موضوع تروریسم و خاورمیانه در مرکز توجه دوازدهمین کنفرانس والدای

© Sputnik / Владимир Трефилов /  مراجعه به بانک تصاویر موضوع تروریسم و خاورمیانه در مرکز توجه دوازدهمین کنفرانس والدای
موضوع تروریسم و خاورمیانه در مرکز توجه دوازدهمین کنفرانس والدای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، دکتر مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و دانشیار دانشگاه تهران روز 29 مهر 1394 در دوازدهمین کنفرانس باشگاه مباحثه والدای در شهر سوچی روسیه سخنرانی کرد.

موضوع تروریسم و خاورمیانه یکی از موضوعات اصلی این کنفرانس بود.
دکتر سنایی در سخنرانی خود در این کنفرانس اظهار داشت ریشه های افراط گرایی نه تنها در خاورمیانه بلکه در کل جهان وجود دارد. افرادی که به گروه داعش ملحق می شوند را می توان به دو گروه تقسیم کرد: افرادی که با انگیزه های ایدئولوژیک به این گروه می پیوندند و گروهی که از وضعیت دولت و کشور خود ناراضی هستند.
سفیر کشورمان این سوال را مطرح نمود که چرا تلاش کشورهای غربی برای مبارزه با تروریسم متوجه منابع مالی و نظامی آن ها نمی شود؟ چه کسانی از شکل گیری داعش و تضعیف کشورهای منطقه سود می برند؟ غرب رهیافت اشتباهی برای مبارزه با تروریسم داشته است. رشد گروه های افراطی در عراق و لیبی بعد از مداخلات نظامی کشورهای غربی انجام گرفت. در سوریه هم چهار سال از مبارزه با تروریسم سخن گفته می شود، اما چه نتیجه ای داشته است؟
دکتر سنایی افزود نباید زمان را از دست بدهیم و باید جلوی کشتار و خون ریزی گرفته شود. این رهیافتی است که توسط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انتخاب شده است. طی چند سال گذشته رایزنی هایی بین دو کشور انجام گرفت است و در انتخاب رویکرد مشترک، هنجارها و حقوق بین الملل در نظر گرفته شده اند.
دکتر سنایی در بخش دیگری از این سخنرانی به انتقاد از نظام تک قطبی پرداخت و گفت: زمان به ما می گوید نظام تک قطبی نتیجه نداده و باید به سوی دموکراتیک کردن سازمان ملل حرکت کنیم. اصلاح سازمان ملل و شورای امنیت لازم است.
سفیر کشورمان در خصوص شرایط سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران پس از برجام گفت: توافق هسته ای ایران و گروه 5+1 نشان داد که روش مذاکره می تواند برای حل مسایل دیگر نیز به کار آید. مسایلی که حول برنامه هسته ای ایران ایجاد کردند، یک بحران ساختگی بود که با مذاکرات حل و فصل شد.
دانشیار روابط بین الملل دانشگاه تهران در پایان سخنرانی خود اظهار داشت: علی رغم مشکلات و بحران های متعدد در خاورمیانه می توان خوش بین بود و امید داشت که این مشکلات منجر به گفتگو و نزدیک تر شدن رهیافت ها بین بازیگران متعدد شود. اتخاذ رهیافت مشترک البته باید مبتنی بر حقوق بین الملل و فهم مناسب از منطقه شود. هدف اصلی در این شرایط باید توقف کشتار و خون ریزی باشد.
دکتر سنایی در پاسخ به سوالات محققان و اندیشمندان حاضر در کنفرانس به طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای حل سیاسی مسایل سوریه اشاره کرد و گام اول این طرح را توقف خون ریزی و تروریسم خواند و افزود در مراحل بعد گفتگو با حضور دولت های موثر منطقه و گروه های سیاسی سوریه در نظر گرفته شده است. بودن یا نبودن بشار اسد در آینده سوریه، تصمیم ایران، روسیه، اروپا یا آمریکا نیست، بلکه مردم سوریه باید در این زمینه تصمیم بگیرند.
سفیر کشورمان در پاسخ به سوال دیگری اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران طرفدار گفتگوی دینی است و سال ها است که گفتگوی دینی بین اسلام و مسیحیت از جمله بین نهادهای مذهبی ایران و واتیکان در حال انجام است.
شایان ذکر است دوازدهمین کنفرانس باشگاه مباحثه والدای طی روزهای 27 تا 30 مهر 1394 با عنوان «جوامع بین جنگ و صلح: غلبه بر منطق منازعه در دنیای فردا» برگزار می شود. در این کنفرانس، شخصیت های سیاسی و دولتی و هم چنین پژوهشگران برجسته سیاست خارجی روسیه و دیگر کشورهای جهان حضور دارند.
در روز پایانی این کنفرانس، دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه نیز در این کنفرانس سخنرانی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала