گزارش و تحلیل

سامانه دفاع ضد موشکی آمریکا

© AP Photo / Vadim Ghirdaدروغ بودن سخنان اوباما در باره سپر موشکی در اروپا
دروغ بودن سخنان اوباما در باره سپر موشکی در اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هدف ایجاد سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا دستیابی به برتری نظامی است.

 الکساندر گروشکو،  نماینده دائمی روسیه در ناتو  در برنامه  شبکه تلویزیونی « راسیا — 24» گفت: « اعمال آمریکا در جهت ساخت  سیستم جهانی پدافند هوایی  در جهت دستیابی به  برتری  نظامی بر روسیه  سمتگیری شده است. وی گفت: « با مشاهده  معماری سیستم دفاع ضد موشکی جهانی که  آمریکا ساخت آن را  به اجرا می گذارد  — از جمله بخش اروپایی آن و پایگاهی در رومانی —  که به نظر من آنها  همان عناصری هستند  که باید به آن آماده سازی جنگی را نیز اضافه کرد  که در باره اشان صحبت کردم… متأسفانه در حوزه دفاع ضد موشکی، ما مشاهده می کنیم  که در واقع  این سیستم  در جهتی سمتگیری شده است  تا آمریکا بتواند به برتری  نظامی  برسد».

وی متذکر شد که  کشورهای عضو ناتو از  ایجاد  سیستم جمعی  دفاع ضد موشکی  با شرکت روسیه  « تا حد زیادی به دلایل  ایدئولوژیکی» خودداری ورزیدند.  گروشکو همچنین  رزمایش بزرگ ابعاد چندی پیش  آمریکا و  شرکای آن کشور  در  حوزه دفاع ضد موشکی را یادآور شد. « ما به این نکته توجه می کنیم  که مدلسازی اینگونه رزمایش ها  — که در آنجا فقط  حملات  موشک های بالستیکی  بطور جداگانه مدلسازی نشده بود، بلکه  کاربرد جمعی موشک های بالدار  مدلسازی شده بود —  بطور کلی  گواه آن است  که این سیستم  نه بر علیه باصطلاح «  خطر هسته ای ایران»  ایجاد می شود.

سیستم دفاع ضد موشکی  اروپا در واقع بر  علیه  چه کشوری   ایجاد می شود؟ آقای حسن هانی زاده  کارشناس سیاسی  ایران  در امور  خاور نزدیک  و سردبیر  آژانس خبری  « مهر نیوز»  در این خصوص اظهار نمود.

 

میخائیل  اولیانوف  رئیس دپارتمان  مسائل  عدم گسترش  و کنترل تسلیحات  وزارت  امور خارجه روسیه در  مصاحبه با « ریا نووستی»  اعلام نمود  که برنامه موشکی ایران، اروپا را تهدید نمی کند  و حدس و گمان در باره این موضوع «  فقط پرده ای برای اجرای  پروژه ای در پشت آن است  که هدف واقعی آن را تضعیف قدرت بالقوه بازدارندگی  هسته ای  روسیه و  کشاندن متحدان اروپایی به  مقابله گران قیمت  نظامی با روسیه تشکیل می دهد « که  پیداست  پاسخگوی منافع آمریکاست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала