برنامه «دیدگاه شما»- قسمت دوم: عملیاتهای نظامی روسیه بر علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی در سوریه

© Sputnik / Konstantin ChalabovСтудия радио Sputnik на XIX Петербургском международном экономическом форуме
Студия радио Sputnik на XIX Петербургском международном экономическом форуме - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظر شما در خصوص انجام عملیات نظامی روسیه در مبارزه با گروه تروریستی داعش چیست؟

همانطور که می دانید، چندین هفته از آغاز عملیات نظامی روسیه بر علیه داعش و دیگرگروههای تروریستی در خاک سوریه می گذرد. واکنش ها نسبت به این اقدام در دنیا متفاوت بود، و از عکس العمل جنون آمیز آمریکا تا گردهمایی ها در حمایت از ولادیمیر پوتین در کشورهای مختلف خاورمیانه، منجمله واکنش هایی بود که مشاهده نمودیم. شمار زیادی از مردم در سراسر دنیا از این اقدام آقای ولادیمیر پوتین استقبال کردند، و در روسیه نیزسطح محبوبیت وی بعد از آغاز این عملیاتها بر اساس اطلاعیه مرکز مرکز افکارسنجی روسیه به رکورد جدید 89.9 درصد رسید. (بر اساس اطلاعیه مرکز مرکز افکارسنجی روسیه)

با این مقدمه از مخاطبان اسپوتنیک خواستیم تا به سوالات زیر پاسخ دهند.

—  به نظر شما روسیه در نابود سازی گروه تروریستی داعش چقدر موفق خواهد بود؟

—  آیا مبارزه با این گروه برای روسیه ممکن است تهدیداتی را به همراه داشته باشد؟

—  آیا ضرورتی بر پشتیبانی ایران از روسیه نیز وجود دارد؟

 

پاسخ مخاطبان در برنامه رادیویی صدای شما مورد نقد و بررسی قرار گرفت که فایل صوتی این برنامه از طریق همین صفحه قابل استفاده می باشد، و در گزارش زیر مجموعه این نظرات گردآوری شده است.

 

 

ابراهیم شیری، فعال سیاسی، مترجم، نویسنده، تحلیلگر مسائل بین المللی، دارای دانشنامه خاورشناسی

 

—  صرفنظر از دیپلماسی پشت صحنه، که در همه مواقع حساس عمل کرده و احتمالا در این مورد مشخص هم عمل خواهد کرد، اما بیش از سه هفته پشتیبانی نیروهای هوا- فضا و ناوگان دریای خزر روسیه از دولت قانونی سوریه در بمبارزه با تروریسم بین المللی در این کشورهای جنگ زده و احتمالا بعدها در عراق، و همچنین، مبارزه سنجیده و جانانه مقامات رسمی و رسانه های جمعی روسیه با جنگ تبلیغاتی- روانی رژیمهای غربی و رسانه هایشان نشان از آن دارد، که روسیه در نابودسازی گروه تروریستی داعش بزودی بموفقیت کامل دست خواهد یافت.

—  با توجه به بند بالا، در صورت موفقیت قطعی روسیه در جنگ علیه تروریسم، هیچ خطری نمی تواند این کشور بزرگ و حامی صلح جهانی را تهدید نماید. اما، عکس این قضیه نیز صحیح بنظر می رسد که اگر روسیه نتواند تروریسم بین المللی تحت فرمان غرب را حداقل در سوریه و عراق نابود سازد، با تهدیدات و مشکلات جدی مواجه خواهد شد. در این صورت، احتمال عملیات تروریستی در داخل کشور تقویت، و جنگ روانی- تبلیغاتی رقبای غربی شدت خواهد گرفت.

—  پشتیبانی ایران و نه تنها ایران، حتی پشتیبانی کشورهای گروه بریکس، اتحادیه اوروآسیا، گروه کشورهای آزاد آمریکای لاتین و سایرین از روسیه در مبارزه با تروریسم بین المللی یک ضرورت غیرقابل انکار است. دیپلماسی موفق ماههای اخیر روسیه گواهی از  آن می دهد که موفقیتهای میدانی نیروهای هوا- فضای روسیه در جنگ با تروریسم بین المللی موجب جلب توجه و حمایت کشورهای زیادی از روسیه خواهد گردید.

 

ارسلان — فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی

—  روسیه از ابتدای حملات هوایی خود در 30 سپتامبر 2015 تا کنون ضربات جدی و کاملا موثری به تمام گرههای تروریستی  در سوریه وارد آورده است از نابودسازی مقرهای فرماندهی تا نابود سازی انبار مهمات  تروریست ها در سوریه توسط جنگنده ها و پرتاب بی نظیر و بدون خطای موشک های کلاب از دریای خزر که تمام موشک های پرتاب شده از دریای خزر به طور دقیق به اهداف تروریست ها در سوریه برخورد کرد. جالب است که در ائتلاف ضد داعش ایالت متحده حتی یکبار هم این اتفاقات در نبرد انجام نشد و به چندین حمله محدود در آسمان سوریه و عراق محدود شد که یکبار هنگام پرتاب اسلحه از آسمان برای مثلا نیروهای عراقی اسلحه به دست تروریست ها افتاد ارتش عراق بلافاصله توانست مهمات را تحت کنترل درآورد و هنگام باز کردن جعبه های اسلحه دیدند که اسلحه های ضد تانک و ضد هواپیما در آن است و هرچقدر فکر کردند دیدند که تروریستها نه هواپیما دارند و نه تانک  پس ایالات متحده که گفت اسلحه برای شما (عراق) بود و اشتباه برای تروریست ها فرود آمد چرا اسلحه ضد تانک و ضد هواپیما (داعش که هواپیما و تانک ندارد) پس کاملا مشخص است که ائتلاف ایالات متحده در جهت بسط تروریستها بوده است. اما فدراسیون روسیه از روز اول حملات به دور از جنجال و بزرگنمایی به خوبی پیشروی تروریست ها را کنترل و ضربات کاملا موثر به آنها وارد کرده است عقب نشینی  و گرفتن سرعت پیشروی تروریستها گویای انجام درست حملات هوایی روسیه است چون روسیه همانند ایالات متحده بیمارستانها را تحت بمباران قرار نمی دهد بمباران بیمارستانها فقط کار ایالات متحده و ناتو است و روسیه  فقط مراکز تجمع تروریست ها را مورد حملات دقیق قرار میدهد

—  عده ای از تحلیلگران معتقد به افغانستان جدید برای روسیه هستند اما من این طور فکر نمی کنم در افغانستان روسها با ایالت متحده و اروپای غرب (ناتو) و ترکیه و پاکستان  و چین درگیر بودند و همه آن کشورها در جهت مبارزه با روسیه در یک مسیر بودند، اما در سوریه وضع طور دیگری است و هر کشوری از گروهی حمایت می کنند و همبستگی افغانستان را ندارند. ایالات متحده از بخشی از تروریست مانند داعش و ارتش آزاد حمایت می کند عربستان از ارتش آزاد و قطر و ترکیه هم از جبهه النصره و تا حدودی داعش و روسیه و ایران هم از دولت قانونی رئیس جمهور بشار اسد حمایت می نماید.  روسیه با تمام قدرت وارد میدان نشده است و فقط از بخش بسیار کوچکی از نیروی هوا و فضا خود وارد میدان شده است که بسیارخوب هم عمل کرده است پس در نتیجه فعلا در خاک سوریه تهدیدی متوجه روسیه نخواهد بود اما احتمالا اگر تروریست ها بخواهند به موطن خود بازگردند،  مثلا آسیای میانه و چچن شاید به مشکلی برای روسیه بدل شوند پس باید همه تروریست ها از هر نوعی در سوریه و عراق نابود شوند تا موجب دردسر روسیه نشوند.

—  پشتیبانی ایران از روسیه در جهت اول برای ایران اهرم بسیار مهمی است که قدرت خود را در سوریه چند برابر کند و با ورود مستقیم نیروی هوا و فضا روسیه پیشروی میدانی بسیار داشته باشد. روسیه نیازی به حمایت ایران از خود ندارد روسیه یک ابرقدرت نظامی است و ایالات متحده هم این  مسئله می داند و هنگام ورود روسیه به سوریه دیدیم که ایالات متحده هم نتوانست کاری از پیش ببرد. حمایت ایران از روسیه فقط برای افزایش قدرت ایران مفید خواهد بود و روسیه هم اگر بتواند همانند ایران کشورهای چین و هند وعراق را هم وارد یک پیمان مشترک ضد تروریسم نماید،  می تواند در صحنه بین المللی  برایالت متحده برتری یابد.

 

ایرج —فارغ التحصیل مهندسی عمران

—       به نظر من کشور روسیه در مبارزه با داعش تا به حال خوب عمل کرده و  به صورت نسبی موفق شده است. ولی از لحاظ جنگ نرم و جنگ رسانه ای باید بهتر عمل کند.

—      به نظر من این احتمال وجود دارد و دلیل آن مزدور بودن این تروریست ها است که ارباب های این تروریست ها دستور بدهند که اهدافی در خاک روسیه را هدف قرار بدهند تا از ائتلاف با ایران خارج شود.

—       در مورد سوال سوم نقطه قوت روسیه در حمله نظامی به تروریست های داعش  در سوریه و عراق اتاق عملیات و اطلاعات مشترک با ایران است و اگر پشتیبانی ایران نباشد روسیه در سوریه شکست خواهد خورد هر چند نیروی نظامی قوی و مدرنی داشته باشد.

—       برای اینکه ائتلاف به وجود آمده بین ایران روسیه سوریه و عراق  به طور کامل و 100 % به پیروزی برسد باید کشورهای حامی تروریست ها که به صورت علنی هم سلاح و هم غذا به این تروریست ها می دهند باید تحت فشار قرار دهند و منابع مالی و کمک های تسلیحاتی قطع شده، و به عبارت بهتر باید منبع و منشاء و سرچشمه  این تروریست ها خشکانده شود  وگرنه این جنگ تبدیل به جنگ فرسایشی خواهد شد. کشور روسیه برای اینکه از حملات تروریستی در خاک خود جلوگیری کند باید به وضوح و روشنی به کشورهای حامی این تروریست ها هشدار جدی بدهد که درصورت کوچکترین تهدید و تحریک از طرف این مزدوران  کشورهای حامی این تروریست ها  به عنوان کشور متخاصم علیه روسیه شناخته می شوند.

 

حمید جمشیدنسب- مشهد

—  از ۳۰ سپتامبر و شروع حملات هوائی و موشکی روسیه به مواضع گروههای تروریستی و تکفیری در خاک سوریه، جهان شاهد تحولات اساسی در وضعیت میدانی جنگ و نیز شکست و فرار تروریستها می باشد. قطعا پیشروی و پیروزیهای اخیر ارتش سوریه نتیجه مستقیم حملات هوائی و پشتیبانی لجستیکی و تسلیحاتی روسیه است. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با اتخاذ این تصمیم استراتژیک و ورود برای حل بحران سوریه به همگان اقتدار و قدرت روسیه را اثبات نمود.

—  فدراسیون روسیه همزمان با حملات هوائی و انهدام مواضع و تأسیسات تروریستها، با دیپلماسی فعال ، تماس  با طرفین تأثیرگذار در بحران سوریه را ادامه می دهد و تلاش برای پایان دادن بر درد و رنج مردم و آوارگان سوری را بعنوان وظیفه انسان دوستانه در الویت قرار داده است.

—  همسوئی واشتراک نظر روسیه و ایران در روابط بین الملل و بحران سوریه ونیز حضور میدانی و مستشاری ایران در کنار ارتش سوریه و هماهنگی عملیاتی با روسیه قطعا در دستیابی به پیروزی بر گروههای تروریستی و بازگشت صلح و آرامش به سوریه تأثیر گذار می باشد.

 

دکتر محمود رضاقلی، دانشجوی فوق دکترا در اقتصاد محیط کار و سلامت حرفه ای- سوئد

—  ورود نظامی روسیه به جبهه مقاومت ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی خاورمیانه، آشکارا معادله قوا را بسود مقاومت تغییر داده است و بی تردید عملیات نظامی روسیه اگر تداوم یافته و در هماهنگی اطلاعاتی و نظامی با دیگر نیروهای مقاومت صورت گیرند، که تاکنون نیز چنین بوده است، موفق به نابودی تشکیلات شبه نظامیان مزدور در منطقه خواهد شد. این عملیات تاکنون دستاوردهای چشمگیری داشته است و تاثیرات آنرا نه تنها در سوریه که در عراق و حتی یمن هم می توان دید. تنها مسئله نگران کننده وجود راههای متعدد کمک رسانی به شبه نظامیان از سوی حامیان منطقه ای و جهانی شان (امریکا، اسرائیل، عربستان، ترکیه، قطر و…) است که برای موفقیت کامل عملیات باید مسدود گردند. جلوگیری از پروازهای ائتلاف آمریکایی و امکان عملیات هوایی در عراق از جانب روسیه به روند پیروزی شتاب می بخشد.

—  مبارزه با داعش و تشکیلات مانند آن ممکن است در کوتاه مدت خطراتی را برای روسیه در پی داشته باشد اگر آنها بتوانند خود را از فشار بمبارانهای دقیق هوایی و تهاجمات زمینی ارتشهای سوری و عراقی، ولو بطور موقتی، رها کنند؛ اما در درازمدت ریشه تهدیدات خشک می شود.

—  پشتیبانی ایران و دیگر نیروهای مقاومت منطقه ای از روسیه ضروری است. این پشتیبانی و اتحاد عمل توطئه های تبلیغاتی غرب را خنثی می کند، جبهه مقاومت را پرتوان و دستاوردهای مبارزاتی را توسعه می بخشد.

           به امید آنکه پروژه های امپریالیستی و صهیونیستی در خاورمیانه به شکست کامل کشیده شوند و منطقه به صلح و ثبات و استقلال دست یابد و سازندگی و پیشرفت را دنبال کند.

 

سجاد عباسی

خیلی باعث خوشحالی است که روسیه به تروریستهای داعش حمله کرده و باعث نابودی آنها می شود.

عبدالکریم فیروزکلائی- مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا

 

—  همانطور که در وبگاه خبرگزاری اسپوتنیک هم به آن اشاره شده ٬حملات هوایی جنگنده های روسی، طی 2 هفته٬ بیش از حملات هوایی ائتلاف غربی در مدت یکسال بوده و همینطور حمایت نیروی هوافضای روسیه به ارتش سوریه امکان داد پس از ماه های طولانی دفاع بالاخره در چند جبهه به حمله همزمان بپردازد. همچنین٬ این حملات تا کنون منجر به نابودی بسیاری از تروریست ها و فرار تعداد زیادی از آنها به خاک کشورهایی همچون ترکیه شده است. بنا بر این٬ آینده موفقی برای روسیه در مبارزه با تروریست ها ٬قابل پیش بینی است. با این وجود ٬ موفقیت روسیه در سوریه در صورتی با هزینه ٬ تلفات کمتر و مدت زمان کوتاه تری به نتیجه می رسد که علاوه بر اقدامات نظامی ٬ از ابزارهای قدرت نرم نیز بهره گیرد. در این رابطه٬ رسانه ها از اهمیت قابل توجهی برخوردارند.

—  این موفقیت روسیه٬ برای دولتمردان ایالات متحده و همپیمانان آن٬ در سطوح منطقه ای و بین المللی ناخوشایند بوده است. زیرا  آنها از سال ها پیش از طریق عربستان سعودی، وهابیت و اندیشه های افراطی را در منطقه ترویج کردند و امروز در راستای منافع خود از این گروها استفاده می کنند. بقای تروریست ها در واقع حضور آمریکایی ها را به بهانه مبارزه با تروریست در منطقه تثبیت می کند.در همین ارتباط ٬ روسیه با ورود خود به سوریه و ایجاد ائتلاف 4 جانبه، با نابودی بسیاری از تروریست ها، منافع  ایالات متحده و همپیمانانش  در منطقه  خاورمیانه که مرکز انرژی جهان است را با چالشی اساسی مواجه کرده است. در همین راستا، غربی ها از طریق اقداماتی همچون ناامنی در مرز های تاجیکستان٬ اتحاد گروه های تروریستی مختلف با هم بر علیه روسیه در سوریه  و تجهیز این مخالفان به تسلیحات مدرن٬ جنگ تبلیغاتی گسترده بر علیه روسیه به عنوان مثال: انتشار خبر دروغینی که روسیه در حملات خود٬ غیر نظامیان را هدف قرار می دهد و یا اتهاماتی از این قبیل که هیچ پایه و اساسی ندارند٬ در تلاشند که تهدیداتی را برای روسیه ایجاد کنند و در عملیات ضد تروریستی روسیه مشکلاتی را ایجاد نمایند.

—  روسیه و ایران نقش مکمل یکدیگر را دارند. بدین ترتیب که نیروهای سازمان یافته ای همچون لشگر فاطمیون ٬ مدافعین حرم ٬ نیروهای دفاع مردمی سوریه که برخی از این نیروها سنی مذهب هستند٬ برخی از نیروهای کرد و مجموع نیروهایی که ایران از سال 2011 با حضور مشاوران نظامی خود در سوریه ایجاد کرده٬ در کنار ارتش سوریه  در حملات زمینی به تروریست ها با پشتیبانی هوایی روسیه اقدام می کنند. بنابراین پشتیبانی ایران٬ از تاثیر قابل توجهی در عقب راندن تروریست ها برخوردار هست. به همان اندازه که حملات هوایی روسیه با بهره گیری از تسلیحات کار آمد ٬ همانند موشک های هدایت شونده ٬ بمب های سنگر شکن  و جنگنده های مدرنی همچون سوخو 34 در مقابله با تروریسم ها مؤثر بوده است٬ پشتیبانی ایران هم  امری لازم  و ضروری است.

 

فرشاد گلزاری- کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی- خبرنگار و تحلیلگر مسائل روسیه

—  ورود روسیه به پرونده سوریه و اقدامات هوایی و دریایی این کشور را نمی‌توان تنها و منحصراً برای نابودسازی گروهک‌ تروریستی داعش کانالیزه کرد. چراکه با توجه به داده‌های موجود علاوه بر داعش؛ تروریست‌های جبهه النصره و احرار الشام و حتی ارتش آزاد سوریه هم در زمین بازی سیاسی و امنیتی سوریه فعال هستند که هر کدام از آنها توسط یکی کشور خلق و حمایت می‌شوند. به عنوان مثال احرارالشام نتیجه تصمیم گیری دولت حاکم بر آنکارا و هم سویی سرویس اطلاعاتی این کشور (میت) می‌باشد. در نتیجه امکان دارد عملیاتهای بمب‌ریزی و پاکسازی ارتش مسکو علاوه بر داعش آنها را هم هدف قرار دهد که در آن زمان انتقادات به روسیه از سوی ترکیه و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شیب تندی را به خود می‌گیرد که در چند هفته اخیر و خصوصاً اوایل اقدامات نظامی روسیه، شاهد اظهارات آنها بودیم.

—  بدون شک نمي‌توان توازن نظامی میان روسیه و داعش و حتی ارتش‌های کشورهای عربی را با یکدیگر مقایس کرد.چراکه روسیه خود مغز متفکر تولید تجهیزات نظامی است و علاوه بر آن تاکتیکهای نظامی به کار برده شده بر علیه داعش و تروریستهای موجود در سوریه؛ دست برتر این کشور در اجرای آفندهای هوایی را بازگو می‌کند مگر اینکه همانند هفته‌های اخیر تجهیزات ضد جنگنده‌ها و هلیکوپترهای روسی از سوی آمریکا، ترکیه، عربستان، اسرائیل و سایر کشورهایی که با ورود روسیه منافع آنها به خطر افتاده است برای تروریستها و معارضین بارریزی شود که باز هم احتمال اینکه تروریستها بتوانند کاری از پیش ببرند، بسیار کم و ناچیز خواهد بود. از منظر دیگر پروازهای روسیه بر فراز آسمان سوریه و هدف قرار دادن تروریستهای داعش در سوریه، با هوش و ذکاوت بسیاری توسط رسانه‌های روسی منتشر می‌شود که همین موضوع ترس زیادی را در دل تروریستها انداخته است که در این موضوع عنصر زمان بسیار مد نظر قرار گرفته است تا اخبار بدون فوت وقت منتشر شود. در مقابل ما شاهد سکوت رادیویی و خبری از جانب رسانه‌های غربی و اروپایی و حتی عربی هستیم. چراکه بدون اغراق و بزرگنمایی می‌توان گفت که ورود و خیزش به یکباره روسیه در سوریه و حمایت از بشار اسد و صورت دادن عملیاتهای گسترده علیه تروریستهای تکفیری، علاوه بر اینکه سکوت و سکون پرونده سوریه را شکست؛ باعث شد تا رسانه‌های جهان اعم از مخالف و موافق مسکو در صدر اخبار خود مجبور به انتشار چهره ولادیمر پوتین و تصاویر و ویدئو‌های عملیات هوایی ارتش روسیه شوند. دلیل آنهم مشخص است. به صورتی که باید گفت میدان داری تروریستها و در امتداد آن ائتلاف ضد داعش در سوریه،‌ با ورود روسیه تا حدود بسیار زیادی با خلل و مشکل روبرو شده است و اوضاع و احوال میدانی،سیاسی و حتی پرستیژ بین‌المللی به نفع روسیه رقم خورد.

—  به طور طبیعی تنها عاملی که می‌تواند برای روسیه یک تهدید به شمار آید، جغرافیای آسیای مرکزی و خصوصاً کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان خواهند بود که داعش در آنجا حضور پیدا کرده است. حضور عناصر داعش در این منطقه موجب به وجود آمدن مثلثی از تروریستهای القاعده، طالبان و داعش را پایه‌گذاری کرده است که با نگاهی به نیروهای بنیادگرا در تاجیکستان و دره فرغانه؛ می‌توان گفت نزدیکی تروریستها در این منطقه بعلاوه ارتباطات پنهانی چچنی‌ها با این گروه‌ها می‌تواند تهدیدی بالقوه به حساب بیاید و تمدید و ادامه حضور 5500 نظامی آمریکایی در افغانستان می تواند این تهدید را به بالفعل تبدیل کند. لذا روسیه باید علاوه بر سوریه، نگاه خود را به تحرکات بنیادگراها و تروریستها در آسیای میانه هم معطوف کند. 

—  به نظر می‌رسد که پشتیبانی ایران از سوریه تا حدودی صورت گرفته است. البته اگر نام آن را هم‌فکری و ترکیب دیدگاه بخوانیم شاید بهتر باشد.چراکه تشکیل ائتلاف چهارجانبه در عراق و به اشتراک گذاشتن داده‌های نظامی و حتی سیاسی چهار ضلع این ائتلاف؛ گویای این است که ایران و روسیه در بُعد سیاسی و میدانی با یکدیگر دارای اتفاقاتی هستند و این مساله باعث شده تا ایالات متحده و متحدان آن (اعم از منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای) آشکارا و پنهان اقدام به تخریب چهره پوتین و روسیه کنند و این همان سناریویی است که بیش از حد در مورد پرونده اوکراین و هدف قرار دادن مسکو از سوی غربی‌ها و اروپایی‌ها مورد استفاده قرار گرف.

 

فرشاد

—  بدیهی است روسیه با توان نظامی خود باعث از بین رفتن پایگاها و تاسیسات نظامی داعش خواهد شد اما بطور قطع باعث نابودی داعش نخواهد شد چرا که این گروه به صورت سلول های پنهان به فعالیت خود ادامه خواهد داد. برای اینکه داعش نابود شود باید مراجع فکری و مهمتر از آن منابع مالی آن نابود گردد.

—  بطور قطع و یقین روسیه در حال حاضر به مهمترین هدف داعش تبدیل شده است. با توجه به وجود هزاران داعشی با اصلیتی روسی (چچنی) و کشور های مستقل مشترک المنافع ، روسیه با تهدید مواجه می باشد.

—  ایران و روسیه یک راه مشترک را در سوریه دنبال می کنند هرچند دارای اهدافی متفاوت هستند و این راه مشترک می تواند باعث کمک به توانایی و پوشش نقاط ضعف دو کشور در امور اطلاعاتی و عملیات میدانی گردد.

 

محسن صالحي — خبرنگار حوزه خاورميانه — تهران

—  مسكو از ابتداي آغاز بحران سوريه موضع خود را حمايت از بشار اسد مشخص و بر اساس همين محور عمل كرد. شرايط بحران سوريه، رفته رفته به ضرر دمشق مي‌رفت و كشورهايي همچون قطر، ايالات متحده، عربستان و تركيه با تمام قدرت در شاخه‌هاي مختلف مالي، اطلاعاتي، تسليحاتي و لجستيكي از گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كردند. اما در مقابل، روسيه تنها به چانه‌زني‌هاي سياسي پيدا و پنهان و پشتيباني پشت پرده مشغول بود. روسيه بايد به اين بحران ورود مي‌كرد تا يكي از كشورهاي دوست خود را به كشورهاي رقيب منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي تقديم نكند. امري كه مشكلات بعدي را به دنبال دارد.

—  مبارزه با تروريسم در سوريه و عراق مي‌تواند براي روسيه تهديداتي را به دنبال داشته باشد، اما انفعال مسكو در اين بحران خطرناك‌تر از يك خطر بالقوه به نام تروريسم است. بخش‌هايي از روسيه مانند چچن وبه طور كلي آسياي مركزي، مهد پرورش تروريست‌هاي مسلحي بودند كه طبق آمار ارائه شده از طرف مسكو، حدود 20 درصد فرماندهان ارشد داعش زاده و پرورش يافته در همين منطقه هستند. بنابراين اگر روسيه وارد عمل نمي‌شد، اين خطر بيشتر بود زيرا در صورت لزوم، همين نيروها كه حكم "لشگر نيابتي" آمريكا را دارند مي‌توانند عليه مسكو وارد عمل شوند. هر چند كه نابودي تمام تروريست‌ها و بالاتر از آن، نابودي انديشه پشتيبان تروريسم به طور كامل ممكن نيست اما سلسله عمليات اخبر مسكو تا حد زيادي اين تهديد را خنثي مي‌كند.

—  ظاهرامر در سوريه و عراق، جنگ گروه‌هاي مسلح و ارتش است، اما سازمان‌هاي اطلاعاتي كشورهاي حاضر در اين بحران نيز يكي از نقش‌هاي كليدي را بازي مي‌كنند. اطلاعات يكي از مواد اصلي جنگ است. بنابراين واحدهاي اطلاعات كشورهايي مانند روسيه و ايران بايد مكمل عمليات نظامي باشند زيرا سرويس‌هاي اطلاعاتي حريف مانند "ميت" تركيه و استخبارات كشورهاي عربي نيز در اين ميدان فعال هستند. روسيه مي‌تواند با كمك ايران و دمشق در اين ميدان پيروز شود، اما بايد عنصر اطلاعات را به عنوان يك واقعیت كليدي مد نظر قرار دهد. حتي اگر صدها عمليات هوايي در روز عليه مواضع تروريست‌ها انجام بگيرد، اطلاعات تضمين كننده موثر بودن آن است.

—  روسيه به تنهايي نمي‌تواند اين بحران را با موفقيت پشت سر بگذارد و در اين عرصه به جمهوري اسلامي و ارتش‌هاي سوريه و عراق و نيروهاي مردمي نياز دارد. زيرا اين دو بازو از ابتداي بحران در اين ميدان بودند. حضور مستشاري ايران، تقويت ارتش و بسيج مردمي از جمله كارهاي ايران در اين جنگ بوده و تجربه زيادي از شرايط اين نبرد دارد. عمليات هوايي روسيه بدون حضور اين نيروها در زمين معني ندارد؛ همانطور كه ائتلاف بين‌المللي به رهبري آمريكا كاري از پيش نمي‌برد.

 

محسن مقصودی- مهندس اقتصاد و خبرنگار/ آلمان   

در مورد موفقیت جمهوری فدراتیو روسیه در نابود سازی گروه تروریستی داعش باید دو جنبه از مفهوم "موفقیت" را در نظر گرفت:

—  نخست موفقیت نظامی؛ روسیه بعنوان یک قدرت نظامی جهانی بهمراه ائتلافی که تشکیل داده است، یقینا توان نظامی جنایتکاران داعشی را متلاشی و مضمحل خواهد ساخت. این مهم به سرعت عمل نیروهای نظامی عراق و سوریه و نیز نیروهای هوائی و پشتیبانی روسیه نیز وابسته است. امروز خانم فوند لاین، وزیر دفاع آلمان که با محموله بزرگی از اسلحه به کردستان عراق رفته است، باز بیان داشت که جنگ علیه داعش طولانی خواهد بود و این نشان دیگری است که ناتو به رهبری آمریکا منافع خود را در ادامه ده ها ساله درگیری نظامی در منطقه می بیند.اما موفقیت نظامی بر داعش تنها یک بخش از موفقیت است. بخش دیگر موفقیت آن خواهد بود که ائتلافی که روسیه مبتکر آن است از نقطه نظر سیاسی و اجتماعی تا کجا بتواند بویژه درمناطق سنی نشین عربی عراق و سوریه به جلب نظر مردم و ایجاد مناسبات عادلانه و مورد توافق گروه ها و عشایر و عموم مردم این نواحی که سال ها  است که مورد تجاوز قرار گرفته اند، موفق شوند. بغیر از این، تنها خاکستر بر روی آتش ریخته شده است و گروه های افراطی تازه ای در این نواحی که مورد پشتیبانی مالی و تسلیحاتی ارتجاع منطقه و امپریالیسم خواهند بود،  حیات می گیرند.

—  مبارزه با "دولت اسلامی" قطعا برای فدراسیون روسیه که جمهوری ها و مناطق مسلمان نشین دارد و نیز جمهوری های مسلمان نشین همسایه روسیه چون تاجیکستان و آذربایجان حتما خطراتی را خواهد داشت و سیاست مداران روسیه بخوبی از این امر مطلع هستند. چنانکه در اجتماع بزرگ مسلمانان در مسجد جامع مسکو و نیز در تصمیمات روزمره ، تمام تلاش شان را می کنند که اختلاف مذهبی ، محور مبارزات سیاس داخلی روسیه نگردد. البته باند های ماورای افراطی خشن و مغز تهی همیشه در جامعه وجود دارند که خون ریزی و ترور را وسیله ای برای ابراز وجود و بهم زدن توافقات بزرگ ابعاد جامعه برای همزیستی در صلح ودوستی، می کنند. هرچقدر تبعیض و اختلاف های طبقاتی در بین مردم کم تر باشد و آزادی های دمکراتیک و قانونی اکیدا رعایت گردد، تروریسم "جهادی" امکان بروز کمتری می یابد.

—  شاید بهتر باشد از همکاری ایران با روسیه صحبت بکنیم تا "پشتیبانی ".البته همکاری ایران با روسیه بخاطر منافع هر دو کشور ضروری است. مردم ایران که خود قربانی افراطی گری و تعصب هستند و تبعیض های مذهبی را با گوشت و پوست خود حس کرده اند، از جنایت کاران داعشی نفرت دارند. قابل توجه هست که در ایران بخش بزرگی از مردم که اعتقاد عمیق به اسلام و مذهب دارند، شیعه و سنی، درک و فهم طرفداران داعش را ضد اصول انسان گرایانه اسلام می بینند و کاملا خود را از جنایتکاران ضد بشر "دولت اسلامی" مبرا می دانند. از نقطه نظر سیاسی نیز  برغم گلایه های محافل وابسته و تحت تاثیردستگاه های تبلیغاتی غرب، این درک کاملا در ایران شکل گرفته است که اگر داعش، جای پائی در عراق و سوریه پیدا کند، هدف بعدیش ایران خواهد بود و این طاعون سیاه قصد دارد تا مرزهای روسیه، همه جا را به تباهی و ویرانی بکشاند. از این رو دیپلماسی روسیه مبنی بر گسترش ائتلاف ضد داعش از جمله با ایران، بموقع، حیاتی و آینده نگر است.

 

وحید شرفی لیسانس عمران از خرم آباد

—  روسیه می تواند با عملیات هوایی ضربه ای سنگین به گروه داعش بزند، ولی هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند داعش را شکست دهد. روسیه نباید انرژی و زمان زیادی صرف جنگ سوریه کند.

—  بله. زیرا کشور های حامی ترو ریست های داعش با پاین آوردن قیمت نفت و تبلیغات  دروغیگین می توانند خطراتی را برای روسیه بوجود آورند.  پس نیاز است درباره افراطی گری  و مضرات آن اطلاع رسانی ضورت گیرد. همیشه تهدیدات باید در نظر گرفته شود بصورت نر مال و بعید است گروه  داعش خطر زیادی برای  رو سیه باشد.

—  ایران باید از عملیت روسیه حمایت کند چون ایران و روسیه منافع مشترک در سوریه دارند. ایران بدلیل آشنایی با منطقه و داشتن تجربه جنگی خوب می تواند به روسیه کمک کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала