گزارش و تحلیل

توکیو اراده جمعیت اوکیناوا را نادیده گرفت

© AP Photo / Greg BakerАмериканские вертолеты CH-46 на базе Футэмма в Японии
Американские вертолеты CH-46 на базе Футэмма в Японии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز سه شنبه دولت ژاپن به مقامات استان اوکیناوا اعلام کرد که تصمیم آن‌ها مبنی بر لغو ساخت فرودگاه نظامی جدید آمریکا در ناحیه «هنوکو» فاقد اعتبار است

به گفته «کییتی اسیی» وزیر زمین‌ها و تأسیسات زیربنایی ژاپن در پرس کنفرانس توکیو «تلاش های مقامات اوکیناوا به قصد پایان دادن به ساخت پایگاه جدید می‌تواند در مناسبات توأم با اعتماد با آمریکا و اتحادیه آمریکا و ژاپن تاثیر منفی بگذارد. در یک زمان وزیر اشاره کرد که لغو تغییر مکان پایگاه همچنین تهدید به امنیت ساکنان «گینوان» را تمدید می‌کرد که پایگاه «فوتما» الان در نزدیکی آن‌ها قرار دارد

نماینده شعبه حزب دمکراتیک ژاپن در اوکیناوا «هاناسیرو  ماساکی»  این تصمیم دولت را مورد انتقاد قرار داده و در مصاحبه با رادیو «اسپوتنیک» چنین گفت: 

«در مورد اینکه دولت ژاپن مراجعه قانونی مقامات حاکم اوکیناوا را که منعکس کننده اراده جمعیت این استان است نادیده گرفت تنها می‌توان تأسف کرد. اگر بر آن باشیم که تأمین امنیت برای کل کشور اهمیت دارد فعالیت حکومت مرکزی کشور با در نظرداشت اراده جمعیت اوکیناوا کار طبیعی می‌بود. من گمان می‌کنم که اینکه دولت ژاپن در این قضیه با کاربرد فشار شدید عمل می‌کند گویای آن است که در این مورد هیچ دمکراسی در میان نیست».

در ضمن این‌گونه اعمال دولت ژاپن به سهولت قابل پیشبینی بود. کمتر کسی از خبرگان روسی شک داشته بود که توکیو  اراده جمعیت اوکیناوا را که از حضور نظامی آمریکا در جزیره خود خسته شدند نادیده بگیرد. سیر حوادث در آینده چگونه خواهد بود؟ بسیاری چیز ها به قاطعیت عمل اهالی اوکیناوا در دفاع از حقوق خود بستگی دارد.  موضوع فقط این نیست که محیط زیست بی همتای این جزیره زیر فشار تکنیک های ساختمانی نابود خواهد شد. مطلب سر این است که در شرایط تیرگی شدید رقابت آمریکا و چین در این حوزه استقرار پایگاه های آمریکایی امنیت این جزیره را تحکیم نخواهد کرد بلکه آنرا به هدف موشک های چینی تبدیل خواهد نمود اگر رقابت دو کشور به رویارویی بیانجامد. این سناریو تخیلی به نظر نمی‌رسد هر گاه یادمان باشد که آمریکا عزم راسخ دارد که برای جلوگیری از تقویت مواضع چین در این حوزه به کاربرد نیرو های مسلح خود  متوسل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала