بوش –پدر، بوش – پسر

© AP Photo / Duane A. Lavertجرج بوش رئیس جمهور آمریکا در سال 2006 میلادی
جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در سال 2006 میلادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بوش قول داد «روح افتخار و عزت» را به کاخ سفید بازگرداند.

جرج بوش  6 ژوئیه  سال 1946 میلادی متولد شد.  در آن زمان پدرش دانشجوی  دانشگاه « ییل» بود و به  نخبگان  انگلیس نو تعلق داشت.  اما جنگ جهانی دوم  باعث ترک تحصیل او شد.  او در سن 18 سالگی  به جبهه رفت و  جوان ترین خلبان  نیروی دریایی آمریکا  شد.  بوش — پدر پس از  بازگشت از جبهه  دانشگاه را به پایان رساند  و  بعد تصمیم گرفت   در رشته نفت فعالیت کند.

بوش — پسر نیز از تحصیلات خوبی برخوردار شد و  در آکادمی معتبر  « فیلیپس» در ماساچوست تحصیلات خود را به پایان رساند.  پس از پایان  مدرسه، بوش — پسر به دانشگاه « ییل»  پذیرفته شد.  دوران جوانی و دانشجویی او خیلی داغ بود  و حتی دو بار  توسط  پلیس دستگیر شد.  ماجراهای زیادی  به این دوره زندگی  رئیس جمهور 43 ساله  آمریکا مربوط می شود  که  واقعیت ندارند.

الکساندر  کوبیشکین پروفسور  کرسی پژوهش های  آمریکایی  دانشکده  مناسبات بین الملل  دانشگاه دولتی سنت پطربورگ  در این خصوص گفت: پسر جرج بوش — پدر  تحصیلات خوبی داشت و دانشگاه « یل» را به پایان رساند و همیشه بشوخی می گفت که در  سال سوم پس از اینکه توپ  به سرش خورد  — او کاپیتان  تیم دانشگاه « یل» بود-  نمراتش بدتر شد.  اما در واقع  نمراتش خوب  و  دانشجوی با استعدادی بود.

 در زمان جنگ ویتنام،  بوش — پسر،  تصمیم گرفت وارد  مدرسه تابستانی  گارد ملی در  تکزاس شود. در آن زمان  اعزام  هیچ یک از سربازان و فارغ التحصیلان این  مدرسه  به جنگ  اعزام نمی شد.  پس از اتمام  دوره تحصیل دراین مدرسه مثل پدر: کار در رشته نفت  و کار در شرکت  دوست خانواده را آغاز کرد.  اما کار تجاری  به جایی نیانجامید و شرکت ورشکست شد.  ناگهان جرج — پسر تصمیم می گیرد  سرنوشت خود را  تغییر بدهد.  در  سال 1994  استاندار  تکزاس شد  و 4 سال بعد دوباره  به همین سمت انتخاب شد. در سال 2000، بوش — پسر  صاحب دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید می شود.  در کارزار ماقبل انتخاباتی،  او قول « تغییر  واشنگتن را داد و  اینکه «  روح افتخار و عزت»  را  به کاخ سفید بازگرداند  که توسط کلینتون، رئیس جمهور قبلی از حزب دمکرات  از بین رفته بود.  در عین حال،  کارشناسان  متذکر می شوند  که جمهوری خواهانی که به قدرت رسیدند فاقد  برنامه  سیاست خارجی  خاص خود بودند:  حرف های معمولی در باره  مأموریت آمریکا در سده جدید  و  اتهامات سنتی وارده به  رقبا  به دلیل آنکه آنها کارهای ضروری را  برای تحکیم  امنیت کشور  به انجام نرساندند.

یوگنی سوبولوف  دانشیار دانشگاه تربیت معلم  باشقیرستان  و عضو  انجمن روسی مورخان — آمریکایی ها  در این خصوص گفت: جرج بوش — پسر، نتیجه  تکامل  سیستم سیاسی  و آن  نیروهای سیاسی  است که در آخرین سال های جنگ سرد  و  دوره مابعد  جنگ سرد  در آمریکا جریان داشت. وی پیامد این تکامل است.  آمریکا به قدرت  خودویژه خود و فقدان  رقبای جدی  در صحنه سیاست خارجی  ایمان داشت.  در نتیجه ایده جمهوریخواهان در باره  توانایی آمریکا  در حل و فصل مستقلانه مسائل  سیاست خارجی در سراسر جهان  و دوما کاربرد روش نظامی  برای  دستیابی به اهداف خود  در تمام  دکترین  جرج بوش — پسر پیاده شد.  آنچه به سیاست داخلی مربوط می شود، این سیاست هم  نتیجه  همان موج  محافظه کارانه است.  سیاست داخلی او،  ارزیابی  او توسط  خود آمریکایی هاست.    به نظر من  در آن دوران   او در جای خود —  سمت ریاست جمهوری — قرار داشت. او  در دو دوره  ریاست جمهوری  انجام وظیفه کرد.

تمام  راه  جرج بوش — پسر  تا پیروزی در  انتخابات،  کپی  کامل   فعالیت سیاسی پدرش بود.  اما  بوش 43 ساله، رئیس جمهور آمریکا با چالش هایی روبرو شد  که آمریکا قبلا در تاریخ خود با آنها روبرونشده بود.  هم اکنون  می توان  گفت که  سیاست کنونی و آینده واشنگتن  تا حدودی  بالاجبار ادامه  آن گام هایی است که  جرج بوش — پسر به انجام رساند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала