گزارش و تحلیل

نقض آزادی دینی

© AP Photo / Luis M. Alvarezساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن
ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا به خاطر نقض آزادی دینی از روسیه انتقاد می کند.

وزارت امور خارجه آمریکا گزارش سالانه  در باره « آزادی دینی در جهان»  طی سال 2014 را  منتشر کرد.  جون کری وزیر امور خارجه آمریکا با تفسیر این  سند  بطور مختصر گفت: «  متأسفانه  صفحات این سند  حاوی مطالبی در باره نقض  حقوق اقلیت  دینی  در کشورهایی مانند  میانما، ایران، پاکستان، روسیه، عربستان سعودی و بسیاری از کشورهای دیگر است».

 در بخش مربوط به روسیه  یادآور می شود که در کشور روسیه،  مسیحیت، اسلام، یهودیسم و  بودیسم ادیان سنتی  با  « نقش خاص  کلیسای ارتدکس روسیه» هستند  که در این سند آمده است  که  امتیازات خاصی  به آن واگذار شده است که « دیگر گروه های دینی از آنها بی بهره هستند». وزارت امور خارجه آمریکا  از این بابت ابراز تأسف می کند که دولت  روسیه  «…  با وضع ممنوعیت ها،  فعالیت  اقلیت های  دینی را  محدود می سازد.  پلیس حملاتی  در رابطه با این گروه ها در خانه های شخصی و اماکن عبادی به انجام رسانده   و  کتب  مذهبی و  دارایی  آنها را  مصادره می کند».  بعلاوه آنطور که در گزارش سالانه آمریکا  نوشته شده است، «… مقامات روسیه با استفاده از  قانون  ضد افراطی  مجوز  اینگونه گروه ها  را فرا خواندند و از ثبت آنها خودداری ورزیدند و امکانات آنها را  به خرید  زمین و ساختمانی برای عبادت محدود کردند  و دارایی آنها را که در سالهای حکومت شوروی مصادره شده بود  به آنها   بازپس ندادند».

وزارت امور خارجه آمریکا بطور سنتی به «  وضعیت یهود ستیزی در روسیه» نیز پرداخته است.  وزارتخانه  مذکور  فقدان یهود ستیزی در  سطح فدرال را برسمیت می شناسد  با وجود این  نسبت به  تعداد «…  مقالات  یهود ستیزی مندرجه در رسانه های  دولتی  و اعلامیه های  یهود ستیزی  از سوی سیاستمداران  و  در شبکه های  اجتماعی  » ابراز نگرانی می کند.

 اینکه آمریکا  در گزارشات خود روسیه را  به خاطر  آزادی  دینی مورد انتقاد قرار می دهد، خبر تازه ای نیست. این کار اغلب  بر اساس اصل « دیدن کاهی در چشم  بیگانه و بی توجهی به  کنده درخت  خود»  صورت می گیرد.  وزارت امور خارجه روسیه با تفسیر این گزارش، آن   را مغرضانه  و حاوی  مجموعه ادعاهای  همیشگی نامید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала