گزارش و تحلیل

حسادت رسانه های غربی به موفقیت های روسیه در سوریه

© Sputnik / Alexey Nikolskiy /  مراجعه به بانک تصاویر حسادت رسانه های غربی به موفقیت های روسیه در سوریه
حسادت رسانه های غربی به موفقیت های روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موفقیت های خلبانان روس در حمله به مواضع تروریست ها در سوریه، جنگ اطلاعاتی به راه انداخته است. رسانه های غربی اطلاعاتی درباره قربانیان غیر نظامی در این مناطق منتشر می کنند. حتی در سطوح بالا نیز این اتفاق می افتد.

 رییس جمهور روسیه در این رابطه گفت: « رسانه ها درباره رنج و عذاب غیرنظامیان سوریه اخباری را منتشر می کنند، ما برای این حملات اطلاعاتی آماده ایم. توجه شما را به این نکته جلب می کنم که اولین اطلاعات درباره وجود قربانیان غیرنظامی، پیش از بلند شدن هواپیماهای ما منتشر شدند».

ولادیمیر پوتین خاطر نشان کرد که سایر کشورها در حدود یک سال در قلمروی سوریه مشغول عملیات نظامی بودند، اما این حملات بدون قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و بدون اجازه مقامات رسمی سوریه انجام می گرفت.

دلیل واقعی انتشار چنین اخبار و سخنانی، تلاش برای بی اعتبار ساختن روسیه است. آنها سعی دارند تمام دنیا را در تقابل با روسیه قرار دهند و به همه اثبات کنند که روسیه متحد ندارد. اما حوادث بعدی نشان دادند که جریان کاملا برعکس است: روسیه توانست در مقابله با تروریست ها به موفقیت های زیادی دست پیدا کند و متحدینش عملیات زمینی در سوریه را فعال ساختند. یک هدف دیگر نیز از این بیانات دنبال می شود، هدف آنها پایین آوردن تشنج در اروپا به خاطر هجوم مهاجران است. اروپانیان با اعتراف به عدم توانایی خود و فقدان ساز و کار حل مسایل، باز هم نتوانستند کاری انجام دهند، بنابراین باید به دنبال دلیل و بهانه ای بگردند. میخاییل نِیژماکوف مدیر مرکز تحلیل سیاست های بین المللی وابسته به انستیتوی جنبش های جهانی و اجتماعی می گوید که صحبت از قربانی شدن غیرنظامیان کاملا مفید بود. وی در ادامه می گوید: «در مورد سوریه باید گفت که هدف آنها فقط بی اعتبار کردن اقدامات روسیه در حمایت از رژیم بشار اسد و حکومت قانونی آن کشور است، حتی شاید تلاش دارند که گناه آوارگی مردم روسیه و خاور میانه و سیل پناهندگان به سوی اروپا را به گردن روسیه بیندازند. با شنیدن این عبارات که روسیه به مردم غیرنظامی حمله می کند، بلافاصله ایده های تبلیغاتی به چشم می خورند که افزایش تعداد پناهندگان را به عملیات هوایی روسیه می دهند».

اولین بار نیست که از این دست سخنان برای بی اعتبار ساختن روسیه استفاده می کنند. مدتی پیش از شروع عملیات در سوریه شایعات بسیار عجیبی درباره مشکلات پیش آمده از طرف ارتش روسیه منتشر شد. ولادیمیر زاخاروف مدیر انستیتوی مطالعات سیاسی و اجتماعی منطقه دریای خزر — دریای سیاه در این رابطه می گوید: «در غرب همه جا می نویسند که ارتش روسیه فروپاشیده و ارتش وجود ندارد. آنها تصور می کردند که هر چه می گویند واقعیت دارد و روسیه فاقد ارتش است و نیروی مسلح ندارد. اما روسیه کاملا مجهز ظاهر شد، روسیه حتی از تسلیحاتی برخوردار است که در امریکا نیست. نه تنها امریکا که هیچ یک از کشورهای ناتو این تجهیزات را ندارند. همه صحبت ها راجع به این که روسیه مناطق مسکونی را بمباران می کند، دروغ است».

غرب باید همزمان با تبلیغات یک کار مهم دیگر هم انجام دهد: باید یک گروه واقعی از نظامیان فتح کننده تشکیل دهند. زیرا همه می دانند که آنها قصد ندارد از سوریه عقب بروند و نمی خواهند با تروریسم مبارزه واقعی داشته باشند. آراییک استپانیان دبیر آکادمی مشکلات ژئوپولیتیک می گوید: «امریکا نمی تواند از تظاهر به جنگ با داعش دست بردارد. چرا؟ برای اینکه روسیه تروریست ها را از آنجا بیرون می کند و زندگی آرام آغاز می شود. آنوقت امریکایی ها باید چکار کنند؟ آنها مزاحم زندگی آرام مردم خواهند بود. پس باید تظاهر به مبارزه کنند. حتی فرانسوی ها هم در این ورطه قرار گرفته اند و گویا در مبارزات ضد تروریستی مشارکت دارند. اگر همه چیز آرام شود، اسلام گرایان این زمین ها را ترک می کنند و آنوقت به همه می گویند که ما پیروز شدیم و روس ها هم کمی به ما کمک کردند. امریکایی ها دست از بمباران برنمی دارند، اما این فقط ظاهرسازی است.

امروز بسیاری از کارشناسان حتی در امریکا به این نتیجه رسیده اند که دیر یا زود امریکایی ها در بحث سوریه با روسیه همکاری خواهند کرد. اما دست کشیدن از جنگ اطلاعاتی با سنت دیرینه آنها سازگاری ندارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала