کرملین قازان

© Sputnik / Maxim Bogodvid /  مراجعه به بانک تصاویر کرملین قازان
کرملین قازان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برج « سومبیک» کرملین قازان بی نظیر است.

موزه — ملک «کرملین قازان» بیستمین سالگرد خود را برگزار می کند. مینتیمر شایمییف رئیس جمور تاتارستان فرمان تأسیس آن را در سال 1994 میلادی به امضا رساند.
طی 21 سال گذشته « کرملین قازان» یکی از موزه های پایتخت تاتارستان شده است که بازدیدکنندگان بسیاری از آن دیدن کردند. شایان ذکر است که قازان در سال 2005 میلادی هزارمین سالگرد خود را جشن گرفت.
زیلیا والییوا مدیر موزه — ملک قازان در مصاحبه با خبرنگار صدای روسیه گفت: دیوارهای کرملین در ابتدای ساخت چوبی و بعد سنگی شدند و بارها تعمیر و مرمت شده اند. تاریخ 20 ساله در مقایسه با زندگی فرهنگی چند قرنی که در بین این دیوار ها جریان داشت زمان کوتاهی است. اما این تاریخ را مهم می دانیم، زیرا 20 سالی که از زمان امضای این فرمان توسط رئیس جمهور تاتارستان می گذرد کارهای زیادی به انجام رسیده است که مساوی با تمام دوران گذشته می باشد. منظور حفاری های باستان شناسی و مرمت و بازسازی یادبودهای تاریخی است.
کرملین قازان — مجموعه بناهایی است که در دوران مختلف ساخته شده اند، از قرن 16 تا قرن حاضر و تقریبا 2 کیلومتر دیوار دژ مانند سنگ سفید با 8 برج.
کرملین قازان — 150 هزار متر مربع زمین است که برای مطالعه آن برنامه ویژه پژوهش های باستان شناسی تهیه شد. با کمک این برنامه توانستیم با زندگی 10 قرنی در داخل دیوارهای کرملین آشنا شویم.
در سال جاری، نمایشگاهی به مناسبت سالگرد کرملین افتتاح کردیم که بازتاب دهنده کارهای انجام شده در 15-10 سال گذشته است. این نمایشگاه همکاری مقامات کشور و اعضای دولت با باستان شناسان را نشان می دهد.
کرملین قازان جای بی نظیری است. در آنجا کاخ ریاست جمهوری و سمبل معماری شهر — برجی قرار دارد که نام « سومبیک» آخرین شاهزاده تاتار را بر خود دارد. ارتفاع برج 58 متر و یکی از معدود « برج های کج» جهان است که طی بیش از سه قرن 2 متر از محور خود منحرف شده است.
کلیسای « بلاگووِشینسکی» بزرگترین بنای موزه — ملک قازان است که در قرن 16 ساخته شد. جوان ترین بنا ، مسجد قل شریف است که در سال 2005 میلادی افتتاح شد. در طبقه همکف آن موزه فرهنگ اسلامی قرار دارد.
در کرملین قازان، موزه ارتدکس و تاریخ دولتمداری تاتارستان و گالری نقاشی و موزه باستان شناسی و کتب کمیاب و تاریخ طبیعی وجود دارد.
به مناسبت سالگرد موزه، نمایشگاهی زیر آسمان باز گشایش یافت. هم اکنون نمایشگاه « انسان جاویدان» در آنجا برپاست. روی 33 آویز، 33 تابلو پرتره و 33 بیوگرافی شخصیت های مشهور فرهنگی تاتارستان به معرض نمایش گذاشته شدند که شرکت کنندگان جنگ کبیر میهنی بر علیه فاشیسم بودند.
شاعر موسی جلیل که در اردوگاه نازی جان سپرد ، آهنگساز فرید یارولین، سازنده اولین باله ملی « شوراله» در سال 1943 میلادی در جبهه جنگ بر خاک و خون افتاد….
با سازماندهی این نمایشگاه می خواستیم به آنچه بر همگان آشکار است توجه کنیم و آن مواد نمایشگاهی را به نمایش بگذاریم که قبلا عرضه نشده بودند — نامه ها و عکس ها. نمایشگاه خیلی عاطفی است. نکته مهم دیدن چهره شخصیت های مشهور فرهنگی ما و انسان های با استعدادی است که سرنوشت غم انگیزی داشتند. آنها شاید در زندگی عادی تحت هیچ شرایطی اسلحه بدست نمی گرفتند. زیرا در بین آنها — پیانیست، نقاش و شاعر دیده می شوند. اما باید از وطن دفاع کرد. آنها در دفاع از میهن جان سپردند. شاهکارهای قبل از جنگ آنها حفظ شده است. به برکت این آثار خاطره آنها همیشه زنده باقی می ماند. تابستان سال جاری در رابطه با انتخاب قازان به عنوان پایتخت فرهنگی دنیای ترک، مجسمه سازان از کشورهای گوناگون برای شرکت در سمپوزیوم بین المللی به نزد ما آمدند. آنها یک ماه در کرملین کار کردند و اعتراف کردند که چهره استادان کبیر تاتارستان الهام بخش آنها بود!
مجسمه های ساخته شده توسط مجسمه سازان قرقیزستان، ترکیه و یاکوتیا و روسیه را می توان در محوطه کرملین قازان زیر آسمان باز تماشا کرد.
در ماه سپتامبر کرملین محل برگزاری فستیوال سراسری روسیه ارکستر های بادی « هیاهوی قازان» خواهد شد.
در سال جاری تمام برنامه های هنری به مناسبت 20 — مین سالگرد برگزار می شوند. برنامه سنتی علمی « قرائت کرملینی» ماه نوامبر نیز به این سالگرد اختصاص دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала