جایگزین شدن درآمدهای بخش معدن به جای نفت

© Sputnik / Viktor Filatovجایگزین شدن درآمدهای بخش معدن به جای نفت
جایگزین شدن درآمدهای بخش معدن به جای نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاوری ایران، جایگزین شدن درآمدهای بخش معدن به جای نفت را امری شدنی دانست و گفت: تحقق این خواسته مقام معظم رهبری تنها با حمایت همه جانبه دولت ممکن و میسر است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علیرضا آذرنوش با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر دولتمردان دولت یازدهم با ایشان مبنی بر آنکه بخش معدن از ظرفیتهای مهم کشور برای کسب درآمد است، افزود: منابع غیرنفتی ایران می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود مشروط به پیشگیری از صدور مواد خام و فرآوری این مواد، هرچند امیدواریم دولت از این امر حمایت همه جانبه و جدی کند.
وی با اشاره به تجربه بسیاری از کشورهای جهان نظیر کانادا، ترکیه و آلمان که از درآمدهای بخش معدن در اقتصاد خود استفاده مطلوب و مناسب کرده اند، تصریح کرد: ایران نیز می تواند منابع درآمدی خود را غیرنفتی کرده و از سودهای حاصله نهایت بهره را ببرد.
نرخ سود بانکی مانع افزایش درآمد تولیدی
این فعال بخش خصوصی نرخ سود سپرده های بانکی را یکی از موانع برای دستیابی به درآمدهای غیرنفتی دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که بانک ها سود 25 درصدی که اکنون به 20 درصد کاهش یافته را بدون هیچ نگرانی پرداخت می کنند، چگونه یک سرمایه گذار می تواند اطمینان کرده و سرمایه خود را در بخش صنعت و معدن بکار گیرد.
به گفته این فعال اتاق ایران، با این رویه سرمایه گذار چه میزان سود خواهد برد که میزان سود سیستم بانکی را تحت شعاع خود قرار دهد؟
وی با تاکید بر اینکه باید نرخ سود بانکی کاهش یابد تا برای سرمایه گذاران، تولید باصرفه باشد، تصریح کرد: دولت باید نرخ تورم را همچنان کاهش دهد ضمن آنکه باید بسترهای لازم برای فعالان اقتصادی بیش از پیش فراهم کند.
آذرنوش ایجاد زیرساخت ها را از وظایف دولت برشمرد و گسترش راه های مواصلاتی را خواستار شد.
وی گفت: باید ارتباط این راه ها به بنادر ایران هموار باشد تا صادرات و واردات در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شده و کالای تولیدی در اسرع وقت در بازارهای بین المللی به فروش رفته عواید آن نصیب کشور شود.
کاهش ریسک سرمایه گذاری
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران کاهش ریسک سرمایه گذاری را یکی از عوامل مهم در رونق درآمدهای غیر نفتی دانست و افزود: دولت باید ریسک سرمایه گذاری را در ایران کاهش دهد تا میزان سرمایه گذاری ها افزایش یافته و از این طریق درآمدهای کشور فزونی یابد.
به گفته وی، بخش خصوصی داخلی با همراهی سرمایه گذاران خارجی می توانند مکمل یکدیگر بوده و از این طریق سهم درآمدهای معدن را افزایش دهند.
آذرنوش با بیان آنکه باید بسترهای لازم برای حضور سرمایه گذاران خارجی فراهم شود، اضافه کرد: قانون سرمایه گذاری های خارجی را داریم اما باید هرچه سریعتر اجرایی شده ضمن آنکه ریسک سرمایه گذاری آن ها کاهش یابد.
قوانین ضمانت اجرا لازم دارند
این فعال معدنی ایران با تاکید بر آنکه قوانین کشور باید از لحاظ اجرایی ضمانت داشته باشند و دولت به طور جدی اجرای درست آنها را ضمانت کند، خاطرنشان کرد: فرآیندهای طولانی سرمایه گذاری باید کاهش یابد و پنجره واحد که سال ها مصوب شده اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده هرچه سریعتر اجرایی شود زیرا این موضوع تسهیل کننده سرمایه گذاری است.
به گفته وی در کشور چین یک سرمایه گذار در اسرع وقت مجوزهای قانونی را در یافت می کند درحالی که در ایران باید ماه ها دنبال مجوز باشد و در نهایت سازمان محیط زیست هم مدعی کار است.
آذرنوش با بیان آنکه اگر موانع سرمایه گذاری در ایران برداشته شود نه تنها سرمایه گذاران داخلی بلکه خارجی ها نیز راغب به سرمایه گذاری در کشور خواهند شد، گفت: افزایش سرمایه گذاری ها در این بخش وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش خواهد داد.
جذابیت ایران برای سرمایه گذاران
دبیر کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان آنکه ایران برای سرمایه گذاران بخش معدن جذاب است زیرا بسیاری از منابع ناشناخته مانده است، گفت: تاکنون تنها 10 درصد منابع معدنی شناسایی شده و حضور سرمایه گذاران می تواند به افزایش اکتشافات کمک کرده و منافع آن در کشور توزیع شود.
وی با اشاره به وجود شش هزار معدن فعال در ایران، تحریم های بین المللی را که اجازه ندادند این معادن به حداکثر کارایی خود برسند ، دانست و گفت: اکنون با برداشته شدن تحریم ها این بخش رونق خواهد گرفت.
آذرنوش اصلاح قیمت انرژی در اثر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و پرداخت نشدن سهم صنعت از آن را عامل کاهش درآمدهای بخش معدن ذکر و تصریح کرد: دولت اگر می خواهد درآمدهای معدن جایگزین نفت شود باید گاز و برق یارانه ای در اختیار فعالان این بخش قرار دهد تا هزینه های آنان کاهش یافته و فعالیت برای آنها مقرون به صرفه شود.
این فعال معدنی ایران با بیان آنکه اگر دولت حمایت خود را از تولید بردارد رباخواری رواج خواهد یافت، گفت: در کشورهایی مانند ترکیه و هلند اگر مردم پول های خود را در بانک ها قرار دهند باید مبالغی را بابت نگهداری پول خود پرداخت کنند در حالی که در ایران این چنین نیست و نه تنها از مردم بابت نگهداری پول آنها هزینه دریافت نمی شود بلکه سود هم می دهند که این به تولید آسیب می زند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала