گزارش و تحلیل

سیاست ایالات متحده در بسیاری از کشورها، به فاجعه منجر شده است

© Sputnik / Stringerسیاست ایالات متحده در بسیاری از کشورها، به فاجعه منجر شده است
سیاست ایالات متحده در بسیاری از کشورها، به فاجعه منجر شده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مِحمِت اِیمور، رئیس سابق بخش مبارزه با تروریسمِ سازمان اطلاعات ملی ترکیه، طی مصاحبه ای با اسپوتنیک، اظهار داشت که در حال حاضر ترکیه در وضعیت بسیار دشواری قرار دارد.

"با هجوم سیل عظیمی از پناهندگان سوری، هرج و مرج در کشور بیشتر می شود. همانطور که همه می دانند، ترکیه قبلا نیز میزبان پناهندگان سوری بوده، که در سال های گذشته ضمن ساخت اردوگاه، عبور آنان را نیز از مرزهاکنترل می کردند. اما در حال حاضر ما شاهد تصاویر دیگری هستیم، پناهجویان با ساکنین محلی آمیخته شده و در خیابان های شهرهای بزرگ، در حال گدایی هستند و با احداث شهرک های چادرنشین در حوالی شهرها، عملا اوضاع را ازکنترل مامورین دولتی خارج کرده اند. این وضعیت بسیار خطرناک است، و به عقیده من ادامه هجوم کنترل نشده پناهجویان به ترکیه می تواند عواقب فاجعه باری را برای کشور و در وهله اول، امنیت آن به بار آورد."

بنا به اظهارات ایمور، آن بی ثباتی ای که امروز دست به گریبان ترکیه شده است، نتیجه مستقیم اجرای طرح آمریکایی "خاورمیانه بزرگ" است که زمانی ترکیه نیز از آن حمایت می کرده است. گراهام فولر، دستیار مدیر سابق سازمان سیا، زمانی گفته بود که طرح "خاورمیانه بزرگ" می تواند حکم اعدام برای ترکیه باشد. چرا؟ برای اینکه منافع دو کشور ترکیه و آمریکا در منطقه، با هم تطابق ندارند.
"سیاست آمریکا در خاورمیانه شدیدترین عواقب فاجعه بار را برای تعدادی از کشورهای منطقه از جمله عراق، کشورهای خلیج فارس و ایران به همراه داشته است. هم اکنون ما شاهد نتایج سیاست های غلط ایالات متحده آمریکا در سراسر این منطقه از جمله ترکیه هستیم. طرح "خاورمیانه بزرگ" و استراتژی "اسلام میانه رو" باعث قطب بندی و دو دستگی درکشور شده و موقعیت آن را در عرصه سیاست خارجی تضعیف کرده است."

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала