گزارش و تحلیل

یک دختر روسی به ظن داشتن روابط با «دولت اسلامی» دستگیر شد

© Photo / Press service of the Lefortovo court of MoscowСтудентка МГУ Варвара Караулова в зале заседаний Лефортовского суда Москвы
Студентка МГУ Варвара Караулова в зале заседаний Лефортовского суда Москвы - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دختر 19 ساله دانشجوی دانشگاه دولتی مسکو «واروارا کارائولوا» به ظن اینکه آماده بود وارد داعش ممنوع شده در روسیه شود دستگیر شد.

این دختر در تابستان سال جاری 2015 در حین تلاش عبور از مرز ترکیه — سوریه در ترکیب گروه 13 نفری دستگیر شد و در آن زمان هم دستگیر و به میهن باز گردانده شد. از آن هنگام  تا کنون واروارا  زیر تعقیب بود. در جریان مطالعه تماس های وی در شبکه‌های اجتماعی و امتحان صندوق های پست او معلوم شد که واروارا مثل سابق در اینترنت با جذب کنندگان اسلامگرا در حال تماس است.

آپارتمان او مورد بازرسی دقیق قرار گرفت و محافظان قانون صفحه های  او در شبکه‌های اجتماعی و صندوق های پست الکترونیک و پیامک ها او را مرور و مطالعه کرده و چیزی که بر ملا شد آن‌ها را شوکه کرد. معلوم شد که این دختر در طول این زمان  در حال زندگی دوگانه بود و به پدر و مادر و ارگان های رسمی دروغ می‌گفت

این دختر معاشرت با رادیکال ها و جلب کنندگان خود را قطع نکرده و فکر ترک روسیه و رفتن به سوریه را دور نیانداخت. پلیس نزد وی حتی دو گذرنامه جدید به اسم «آلکساندرا ایوانووا» را کشف کرد. واروارا با یکی از آن‌ها می‌توانست به آسانی از روسیه به خارج برود. وضع خطرناک شد.

گزارش می‌شود که افراطیون بعنوان وسیله جذب در درجه اول از شبکه‌های اجتماعی استفاده می کنند. ولی در نواحی جنوبی که در آنجا تعداد اهالی مسلمان بیشتر است جذب کنندگان در محل ها هم فعالانه اقدام می‌کنند و  وارد تماس مستقیم با مردم می شوند.

در ماه اوت 2015 کانال تلویزیونی آرتی به رسیدگی مفصل خود پرداخت  و معلوم شد که در یک قصبه واقع در جنوب روسیه هفت خانواده مسلمان بی اثر ناپدید شدند. این احتمال هست که آن‌ها ممکن بود به داعش بپیوندند. خبر نگاران آرتی جذب کننده احتمالی را پیدا کردند که چند سال امام مسجد محلی بود.

جالب اینجا است که وقتی که روزنامه نگاران عکس او را به ساکنان محلی نشان می‌دادند هیچ‌کس تأیید نکرده که همانا او داشت مردم را جذب می کرد. برخی ها از ترس از زندگی خود از لو دادن او خودداری می کردند. امام ناپدید شد. او ارتباط تلفنی خود را قطع کرد و حالا محل اقامت او معلوم نیست.

بزودی پس از پخش گزارش اول از تلویزیون خبرنگاران آرتی  پیام صوتی یکی از افراد جوان آن روستا را دریافت کردند. «مراد نخای» متن آنرا طوری می‌خواند که این نوشته از پیش تهیه شده بود:

«والدین از این طرح که من قصد داشتم  بروم خوب آگاه بودند. من آن‌ها را به آرامش فرا می خوانم. من می‌خواهم همه گونه مسئولیت از اعمالشان را از دوش خود بر دارم. همه سخنان والدینم دروغ و تهمت به امام مان است. من فرد بزرگسال و مستقلی هستم. من گزینش آگاهانه خودم را انجام داده و به جایی که برای خود لازم می‌دانم آمدم».

آری این فرد جوان رفته ولی جذب کنندگان ماندند و نفوذشان حفظ شده است. مسلماً موقعیت پدید آمده در روسیه نگران کننده  است زیرا نفوذ رادیکال ها بر جوان‌های روسی رو به افزایش است. جوان‌ها واقعاً باید احتیاط از خود نشان بدهند زیرا هر فرد دوستشان از میان کاربران فیسبوک و یا شبکه‌های اجتماعی دیگر و حتی افرادی از میان همسایگان و آشنایان شان می‌تواند جذب کننده داعش از آب در آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала