شیخ عبداللطیف الهمیم: استراتژی جدید عراق در خاورمیانه

© AFP 2023 / Ali Al-Saadiشیخ عبداللطیف الهمیم: استراتژی جدید عراق در خاورمیانه
شیخ عبداللطیف الهمیم: استراتژی جدید عراق در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس اداره اوقاف اهل سنت عراق از در پیش گرفته شدن استراتژی مبارزه فکری با تروریسم و افراط گرایی در عراق و منطقه و تلاش برای مشارکت دادن الازهر مصر در اجرای این استراتژی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تسنیم، شیخ عبداللطیف الهمیم رئیس اوقاف اهل سنت عراق فاش کرد عراق یک استراتژی را که اولین نوع آن در خاورمیانه به شمار‌ می‌رود، برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی از طریق انتشار افکار معتدل و ساماندهی خطیبان و تصحیح مسیر آموزش دینی در پیش گرفته است.
وی افزود عراق تلاش می‌کند الازهر مصر را هم در این استراتژی از طریق نشستی وارد کند که انتظار می‌رود الهمیم با شیخ الازهر برگزار کند.
این نشست با هدف بررسی راه‌هایی که وضع استراتژی‌های مشترک برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه را تضمین می‌کند، برگزار می‌شود.
الهمیم که به دعوت مرکز عربی آگاه سازی با قانون به قاهره سفر کرده است، ابتدا به دیدار شوقی عبدالکریم علام مفتی مصر رفت و در ادامه با محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر نشست برگزار کرد که طی آن به سازوکارهای حاکم شدن گفتمان دینی معتدل و مبارزه با تروریسمی که عراق از آن رنج می‌برد، پرداخته شد.
الهمیم که با الصباح گفت‌وگو می‌کرد، افزود: این استراتژی(مقابله فکری با تروریسم) اولین نوع خود در سطح خاورمیانه است و هدف از آن مقابله با خشونت، افراط گرایی و تروریسم است که در سه مسیر متوازن و منسجم پیش می‌رود که مسیر اول در برگیرنده بازنگری در گفتمان اسلامی و ساماندهی خطیبان(مساجد اهل سنت)، مسیر دوم مبتنی بر بازنگری در آموزش دینی و مسیر سوم اجرای برنامه اطلاع‌رسانی و آموزشی گسترده برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی است و این طرح بر ساماندهی خطیبان و بازپروری فرد از طریق انتقال از فرهنگ هرج و مرج به فرهنگ نظم و از فرهنگ کشتار و قتل به فرهنگ همزیستی مسالمت‌ آمیز با دیگر افراد جامعه و از فرهنگ تکفیر به فرهنگ فکر کردن است.
وی تصریح کرد گام سوم از طریق برگزاری بیش از 500 دوره آموزشی و همچنین از طریق بازنگری در خطابه‌ها و خطیبان و آموزش دینی برداشته می‌شود و این مسیرها به مثابه اولین برنامه ریزی استراتژیکی واقعی علیه تروریسم و ساختار فکری و نقشه ذهنی آن است.
الهمیم درباره چگونگی سفر خود به مصر و برنامه‌های خود در این کشور به سخنرانی خود با موضوع قربانیان تروریسم و راه‌های حل آن اشاره کرد و گفت آگاه سازی با قانون با وجود اهمیت آن تنها راه برای مقابله با تروریسم نیست،‌تروریسمی که تمام منطقه را در بر گرفته است.

رئیس اداره اوقاف اهل سنت ابراز عقیده کرد جامعه باید از سطح بالایی از آگاهی برخوردار شود، به ویژه این‌که امت اسلام در معرض فتنه بزرگی قرار دارد و آن تروریسمی است که فقط دولت را هدف قرار نداده بلکه جامعه و دولت را با هم هدف قرار داده است.
وی بر ضرورت آگاه سازی همه قشرهای جامعه تاکید کرد و گفت همه قربانیان تروریسم هستند به همین سبب ما باید استراتژی‌هایی را برای فروپاشی این ساختار ذهنی و فکری تروریسم وضع کنیم.
الهمیم تصریح کرد راه حل امنیتی، یک مسئله مهم و اساسی در مبارزه با تروریسم است، اما دخالت امنیتی باید با راه‌حل‌های دیگری به ویژه فکری همراه شود، زیرا بخش زیادی از افراط‌گرایی مبتنی بر ایدئولوژی و افکار افراطی است به همین سبب باید با افکار واقعی بر مبنای پایه میانه‌روی و مبارزه با این فکر همراه باشد.
رئیس اداره اوقاف اهل سنت عراق اعلام کرد در جریان سفر خود به مصر که از روز سه شنبه آغاز شد، با شوقی عبدالکریم علام مفتی سرزمین مصر و محمد مختار جمعه وزیر اوقاف این کشور دیدار کرد و درباره سازوکارهای وحدت در نشر گفتمان میانه‌رو دینی و مبارزه با تروریسمی که عراق و مصر از آن رنج می‌برند و ضرورت انجام سفرهای بیشتری از سوی مقامات دو کشور به بغداد و قاهره با آنها بحث و تبادل نظر کرده است.
الهمیم از تمایل خود برای وضع استراتژی‌های مشترک از سوی عراق و مصر برای مقابله فکری با افراط گرایی خبر داد و در عین حال از جامعه بین المللی و تمام سازمان‌های بین المللی خواست به عراق و دولت این کشور در حل مشکل آوارگانی که تروریسم سبب آن شده است، کمک کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала