ژنوساید ارامنه

© Photo / Govorkovجمهوری ارمنستان
جمهوری ارمنستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنوساید ارامنه – یک دروغ بزرگ بین المللی است.

دادگاه حقوق بشر اروپا حکمی صادر کرد که مطابق آن، سخنان داغو پِرینچِک  رهبر  حزب ملی چپ کارگران ترکیه  که گفت: « ژنوساید ارامنه — یک دروغ کبیر  بین المللی است» — جنایت و توهین  به  ارزش های  ارامنه محسوب نمی شود.  بر طبق  تصمیم  دادگاه حقوق بشر  اروپا حکم  دادگاه سوئد که قبلا پِرینچِک  را  در  تبعیض نژادی گناهکار  اعلام کرد، غیرعادلانه بود.

لازم به یادآوری است  که پِرینچِک در سوئد به دلیل  نفی حقایق  ژنوساید ارامنه جریمه شد.  آنکارای رسمی فعالانه  با کاربرد واژه « ژنوساید» برای  شرح قتل عام  ارامنه  در  ترکیه عثمانی  در سال 1915 میلادی مخالفت می ورزد. با وجود این بیش از 20 کشور جهان  از جمله روسیه، ژنوساید ارامنه را  برسمیت شناختند.

اِلینا قازاریان  خبرنگار ویژه رادیو « سپوتنیک» در این باره توضیح می دهد.

مطابق با حکم دادگاه حقوق بشر اروپا  تصمیم دادگاه های سوئد  در باره پرونده پِرینچِک  در تضاد با  حق آزادی بیان است. قضات تصمیم گرفتند  ماده 10  کنوانسیون اروپا را نقض کنند.

بدین ترتیب  دادگاه  اروپا  حکمی در  رابطه با پرونده  داغو پِرینچِک را منتشر کرد که مطابق با آن  دادگاه سوئد با جلب  پِرینچِک به مسئولیت جنایی به دلیل  نفی ژنوساید مرتکب اشتباه شده است.

جمهوری ارمنستان به عنوان  طرف سوم به این پرونده  جلب شد. به گزارش مدافعان حقوق بشر استراسبورگ که از منافع ارمنستان در دادگاه دفاع می کنند،  یکسری  فرمولبندی  ضد ارمنی  در رابطه با ژنوساید  ارامنه  از تصمیمات حذف  و یا به نفع ارمنستان تصحیح شدند، یعنی واقعیت ژنوساید ارامنه  در مورد مذکور به قوت خود باقی  ماند.

بعلاوه در حکم  منتشره دادگاه اروپا  آمده است  که  وظیفه دادگاه در چارچوب این پرونده تعیین این موضوع نیست که:   قتل عام  و تبعید  ارامنه در سال 1915 در امپراطوری عثمانی   از نقطه نظر  نظریه  کنونی در حقوق بین المللی به عنوان ژنوساید تعریف شود.

در ارمنستان واکنش نسبت به حکم دادگاه اروپا متفاوت بود.  اولین واکنش خیلی احساساتی بود که وقتی صحبت از  عقاید اجتماعی در میان است  جای تعجب نیست. در شبکه های  اجتماعی  مردم نظر خود را به شکل داغی  بیان کردند — « رسوایی دادگاه اروپا»، « دادگاه اروپا ژنوساید ارامنه را برسمیت نمی شناسد»-. مقالات منتشره در رسانه های  محلی نیز   عناوین مشابهی داشت.

 بسیاری از  کارشناسان ارمنی  که به مسائل  حقوق بین المللی می پردازند  معتقدند که  تصمیم  دادگاه اروپا  غیرعادلانه و  بی معناست.  به گفته  لِون گِوُرکیان  حقوق دان  در مورد کنونی  صحبت از کاربرد استاندارد دوگانه در میان است.  مطابق با تجربه دادگاه اروپا  نفی ژنوساید  می تواند در خاک اروپا  جنایت محسوب شود که در واقع  محدود سازی  قانونمند آزادی بیان  است ، اما نفی  ژنوساید ارامنه  در  لحظه  کنونی  نمی تواند  نقض آزادی بیان محسوب شود.

—   به نظر من  دادگاه اروپا  بدون بحث  گسترده در باره این موضوع  تصمیم عجیبی اتخاذ کرد  و گفت که اظهارات او  بر علیه کشورهای  اروپایی بود که افسانه  ژنوساید را  خلق کردند».

 به عقیده گوُورگ پطروسیان ترک شناس  بی تمایلی اروپا در خراب کردن مناسبات با ترکیه که به  نفی حقیقت ژنوساید ارامنه  در سال 1915 میلادی  ادامه می دهد، تا حد زیادی بر تصمیم دادگاه اروپا تأثیر گذاشت.

—  ما مشاهده می کنیم  که تصمیم  دادگاه منافع  ترکیه را در نظر گرفته است که  نکته  منفی  در مبارزه  برسمیت شناختن  بین المللی  ژنوسیاد ارامنه است.  به عقیده من  دادگاه اروپا    آنطور که خودشان  تعریف می کنند و « با آزادی بیان»  برخورد کردند، در مورد کنونی  شکست خورده است.  نمی توان قبل از  تصمیمگیری دادگاه  به عدالت تاریخی در این  مقابله دست یافت.  برای ما تازگی ندارد  که موضوع ژنوساید  برای کشورها  و گروهبندی های سیاسی مختلف  وسیله و ابزاری  شده است که آنها  به این یا آن دلیل  با توجه به  منافع خود از آن استفاده می کنند.  از اینرو نباید در انتظار  تصمیمات ما فوق  عادلانه  بود».

ارمنستان رسمی  با تفسیر  حکم دادگاه حقوق بشر اروپا  در رابطه با پرونده داغو پِرینچِک  معتقد است  که این حکم  نتیجه خوبی برای ارمنستان و ارامنه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала