اکرانوپلان روسی برای چین

© Photo / Central Hydrofoil Design Bureauاکرانوپلان
اکرانوپلان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه در ساخت اکرانوپلان در صدر فهرست قرار دارد.

مطابق با گزارش  رسانه های چینی، جمهوری خلق چین  در حال مذاکره با روسیه در باره خرید  تعدادی  اکرانوپلان  « آ-050:  ساخت  دفتر مرکزی طراحی  به نام آلکسییف است. واسیلی کاشین  کارشناس  مرکز  تحلیل  استراتژی و  فناوری  این خبر را برای « سپوتنیک»  مورد تفسیر قرار می دهد.

 در گذشته، چین، اکرانو پلان (وسیله نقلیه آبی و پرنده که با فاصله کمی از سطح آب و با سرعت  بالا به پرواز در می آید و روی بالشتکی از هوا بر فراز آب می خزد) و مجوز ساخت آن را از روسیه دریافت کرده بود. در شهر « خاینان»  کارخانه تولید نوع  اکرانوپلان روسی « ایولگا» راه اندازی شد.  اما این کشتی  چندان بزرگ نیست  و  قدرت حمل بار آن  حدود 1200 کیلوگرم  و طول پرواز رو آبی آن  تا 1200 کیلومتر است.  وزن برخاست هواپیما  آن فقط 3900 کیلوگرم است.

اکرانوپلان  « آ-050» از  حداکثر  وزن برخاست (Takeoff)54  تن برخوردار است و  می تواند  باری به وزن 9 تن و یا  تا 100 مسافر را  حمل کند طول پرواز آن 5000  کیلومتر است.  این اکرانو پلان  سریعتر از «  ایولگا» ست و سرعت آن  می تواند  به 450-350 کیلومتر در ساعت برسد. این اکرانو پلان بر اساس  طرح  اکرانوپلان  جنگی شوروی «  لون» ساخته شده است  اما  به جای سلاح، بار حمل می کند.

اتحاد شوروی و روسیه  سرمایه زیادی برای  طراحی و ساخت اکرانوپلان ها  اختصاص دادند و اینک روسیه  در این رشته در صدر فهرست  کشورهای  دارای اکرانوپلان قرار دارد. اما  در روسیه کمتر جایی وجود دارد  که بتوان از اکرانو پلان بزرگ « آ-050» استفاده کرد.  اکرانوپلان ها باید  در ارتفاع پایین بر  سطح آب  پرواز کنند. از اینرو  از آنها می توان  فقط  بر  سطح دریا و یا رودخانه های بزرگ استفاده کرد.  اکرانو پلان می تواند بر سطح دریاچه یخ زده که صاف باشد فرود آید اما اگر برآمدگی های یخی  بزرگ بر سطح  یخ  وجود داشته باشد  فرود خطرناک خواهد بود.

چین به  دریاهای گرم راه دارد  که  تعداد زیادی جزایر  مهم استراتژیکی در آنجا  قرار دارند، اما  برای ساخت فرودگاه زیاده از حد کوچک هستند.  اکرانوپلان  نه تنها براحتی روی آب می نشیند، بلکه در مقایسه با  هواپیما و بالگرد از سوخت بمراتب کمتری استفاده می کند.  از اینرو استفاده از اکرانوپلان های  بزرگ  حمل ونقل امکانات  جدیدی برای آباد کردن  جزایر « پاراسِل»  و «  سپراتلی»  می گشاید.  قیمت  حمل ونقل بار  توسط اکرانوپلان  دو بار ارزان تر از هواپیماست  و نیازی به ساخت باند فرود نیز ندارد.  هزینه رساندن بار، کارگران و گردشگران به جزایر بمراتب ارزان تر تمام می شود که بطور مضاعف مواضع چین در  مبارزه بر سر این جزایر را تحکیم می بخشد.

در عین حال، پروژه اکرانوپلان در  مرحله اولیه قرار دارد. چندی پیش  نقشه ساخت آن به پایان رسید  و طراحی فنی اکرانوپلان جدید آغاز شد.  دفتر طراحی آلکسییف از طرح های قبلی  خود برای ساخت « آ-050» استفاده می کند. با وجود تجربه زیاد دفتر « آلکسییف» در این زمینه،   سالهای زیادی باید روی ساخت آن کار شود تا  اکرانوپلان  به مرحله تولید  سریال گذار کند.

از اینرو نمی توان گفت که  در این مرحله چین  در باره امضای قرارداد  خرید اکرانوپلان ابراز آمادگی می کند.  به احتمال قرین به یقین  چینی ها نسبت به  طراحی مشترک  این وسیله نقلیه  در آینده  و تولید مشترک آن ابراز  توجه می کنند. احتمالا چین  در ساخت انواع جداگانه اینگونه وسیله نقلیه  که بتوان از موتورهای  هواپیمایی ساخت چین  در آنها استفاده کرد  ابراز ذینفعی خواهد کرد.

بهر حال می توان از  پروژه های مهم  مشترک  صحبت کرد که  علاوه بر اجرای طرح های  مشترک ساخت  بالگردهای سنگین و  هواپیماهای دارای بدنه عریض،  می توانند  همکاری  روسیه — چین در  رشته فناوری عالی را به  سطح جدید سوق بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала