گزارش و تحلیل

هزینه عملیات نظامی روسیه در سوریه

© Photo / The Russian Defense Ministryضربات هوایی روسیه به مواضع « داعش» در سوریه
ضربات هوایی روسیه به مواضع « داعش» در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هزینه عملیات نظامی روسیه در سال جاری 18 میلیارد روبل خواهد بود.

 عملیات نظامی روسیه در سوریه یک ماه است که ادامه دارد. آنتون  سیلوآنوف  وزیر دارایی  در آغاز این عملیات گفت که حضور نظامی روسیه  در  سوریه نیازی به مخارج اضافی ندارد.  در دفتر ریاست جمهوری و  دولت اطمینان می دهند  که این عملیات  گرانتر از انجام یک  رزمایش  بزرگ نظامی نیست.

 آژانس خبری  « ار.ب.کا»  روسیه به محاسبه مخارج  روسیه در عملیات  سوریه دست زد.

آژانس « ار.ب.کا»  در انجام محاسبات خود  روشی را بکار گرفته است که بریتانیا  در ارزیابی  مخارج عملیات جنگی خود در  سال 2011 در لیبی  استفاده کرده بود.  مخارج بریتانیا در  کارزار نظامی  که 25  هفته طول کشید  320  میلیون پوند استرلینگ  — یک میلیون و 820 هزار پوند استرلینگ در روز (  حدود 174 میلیون و 500 هزار  روبل) بود.  مخارج   از یکسری کامل  هزینه ها —  اضافه حقوق نظامیان،  متخصصان  غیر نظامی، سرویس دهی  تکنیک آلات نظامی،  نگهداری از  دارایی منقول و غیر منقول  و تأمین  مواد غذایی و خدمات پزشکی  نظامیان و  رساندن مهمات و سوخت به  محل  عملیات را در بر می گرفت.

 پر هزینه ترین  بخش — پرواز  های جنگی بود.  مخارج آنها — اسرار دولتی است.  منابع « ار. ب. کا»  مبلغی از 3  و نیم تا 7 میلیون روبل در ساعت را ذکر می کنند.  در سوریه، جنگنده های روسی  عمدتا در  محدوده  شعاع  نزدیک، پرواز می کنند و پرواز آنها بیش از  40 دقیقه طول نمی کشد.  با توجه به اینکه هواپیماها  بطور متوسط 37  پرواز در شبانه روز انجام می دهند، « ار.ب.کا»  حساب کرد که روسیه،  3 میلیارد و 500 میلیون روبل  در  25 روز اول  خرج عملیات  نظامی در سوریه کرده است.  بدین ترتیب در یک شبانه روز  146  میلیون روبل  و یا  2 میلیون  و 400 هزار دلار.

 علاوه بر نیروی هوایی، روسیه در چارچوب عملیات سوری،  از موشکهای بالدار «  کالیبر» استفاده کرده است.  7 ماه اکتبر، کشتی های  ناوگان خزر 26 پرتاب داشتند.  قیمت موشک ها نیز مانند  هزینه پرواز های جنگی اسرار دولتی است.  یک پرتاب مشابه آمریکایی  — « توماهاوک»  چیزی حدود 1 میلیون و 500 هزار دلار خرج بر می دارد. «کالیبر» بر طبق ارزیابی های متفاوت  می تواند  هم دو بار ارزان تر و هم گرانتر باشد.  « ار. ب. کا» به این نتیجه رسید که روسیه  در پرتاب 26 موشک بالدار  از 20 تا 60 میلیون دلار خرج کرده است.

 نظامیان روسیه در زمان مأموریت نظامی در کشورهای دیگر علاوه بر دستمزد ماهانه،  کارمزد روزانه نیز دریافت می کنند.  در مورد سوریه مقدار آن روزانه 62 دلار   است.  اما در صورت سازماندهی  تغذیه نظامیان در محل،  این  کارمزد  حتی  تا یک سوم کاهش می یابد.  کارمزد روزانه نظامیان در سوریه  18 دلار و 60 سنت است.  منابعی نزدیک به  وزارت دفاع  به « ار.ب. کا» گفتند  که 1600 نفر در این عملیات شرکت دارند.  بدین ترتیب هزینه پرداخت های روزانه به نظامیان  30 هزار دلار در روز می شود.

 آشپزخانه صحرایی غذای نظامیان روسیه در سوریه را  مهیا می کند.  قیمت دقیق  این  غذا  در  بودجه  وزارت دفاع ذکر شده است.  مطابق با ارزیابی  کارشناسی  چیزی حدود  800-600  روبل در شبانه روز.  بدین تریتب هزینه غذایی  واحد نظامی 1600 نفری  حدود 1 میلیون روبل  در روز (16 هزار و 500 دلار)  است.

 و بالاخره  حمل و نقل بار —  مطابق با ارزیابی « ار.ب.کا»  هزینه حمل ونقل بار  با کمک تانکرها و از طریق هوا تقریبا 100  هزار دلار در شبانه روز است.

بطور کلی مطابق با  محاسبات « ار.ب.کا»  روسیه حدود  دو و نیم میلیون دلار در روز خرج  جنگ در سوریه می کند.  این مبلغ   مخارج  تهیه مقدمات عملیات، تعمیر فرودگاه « لاتاکی»  و تجدید تجهیزات  آن را در نظر نمی گیرد که  هواپیماهای روسی در آنجا مستقر هستند.

با حفظ  آهنگ گذشته  عملیات  تا پایان سال، هزینه این عملیات برای روسیه می تواند  به 18 میلیارد  روبل  برسد.  در طرح بودجه  سال 2016 میلادی  در  ماده «  دفاع ملی»  قرار است  3 تریلیون و 145  میلیارد  روبل  تخصیص داده شود که 258 میلیارد و 900 میلیون  روبل بیشتر از  سال 2015 میلادی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала