آسمانخراش کودرین مسکو

© Sputnik / Vladimir Sergeyev /  مراجعه به بانک تصاویر آسمانخراش کودرین مسکو
آسمانخراش کودرین مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آسمانخراش « کودرین» یک اثر هنری، نمونه درخشان معماری شوروی و موزه است.

ساختمان مسکونی در میدان «کودرین» در نزدیکی پارک خوش منظره در مرکز مسکو واقع است. این ساختمان که یکی از «هفت خواهران» — آسمانخراش های معروف مسکو است که به دستور استالین ساخته شدند، زیور محله « کودرین» می باشد. این ساختمان در سال 1954 میلادی ساخته شد و برای سکونت شهروندان ساده در نظر گرفته نشده بود. آپارتمان های این ساختمان در اختیار کارگران صنعت هواپیماسازی، خلبانان — آزمایشگر ، فضانوردان و طراحان هواپیما گذاشته می شد. قبلا آن را «خانه هوانوردی» می نامیدند. حتی طرح ساختمان، بخش مرکزی عمودی با میل برج و دو برج مجاور شباهت زیادی به هواپیما دارد.
مانند دیگر ساختمان های استالینی، این ساختمان نیز یک عمارت استراتژیک بود. محل قرارداشتن آن تعیین کننده اهمیت این ساختمان بود. سفارت آمریکا در مجاورت آن قرار دارد. اواخر سال های 1970 میلادی، وقتی آمریکایی ها به ساخت ساختمان جدید پرداختند، ساکنان دو طبقه آخر آسمانخراش تخلیه شدند و دستگاه های ویژه « ک.گ.ب» برای نظارت رادیویی بر سفارت در آنجا نصب شد. همزمان به استراق سمع مکالمات ساکنان می پرداختند که بسیاری از آنها از اسرار دولتی آگاه بودند.
آسمانخراش میدان « کودرین» را می توان یک اثر هنری، نمونه درخشان معماری شوروی و حتی موزه دانست. موزه ای که در آن مردم عادی زندگی می کنند. میل 30 متری با ستاره 5 ضلعی بر فراز آن خودنمایی می کند(میل برج جزء لاینفک تمام آسمانخراش های استالینی است). نمای بیرونی ساختمان با مجسمه هایی تزیین شده است که سمبل، هنر، دفاع و کار شهروندان شوروی است. ورودی ساختمان آینه کاری و لوسترهای زیبایی دارد و راه پله سنگ مرمر فرش پوش است. درهای ورودی آپارتمان ها بزرگ و چوبی هستند. سقف ها ی مرتفع اتاق ها و پنجره های بزرگ سالها پی در پی آرزوی هر مسکویی بود.
این چیزها حالا هم از تقاضای زیادی برخوردارند. باوجود اینکه، این ساختمان نیاز به تعمیر و تعویض لوله ها دارد، زندگی در آن بیشتر معتبر است تا راحت. از اینرو قیمت آپارتمان در چنین خانه ای خیلی بالاست. بر طبق ارزیابی آژانس مسکن، قیمت یک مترمربع آپارتمان در این ساختمان حدود 14 هزار دلار است، در حالی که قیمت متوسط در این خیابان چیزی بین 5 تا 6 هزار دلار در نوسان است. بدین ترتیب آپارتمان کوچکی به مساحت 50 متر در آسمانخراش استالینی 700 هزار دلار قیمت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала