سرشماری جمعیت روسیه

© Fotolia / Savvapanf Photoمیدان سرخ مسکو
میدان سرخ مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جنبش مهاجرتی - یک وضعیت طبیعی و نرمال است.

روسیه در ماه اکتبر به  میکرو سرشماری  جمعیت می پردازد.  سرشماری بزرگ  و کامل، هم حاوی نکات  مثبت است — این نوع سرشماری  منبع اصلی اطلاعات است- و هم منفی — این اطلاعات خیلی سریع تازگی خود را از دست می دهند.  اخبار زیاد سالانه  در باره رویدادهای  دموگرافیک  بر  مشخصات دموگرافیکی  جمعیت تأثیرگذار است.  همانا برای حل و فصل مسائلی  که در فاصله سرشماری های بزرگ بروز می کنند، سرشماری کوچک انجام می شود.

 در سال های  1985 و 1994 میلادی نیز میکرو سرشماری در روسیه انجام شد. آخرین بار  مفهوم «  خانه دار»  و نه خانواده در ازای هر واحد نظارت بکار برده شد. همزمان  بخش زنان و نوزادان  وسیع تر شد و  برنامه های آتی در رابطه با کودکان نیز به این بخش اضافه گشت.  در سرشماری کوچک کنونی  علاوه بر سوالات معمول،  سوالات جدید  شامل شدند: شرایطی که  بتوانند  انگیزه ای برای تولد کودکان بیشتر در خانواده باشد.  همچنین برای اولین بار  تاریخچه دریافت شهروندی روسیه،  محل سکونت  حقیقی و حقوقی بررسی خواهد شد.  آخرین موضوع، چندی پیش در زمره موضوعات مهم قرار گرفت  که باید به آنها پرداخته شود، بطور منظم  اطلاعات جمع آوری و مورد  تجزیه و تحلیل قرار بگیرند.

 نینا روسانووا کارمند ارشد انستیتوی  مسائل اجتماعی — اقتصادی   جمعیتی  آکادمی علوم روسیه  و دکتر علم  اقتصاد در این خصوص گفت: افزایش مهاجرتی  و یا جنبش مهاجرتی —  یک وضعیت طبیعی و نرمال  است که طی آن شخص  محل زندگی خود را  تغییر می دهد و برای  مدت معینی  به جای دیگری نقل مکان می کند و بعد آنجا را ترک می کند.  این یک روند طبیعی است.  تمام کشورها با  جریان مهاجرتی  مواجه هستند.  موضوع مهم این است  که این  مهاجران تا چه اندازه با  نیازهای کشوری که به آنجا مهاجرت می کنند  مطابقت دارند، زیرا اگر  از مهاجرت  به دلایل  فوق العاده، شبیه نمونه  پناهجویانی که به اروپا می روند صحبت شود — این مسأله دیگری است.  خیلی ها  صاف و ساده  بدنبال جای مناسب تری برای  کار  می گردند  که در اینصورت این موضوع مطرح می شود که این مهاجران کاری تا چه اندازه برای رفع  نیازهای کشور مناسب هستند. اقداماتی در رابطه با  افزایش زاد و ولد و کاهش مرگ و میر  در اتحاد شوروی  انجام شدند و مشکلی با  مهاجرت وجود نداشت  زیرا در آن زمان  تنظیم اداری  از طریق نهاد سرشماری  در داخل کشور وجود داشت  و مرزهای خارجی بسته بودند.

مسأله مهاجرت  در جهان کنونی  باید  در دو جهت  حل و فصل شود.

—  مهاجرت بین کشورها دو مشکل دارد. یکی مربوط به کشوری می شود که مهاجر ان از  آنجا مهاجرت می کنند  و دومین مشکل کشوری است که  وارد آن می شوند.  در هر دو مورد  نکات مثبت و منفی  وجود دارد.

متخصصان  به نظارت  دقیق بر  شاخص های  افزایش  جمعیت فرا می خوانند.  اقدامات روسیه در این زمینه  موفق  بوده است: مطابق با اطلاعات  سرویس فدرال آمار  دولتی  در  ماه اوت  افزایش طبیعی رشد جمعیت به ثبت رسید.  این رقم بیش از  23 هزار و 500 نفر — 3500 نفر —  بیش از  سال گذشته است.  بطور کلی در سراسر کشور  رشد جمعیت  با  کاهش قابل ملاحظه مرگ و میر  و نه افزایش زاد و ولد  مرتبط است، زیرا سطح زاد و ولد در سطح قبلی  باقی مانده و حتی کمی کاهش یافته است.  بطور کلی روسیه از آغاز قرن جاری توانست به موفقیت های قال توجهی در این زمینه دست یابد.

آندری کاروتایف پرفسور مدرسه عالی اقتصاد  در این خصوص گفت:  اگر به دوره ای از سال 2005 تا 2014 میلادی توجه کنیم،  مرگ و میر در روسیه   در بین دیگر کشورهای  جهان اول و دوم  و تمام کشورهای آسیا ، آمریکا و اروپا کاهش قابل توجهی داشته است.  در مورد  زاد و ولد نیز همین شاخص مشاهده می شود که در سال 2006  موفقیت جدی در  این زمینه مشاهده شد — بالاترین  آهنگ رشد  زاد و ولد در بین  کشورهای جهان اول و دوم. به عنوان مثال روسیه در اروپا از جای 41 به  12  طی چند سال از نظر  زاد و ولد منتقل شد. موفقیت ها خیلی  جدی بودند.

اما مسائل قابل توجهی نیز وجود دارند. به گفته  کارشناس دموگراف ، روسیه با بحران  زاد و ولد روبرو خواهد شد.  این امر با این موضوع مرتبط است که هم اکنون   نسل کم جمعیت متولد در دهه 1990 به سن « پدر و مادر شدن» می رسد. برای  دوری از بروز مسائل آتی  پیشنهاد می شود از همین حالا  آژانس ویژه فدرال  در امور دموگرافی تأسیس شود  که از  خانواده و کودکان  حمایت کند.  این آژانس به  پیش بینی های دراز مدت دموگرافیکی  و طراحی و اجرای استراتژی  دراز مدت  افزایش  زاد وولد خواهد پرداخت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала