گزارش و تحلیل

مذاکرات وین تا ژنو خواهد رسید

© AP Photo / Bebeto MatthewsСпецпосланник ООН по Сирии Стаффан де Мистура
Спецпосланник ООН по Сирии Стаффан де Мистура - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازدید «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه از مسکو به دنبال مذاکرات وین صورت پذیرفته که در آن نمایندگان 20 کشور برای اولین بار در مورد طرق حل بحران سوریه به توافق رسیدند.

ایده‌های اساسی مورد بحث ابتکار ها در باره برقراری رژیم آتشبس و برگزاری اصلاحات سیاسی بودند. هدف این اصلاحات ایجاد «سیستم اداری همه جانبه و دارای اعتماد دولتی» است.

با در نظر داشت این امر هدف دی میستورا که پس از مسکو راهی واشنگتن شد ایجاد مقدمات راه اندازی هرچه زودتر گفت و گو ها میان نمایندگان اپوزیسیون میانه رو و دولت بشار اسد می باشد.

روز چهارشنبه دی میستورا پس از مذاکرات با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که در جریان مذاکرات اخیر او در دمشق «برخی گروه‌های اپوزیسیون برای فرستادن هیات های بس پر نماینده به مذاکرات ابراز آمادگی کردند». آقای دی میستورا اعلام کرد: «ما آماده ایم در ژنو دیدار بر پا کرده و هم اینک برای بررسی اعلامیه ژنو، دارای چهار گروه کار می باشیم و بازیگران منطقه ای و محافل اجتماعی بین‌المللی باید بدانند که هم دولت و هم اپوزیسیون سوریه موظفند هر چه زودتر بدون شرایط مقدماتی به مذاکره بپردازند». سرگئی لاوروف به نوبه خود از ماموریت  استفان دی میستورا جهت «تدارک مقدمات آغاز هر چه زودتر گفت و گو ها میان سوری ها» حمایت کرد.

مسکو ضمن رد کردن این اتهامات که ضربات هوایی روسیه در سوریه هدفش تروریست های داعشی نیست به این توافق رسید که با اپوزیسیون سوریه به اقدام های مشترک علیه اسلام گرایان بپردازد. سپهبد «آندره کارتاپولوف» رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیرو های مسلح روسیه اظهار کرد که روسیه و سوریه گروه‌های هماهنگی کار را تشکیل دادند که بنا به علل معلوم ترکیب آن‌ها ممکن نیست افشا شود. هدف کار مشترک آن‌ها حل مسایل مربوط به مبارزه با داعش است. آقای کارتاپولوف  ابراز امیدواری کرد که مشارکت این چنینی «امکان خواهد داد که مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی بصورت یک جبهه عملی شود».

وزارت خارجه روسیه تماس های وزارت دفاع با اپوزیسیون میانه رو را « از نظر مبارزه با تروریست ها و پیشروی فرایند سیاسی، مبرم و مفید می داند».  «میخایل بوگدانوف» فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به خاور نزدیک و کشور های آفریقا و معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: «وزارت خارجه از این تماس ها با خبر است. ما جنبه ثمربخش آن‌ها را تأیید می کنیم».

«آناتولی انتونوف» معاون وزیر دفاع روسیه که با یک دیدار در کوالا لامپور بسر می‌برد در باره این موضوع بیانات دارای اهمیت اصولی ایراد کرده اطمینان داد که هدف ضربات هوایی روسیه اپوزیسیون معتدل نیست و عملیات روسیه دارای چارچوب دقیق زمانی خواهد بود. آقای آنتونوف اعلام کرد که «این عملیات به مهلت انجام عملیات تعرضی یگان های سوریه علیه تروریست ها وابسته است».

وی بدین سان دقیقاً فهماند که روسیه پس از مذاکرات وین بر لزوم حل و فصل هر چه زودتر سیاسی تکیه دارد. مسکو سناریوی کارزار نظامی بدون مهلت زمانی در سوریه را بررسی نمی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала