ایران، لزوم اصلاحات در ساختار سازمان ملل در چارچوب اصول و اهداف ملل متحد

© Flickr / Gabriel Rodríguezایران، لزوم اصلاحات در ساختار سازمان ملل در چارچوب اصول و اهداف ملل متحد
ایران، لزوم اصلاحات در ساختار سازمان ملل در چارچوب اصول و اهداف ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا: حسین دهقانی در نشست روز دوشنبه کمیته ششم سازمان ملل به تبیین مواضع جنبش عدم تعهد در رابطه با لزوم تقویت اصول بنیادین منشور ملل متحد و تقویت چندجانبه گرایی در این نهاد پرداخت.

وی که در این نشست در رابطه با موضوعات مربوط به کمیته منشور ملل متحد سخن می گفت ضمن تاکید بر نقش با اهمیت مجمع عمومی به عنوان رکن مهم و سیاست گذار سازمان ملل، از دخالت شورای امنیت در موضوعات مرتبط با این مجمع و شورای اقتصادی و اجتماعی انتقاد کرد.
معاون نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل درادامه بر لزوم انجام اصلاحاتی در سازمان ملل در چهارچوب اصول و اهداف منشور ملل متحد تاکید کرد و از کمیته منشور سازمان ملل خواست که ماهیت حقوقی اجرای فصل چهارم منشور ملل متحد در زمینه عملکرد ارکان این سازمان را مورد بررسی حقوقی قرار دهد.

سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سازمان ملل متحد
 دهقانی همچنین با انتقاد از تحریم های شورای امنیت علیه کشورها گفت که اعمال تحریم ها تنها زمانی مشروعیت دارد که تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی باشد و یا عمل تجاوزی صورت گرفته باشد.
وی با ذکر این نکته که کاربرد تحریم به عنوان اقدامی بازدارنده ناقض اصول و قواعد حقوق بین الملل است تحریم ها را ابزاری کور توصیف کرد که آلام ومشقات زیادی را بر مردم آسیب پذیر کشورهای تحت تحریم تحمیل می کنند و سوال های بنیادین اخلاقی را بر می انگیزند. سفیر ومعاون نمایندگی دائم ایران افزود: به همین دلیل لازم است هدف رژیم تحریم های بین المللی به روشنی مشخص شده و تحریم ها به عنوان آخرین چاره مورد استفاده قرار گیرند و به محض بر طرف شدن دلایل آن ها لغو شوند.
دهقانی با انتقاد از رویکرد غیر سازنده برخی از کشورها در برخورد با پیشنهادهای جنبش عدم تعهد در خصوص موضوعات مهم منشور ملل متحد، ضمن تبیین اهداف این پیشنهادات به منظور تقویت عملکرد دموکراتیک سازمان ملل متحد، خواهان بررسی دقیق این پیشنهادات از سوی کمیته ویژه منشور ملل متحد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала