امیرعبداللهیان: رای نهایی مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم و روند سیاسی

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر امیرعبداللهیان: رای نهایی مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم و روند سیاسی
امیرعبداللهیان: رای نهایی مردم سوریه برای مبارزه با تروریسم و روند سیاسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا: معاون عربی- آفریقای وزارت امورخارجه گفت: ما معتقدیم به طور همزمان مبارزه جدی با تروریسم و روند سیاسی بر مبنای رای و نظر نهایی مردم سوریه باید در این کشور دنبال شود.

امیرعبداللهیان:راهبرد ایران، همزمانی مبارزه با تروریسم و روند سیاسی است.
حسین امیرعبداللهیان در برنامه «من طهران» شبکه خبری العالم، درباره نشست اخیر وین گفت: این نخستین جلسه در نوع خودش بود که همه کشورهایی که طرف های اصلی در زمینه موضوع سوریه هستند، در آن حاضر شدند. چه کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران که نقش سازنده ای ایفا می کنند و چه برخی از کشورهایی که نقش غیر سازنده و منفی دارند.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه تأکید کرد: حضور ایران در نشستهای آتی درباره سوریه به روند این گفت وگوها بستگی دارد.
وی افزود: نفس برگزاری این نشست را مثبت ارزیابی می کنیم، اما اختلاف دیدگاه ها بسیار زیاد بود. جلسه طولانی، چالشی و در نهایت، حتی در بیانیه پایانی، در مقدمه آن اشاره شد که طرفین حاضر در این نشست دارای دیدگاه های متفاوتی هستند.
امیر عبدالهیان ادامه داد که توافق شد بر سر اصولی اتفاق نظر داشته باشیم، و نشست های بعدی را با نقش آفرینی سازمان ملل متحد بتوانیم ادامه دهیم.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه درباره حضور ایران در نشستهای آتی، گفت: این امر به روند گفت وگوها بستگی دارد؛ جمهوری اسلامی ایران علی القاعده در گفت وگویی شرکت می کند که نتیجه بخش و کمک کننده به حل سیاسی در سوریه باشد.
وی افزود: در نشست اول برخی از کشورها به طور مشخص عربستان سعودی، نقش غیر سازنده و منفی را ایفا کردند و منطق قوی را نیز نمی توانستند در این رابطه ارایه دهند.
امیر عبدالهیان گفت: برخی از طرفها به موضوعاتی علاقمند بودند وارد شوند که اساسا در صلاحیت مردم سوریه است، ما از اینکه دیگران بخواهند در مورد آینده سیاسی سوریه تصمیم بگیرند، حمایت نمی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این نشست بر این چارچوب تأکید کردیم که کشورهای تاثیرگذار برای مبارزه با تروریسم و پیگیری روند سیاسی در سوریه نقش تسهیل کننده و کمک کننده داشته باشند. روندی که بین نمایندگان حکومت و گروه های مختلف از جمله معارض، معتقد به راهکار سیاسی منجر به گفت وگوی ملی در سوریه شود.
وی افزود: در این نشست، ضرورت فراهم کردن شرایطی که مردم سوریه قادر باشند درباره آینده سیاسی کشورشان تصمیم بگیرند نیز مورد تاکید قرار دادیم.
معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در این چارچوب چنانچه جلسات بخواهد ادامه پیدا کند، جمهوری اسلامی ایران از مسیر گفت وگو و کمک به تقویت سیاسی و مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد و چنانچه ارزیابی ما از این نشست ها ارزیابی مثبتی باشد در ادامه نسبت به حضور در این نشست ها هم همراهی خواهیم داشت.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: اگر نشست ها صرفا نشست های نمایشی و اعلام مواضع و نیز نشست هایی باشد که حقوق مردم سوریه در آن نادیده گرفته شود و واقعیت های سوریه مورد توجه قرار نگیرد؛ طبیعی است که یا باید مسیر این نشست ها و گفت وگوها اصلاح شود و چنانچه گفت وگوها بی ثمر باشد نه جمهوری اسلامی ایران و نه خیلی از کشورهایی که منطقی در آنان حاکم است، از گفت وگوی بی ثمر استقبال نخواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала