گزارش و تحلیل

معنی عملیات تروریستی بر علیه هواپیمای مسافری روس

© Sputnik / Maxim Grigoryev/TASS/POOLمعنی عملیات تروریستی بر علیه هواپیمای مسافری روس
معنی عملیات تروریستی بر علیه هواپیمای مسافری روس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هنوز تحقیقات ادامه دارد و مشخص نیست دلیل سقوط هواپیمای مسافربری روس در شرم الشیخ چیست، اما علیرغم فرجام نیافتن تحقیقات غربی ها اصرار دارند که این هواپیما بر اثر یک عملیات تروریستی سرنگون شده و نه مشکل فنی.

در صورت اثبات این مدعا که هواپیما بر اثر یک عملیات تروریستی سرنگون شده می توان گفت:
1 — عملیات روسیه در سوریه به حدی موفقیت آمیز بوده که تروریست ها و حامیان آنها از سر ناچاری اقدام به انجام عملیات تروریستی بر علیه غیر نظامیان نموده اند.

سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مصر
 2 — عملیات ائتلاف کشورهای همپیمان با ایالات متحده بر علیه گروه های تروریستی چه در عراق و چه در جاهای دیگر جهان آنقدر بی تاثیر بوده که گروه های تروریستی نیازی به حمله به اهداف غیر نظامی ایالات متحده نمی بینند. 

3 — در تحلیلی دیگر می توان گفت غربی ها اصلا با داعش و گروه های تروریستی موجود در منطقه خاورمیانه نه فقط سر ناسازگاری ندارند بلکه از اینکه اینها آسیب ببینند واهمه دارند، چرا که لحن انعکاس اخبار مربوط به این ماجرا در رسانه های غربی و عربی وابسته به غرب به جای اینکه لحنی آکنده از افسوس برای قربانیان بی گناه باشد از خوشحالی آنها بابت موفقیت گروه تروریستی داعش در سرنگونی یک هواپیمای مسافر بری سخن می گوید.
4 — گروه تروریستی داعش بدون کمک تشکیلات امنیتی و اطلاعاتی قدرتمندی همچون تشکیلات امنیتی کشورهای غربی و یا اسرائیل امکان انجام چنین عملیاتی در مصر را نداشته. پس در صورت اثبات سرنگونی تروریستی هواپیما باید بررسی کرد که سرویس های امنیتی چه کشورهایی در این ماجرا دست داشته اند.
5 — انتخاب مصر جهت انجام چنین عملیاتی تلاش برای فشار آوردن به دولت آقای عبد الفتاح السیسی که تلاش دارد به روسیه نزدیک شود می باشد.
6 — مصر در زمینه چالش های موجود در منطقه خاورمیانه کاسه خود را از کشورهای عربستان سعودی و ترکیه جدا کرده و همین ماجرا احتمال تحریک عوامل این دو جهت انجام چنین عمل تروریستی ای را افزایش داده.
7 — شرم الشیخ مصر یکی از مقاصد بسیار مورد علاقه توریست های روسیه و دیگر کشورهای اوروپایی می باشد ویکی از درآمدهای اصلی دولت مصر در حال حاضر از راه توریسم است. در صورت اثبات تروریستی بودن این عملیات ضربه بزرگی به توریسم مصر وارد خواهد شد و مصر مجبور خواهد شد به وام و کمک های بین المللی روی بیاورد که در آن زمان ایالات متحده و عربستان سعودی در مقابل مصر سبز خواهند شد.
8 — نظر سنجی ها در روسیه نشان می دهد آقای پوتین با تصمیم خود مبنی بر ورود نظامی به سوریه محبوبیت دو چندانی کسب کرده و غربی ها در صدد هستند از طریق ایجاد رعب و وحشت افکار عمومی داخلی روسیه را تحت تاثیر قرار دهند و از محبوبیت آقای پوتین بکاهند.

شارلی ابدو کاریکاتورهای وقیحانه ای درباره سقوط ایرباس در مصر منتشر کرد - اسپوتنیک ایران
"شارلی ابدو" کاریکاتورهای وقیحانه ای درباره سقوط ایرباس در مصر منتشر کرد
 9 — ورود برق آسای نظامی و نتایج پیش بینی نشده حملات هوایی روسیه در سوریه منجر به آن شده که روسیه با اقتدار اعتبار و جایگاه خود به عنوان یک ابر قدرت در جهان را تثبیت کند و بسیاری از کشورهایی که در چند دهه اخیر مجبور بودند از سر ناچاری در مقابل ایالات متحده کوتاه بیاییند احساس می کنند می توانند روی روسیه حساب باز کنند و این مساله غربی ها را بسیار نگران کرده.
10 — موردی که خیلی شک بر انگیز است این میباشد که چگونه سیستم های اطلاعاتی و امنیتی غربی سریع تشخیص دادند که این یک عمل تروریستی بوده و ماهواره های آنها این هواپیما را در حال حرکت رصد کرده اند اما ماهواره های آنها هیچ اثری از هواپیماهای مالزیایی که در شرق آسیا سقوط کرده پیدا نکرده اند و بعد از چندین ماه هنوز نتوانسته اند تشخیص دهند هواپیمایی که بر سر اکراین سقوط کرد از طرف چه جهتی مورد هدف قرار گرفته. آیا این به این معنا نیست که همین تشکیلات امنیتی در سرنگونی همه این هواپیماهای مسافربری و قتل چندصد بیگناه دست داشته اند؟
11 — تروریستی بودن این ماجرا خود نشانه ای مبنی بر اینکه روسیه و مردم آن مورد تهدید وهدف تروریست ها می باشند است و قطعا در این صورت دولت روسیه مصمم تر خواهد بود تا قبل از اینکه تروریست ها به خاک آنها برسند آنها را در نطفه خفه کنند و عملیات خود در سوریه را گسترده تر کنند تا این تروریست ها هرچه سریعتر قلع و قمع شوند.
به هر حال همانگونه که قبلا نیز اشاره کردم در صورت اثبات ادعای تروریست ها مبنی بر اسقاط هواپیمای مسافر بری روسیه این کشور می تواند افتخار کند که کاری کرده همه سرویس های امنیتی غربی چه چالش افتاده اند و راه و چاره ای غیر از این راهکار نیافتند. در این صورت باید دید تحقیقات نشان می دهد چه گروه های تروریستی و سرویس های امنیتی ای پشت پرده این ماجرا بوده اند و آیا روس ها و شاید مصری ها هم تصمیم می گیرند بر اساس قانون مقابله به مثل تلافی در بیاورند یا نه؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала