گزارش و تحلیل

ارتش اوکراین تحت کنترل آمریکا

© AP Photo / Efrem Lukatskyسربازان ارتش اوکراین
سربازان ارتش اوکراین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا ارتش اوکراین را تابع خود خواهد کرد.

دونالد رِن،  سخنگوی رسمی  فرماندهی  نیروهای  زمینی  آمریکا در اروپا  اعلام کرد که پنتاگن در روز 23 ماه نوامبر  قصد دارد آموزش نیروهای مسلح اوکراین  از جمله « گردان عملیات ویژه» را آغاز کند.

به گفته وی،  آموزش «  تا 5 گردان  وزارت دفاع اوکراین و یک گردان  برای انجام عملیات ویژه»  در چارچوب برنامه  آمریکایی «  نگهبان شجاع»  اجرا خواهد شد.  ابتدا  این برنامه  برای آموزش  گارد ملی اوکراین در نظر گرفته شده بود.

این دوره قرار  است توسط 300  مشاور نظامی  و نمایندگان  پرسونل پشتیبان در  مرکز بین المللی  امنیت و صلح بانی  در پایگاه « یاووروفسکی»  در لفوف پیاده شود.

آندری کوشکین،  کارشناس سیاسی  و رئیس  کرسی  علوم سیاسی و جامعه شناسی  دانشگاه  اقتصاد  به نام « پِلِخانوف» روسیه  معتقد است  که آمریکا  نفوذ و حضور خود را بطور سیستماتیک  در ساختارهای  نظامی اوکراین گسترش می دهد.

« این یک برنامه دراز مدت  است و آمریکا اکنون به  مرحله دوم آموزش نیروهای اوکراین گذار می کند. تغییر تدریجی  اهدافی که در مقابل خود قرار داده اند  جریان دارد.  ابتدا آمریکایی ها می خواستند  فقط گارد ملی را آموزش بدهند ، اما هم اکنون  این موضوع مطرح شد که  نیروهای مسلح اوکراین نیز شامل این پروژه آموزشی خواهد شد.  یعنی اصلاحاتی  ادامه  خواهد یافت که  آمریکایی ها از لحاظ مالی و  کادری  با هدف  تغییر فرمات  نیروهای مسلح اوکراین تحریک می کنند».

به گفته آندری کوشکین،  تا حدودی  « غصب»  کنترل ارتش اوکراین جریان دارد.

«نکته اصلی این است  که همانا  کادرها  ناقلان  سنن و زنجیره فرماندهی هستند.  یعنی اگر 300  مشاور آمریکایی  در  مرکزی مجهز،  کادرها را برای نیروهای مسلح آمریکا آموزش بدهند ، طبیعتا این کادرها   تا حدود زیادی  فقط تحت کنترل کی یف قرار نخواهند داشت  بلکه دستورات خود را مستقیما از پنتاگن دریافت خواهند کرد.  آمریکایی ها این موضوع را بخوبی درک می کنند، زیرا  از تجربه خوبی در این عرصه برخوردارند، البته هم مثبت و هم منفی.  اما شرایط اوکراین با آموزش شبه نظامیان برای سوریه فرق دارد که بعد به تروریست ها پیوستند.  در اینجا آمریکا ابتدا  در سازمان ملل «پوکر دیپلماتیکی» را  با رئیس جمهور روسیه بازی کرد. پس از اقداماتی که  باعث تغییر  اذهان اجتماعی شد،  از جمله  اذهان  نیروهای ویژه آمریکایی ، پس از  ضربات هوایی نیروی هوا فضا   و ناوگان خزر  روسیه ، آمریکایی ها  تصمیم گرفتند  در جواب  دوباره  در اوکراین  در  نزدیکی مرز  روسیه «  زخم خود را باز کنند و به وخامت اوضاع در اروپا شدت بخشند».

به عقیده کارشناس روس، آمریکا قصد دارد  ساختار  ارتش اوکراین را  بطور کامل  تغییر بدهد.

« اکنون  آموزش سیستماتیک،  سوبسید مالی سیستماتیک جریان دارد.  اینها همه حلقه های  یک زنجیر واحد هستند.  در اینجا آمریکا  سعی می کند هر چه عمیق تر  در مکانیزم نظامی اوکراین وارد شود.  زیرا آنها فقط به آموزش نظامیان اکتفا نخواهند کرد.آنها به نهادینه سازی کل ساختار  نیروهای مسلح  خواهند پرداخت، یعنی در واقع  آن را  تابع خود خواهند کرد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала