز در راه هنرمند - خردمندی، عشق، هنر، مرگ و جاویدانی.

..بیخود نیست او را « انسان  جشن» و « انسان  آتش بازی» می نامند…ولادیمیر سپیواکوف،  رهبر مشهور ارکستر و نوازنده ویلون با برگزاری  هشتمین  جشنواره موسیقی  «  ولادیمیر سپیواکوف دعوت می کند…»  دوباره مسکویی ها را از دلتنگی  پاییزی نجات می دهد.  رد این دعوت فوقالعاده دشوار است، زیرا تمام  علاقمندان  می دانند که  آثار جادویی با همراهی  دو ارکستر  عالی — « نوازندگان مسکو»  و  ارکستر  ملی فیلارمونی روسیه  اجرا خواهند شد.  بعلاوه  نوابغ موسیقی  هرنمایی خواهند کرد که با  کمک سپیواکوف  بتدریج جا را برای هنرنمدان  مشهور در  المپ موسیقی تنگ می کنند.  اینبار استاد موسیقی از  دانیئل  لوزاکویچ 14 ساله  نوازنده ویلون از سوئد  و ولادیمیر  کراینِف 10 ساله برنده  کنکور پیانو  در گروه خردسالان  و شیو اوکویی از ژاپن دعوت  به همکاری کرده است.

 ولادیمیر سپیواکوف گفت: « مهمترین چیز برای من،   امکان  نشان دادن چیزهای مورد علاقه خودم به مسکویی هاست: چیزهایی نو ، جالب  و  متنوع  و  بی نظیر  و جادویی».  سپیواکوف هر سال  برنامه بسیار  عالی و عمیق را به دوستداران موسیقی تقدیم می کند.  در جشنواره موسیقی او می توان  سبک های مختلف موسیقی —  سمفونی،  مینیاتورهای  زیبای  موزیکال، اوپرا  بصورت  اجرای  کنسرتی  را شنید. به عقیده  استاد موسیقی، هیچ چیزی در موسیقی  تصادفی نیست.

— هر یک از برنامه ها  پاسخگوی معنای سبک شناسی،   زیبا شناسی و  اخلاقیات است- این نکات برای من خیلی مهم هستند.  به عنوان مثال،  یک برنامه  دشوار  داریم  که از آثار واگنر،  مالر و شوستاکوویچ تشکیل شده است.  مضمون آن را می توان در  5 کلمه خلاصه کرد که  شوستاکویچ  در یکی از نامه هایش  راه زندگی خود را  تعریف کرد.  عملا این راه هر هنرمند  بزرگی است.  پنج  چیز در این راه قرار دارد… خردمندی، عشق، هنر، مرگ و جاویدانی…

ولادیمیر سپیواکوف  گفت که آثار آن آهنگسازانی  را برای اجرا انتخاب می کند  که از نظر روحی به او نزدیک اند. شوستاکوییچ مثل باخِ فیلسوف  یکی از آنهاست.  گریک رومانتیک  و شِنبِرگ  اسرار آمیز  نیز با او بیگانه نیستند…  مقایسه کردن این   اجراها،  به ویژه اگر سپیواکوف  به عنوان نوازنده ویلون و رهبر ارکستر در آنها هنرنمایی کند، خیلی  جالبند.  اگر دنیس  ماتسویف ،  یکی از درخشان ترین پیانیست ها  همراه سپیواکوف روی صحنه ظاهر شود، کنسرت  به یک جشن مطلق مبدل می شود.  ماتسویف به خاطر  اجرای خاص خود، پیانیست محبوب  دوستداران موسیقی در سراسر جهان  است. ولادیمیر سپیواکوف  سالهای  زیادی است  که از این  پیانیست  مشهور دعوت  می کند در جشنواره موسیقی  او هنرنمایی کند.  در اولین شب جشنواره  کنونی، دنیس ماتسویف با اجرای بی نظیر  آثار  دشوار آلفرد  شنیتکه  و ویتولد لوتوسلافسکی ، همه  را  شگفت زده کرد.

جشنواره « ولادیمیر سپیواکوف  دعوت می کند…»  تا 24 ماه دسامبر در مسکو ادامه خواهد داشت. برنامه های  جالب و شاد زیادی  در انتظار علاقمندان است.  برنامه این جشنواره  که در آستانه  عید میلاد مسیح به پایان می رسد  به غیر از این هم  نمی تواند باشد زیرا « انسان — جشن» آن را   رهبری می کند…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала