گزارش و تحلیل

راه ابریشم به جای شراکت ترانس پسیفیک

© AP Photo / Charles Dharapakترانس آتلانتیک
ترانس آتلانتیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جون کری وزیر خارجه امریکا اخیرا گفت: ما به روسیه و چین پیشنهاد می کنیم که در صورت آمادگی برای همکاری شفاف به سازمان ترانس پسیفیک ملحق شوند.

دعوت از روسیه و چین قابل تامل است، اما ظاهرا امریکا روی پاسخ منفی این دو کشور بیشتر حساب باز کرده است. آندره فِسیون کارشناس مدرسه عالی اقتصاد در این رابطه می گوید: «این پیشنهاد واقعا غیرمنتظره و مستقیم بود، به طوری که فقط می توان در مقابل آن سکوت کرد. می توان این طور تصور کرد که امریکا بیشتر روی پاسخ منفی روسیه حساب کرده. در این صورت آنها می توانند با توجه به پاسخ منفی روسیه بگویند: روسیه یک بار دیگر ماهیت خودمحورانه اش را نشان داد. خواهند گفت که روسیه تمایلی به دوستی و برادری ملت ها ندارد. اگرچه در حال حاضر این توافقات فقط به منظور تنگ کردن جای روسیه در فضای بین المللی است. به همین خاطر، پیشنهاد امریکا فقط جنبه نمایشی دارد و بیشتر روی پاسخ منفی از سوی روسیه  و چین حساب می کنند. زیرا برای چین نیز مشارکت اقتصادی معانی زیادی دارد. به همین خاطر، پیشنهاد امریکا برای هر دو کشور بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد».

محدودیت های روسیه در صورت پیوستن به شراکت ترانس پسیفیک، نه تنها به روسیه ضرر می زند که حتی به معنای وابستگی به امریکا و سرمایه فراملی خواهد بود. والری فِسیون معتقد است که «شراکت ترانس پسیفیک در محدوده اقیانوس آرام شبیه به شراکت ترانس آتلانتیک است که فعلا در مرحله توافقات است و بیشتر برای امریکا سود دارد. این شراکت فقط در حرف شراکت و برادری تجاری جهانی است. در ظاهر این شراکت به کشورها امکان می دهد که آنچه به تنهایی و دشواری باید انجام دهند را با کمک یکدیگر تا مرزهای کشورهای دیگر پیش ببرید. اما در حقیقت، این شراکت تمام کشورهای عضو را به دستورات امریکا وابسته می کند. چندان هم اتفاقی نیست که شرایط محرمانه سند تشکیل شراکت ترانس پسیفیک باعث بی اعتمادی کشورها نمی شود».

رییس جمهور امریکا با امضای موافت نامه شراکت ترانس پسیفیک، امکان خیالپردازی سایر کشورها را برای برخورداری از حقوق برابر می گیرد. باراک اوباما با توضیح درباره تاسیس شراکت ترانس پسیفیک به همه ملت ها گفت که واشنگتن اجازه نمی دهد کشورهایی همچون چین قوانین اقتصاد جهانی را دیکته کنند. این قوانین باید توسط امریکا نوشته شود. به همین خاطر، دعوت از روسیه و چین برای الحاق به این شراکت با توجه به سخنان اوباما، غیرمنطقی بوده و بیشتر شبیه این است که امریکا می خواهد در صفوف مخالفان خود اختلاف بیندازد.

با این حال کارشناسان می گویند که هنوز برای جشن گرفتن پیروزی امریکا در این رقابت زود است. روز 3 نوامبر اولین نشست ژاپن، کره جنوبی و چین پس از چهار سال وقته برگزار شد که در آن طرفین نه تنها درباره همکاری برای خلع سلاح اتمی کره شمالی، بلکه در خصوص راه اندازی منطقه آزاد تجاری توافقاتی کردند. علاوه بر این، چین موافقت نامه های برای تجارت آزاد با استرالیا، نیوزیلند، شیلی، پرو و سنگاپور امضا کرد. چین برای برخی از این کشورها اولین شریک مهم تجاری به حساب می آید. ضمن اینکه در موافقت نامه های حاضر با چین نیز مساله  حمل و نقل کالا بدون پرداخت گمرک است، یعنی مساله ای که به خاطر آن تجارت خرد امریکا وارد شراکت ترانس پسیفیک شد.

اما یک مساله وجود دارد که امروز درباره آن زیاد صحبت نمی شود و بسیار مهم است. برخلاف امریکا، چین خواهان کنترل کامل بر تمام مسال مالی و سایر قوانین شراکت کشورها نیست. بیشتر معاملات در چارچوب اتحادیه های تجاری — اقتصادی با مشارکت چین توسط شرکت های مختلف انجام می شود. برای این منظور شرکت ها آزادانه بین قوانین سخت و راحت امکان انتخاب دارند. موضوع جاده ابریشم که پکن طرح کرده، در حقیقت استفاده از نیروی نرم است و نه قوانینی که امریکا دیکته می کند. این موضوع اهمیت زیادی دارد، زیرا سقوط امروز امریکا از جایگاه رهبری، تا حدی به خاطر عادت های امریکا برای دستور دادن و تعیین قوانین رفتاری است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала