وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ماجرای تلگرام توضیح داد

© Flickr / Álvaro Ibáñezوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ماجرای تلگرام توضیح داد
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ماجرای تلگرام توضیح داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ادعای مدیران تلگرام مبنی‌ بر درخواست فیلترینگ این شبکه در ایران از سوی مقامات ایرانی واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود واعظی ظهر امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مورد دسترسی به شبکه پیام‌رسان تلگرام و سیاست این وزارتخانه در این زمینه توضیح داد.
وی گفت: آنچه که اتفاق افتاده، این است که در پی ۲ هفته گذشته ۳ کانال ارتباطی در حوزه ترانزیت پهنای باند اینترنت که ما را به دنیا متصل می کند، دچار اختلال شده است و این ۳ مسیر که مربوط به مسیر پهنای باند ترکیه، باب المندب و خلیج فارس می شود طی ۳ روز گذشته با اوج اختلال همراه بود.
دلیل اختلال تلگرام
واعظی افزود: این موضوع باعث به وجود آمدن اختلال در دسترسی کاربران به اینترنت و از جمله تلگرام شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه به دلیل این اختلالات، مدیران تلگرام فکر کرده اند که این اختلال تنها مربوط به این شبکه است، اعلام کرده اند که ایران این شبکه را فیلتر کرده است، اما این در حالی است که روز گذشته شرکت ارتباطات زیرساخت در بیانیه‌ای در زمینه کندی اینترنت توضیح داد و این مشکل تنها مربوط به ایران نبوده و بسیاری از کشورهای منطقه را درگیر کرده است.
وی با تاکید بر اینکه اختلال بوجود آمده برای سایر شبکه های اجتماعی نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: از آنجا که سرور شبکه پیام‌رسان تلگرام در اروپا است، بیشتر از این اختلال ضربه دیده و باعث شده دسترسی کاربران به این شبکه با مشکلاتی مواجه شود.
واعظی با تاکید بر اینکه مدیران تلگرام به دلیل ناشی‌گری اعلام کردند که این شبکه در ایران فیلتر شده است، ادامه داد: سیاست دولت این است که شبکه هایی را که به صورت سالم در کشور کار می کنند، به هیچ عنوان فیتلر نکند.
وزارت ارتباطات متولی فیلترینگ نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه این وزارتخانه متولی فیلترینگ نیست، تاکید کرد: اینکه اعلام شده وزارت ارتباطات شبکه تلگرام را فیلتر کرده، اشتباه است.
موضوع مکاتبه با تلگرام
وی گفت: کارگروه تعیین مصادیق به دلیل برخی محتوای مجرمانه تلگرام خواستار فیلترینگ این سایت بود، اما ما از آنها فرصت خواستیم که با تلگرام مکاتبه کنیم تا بخش هایی که غیراخلاقی است و باعث زیان می شود را مسدود کند. بر این اساس، طی چند ایمیل به مسئولان تلگرام مکاتبه کرده و آنها نیز صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند.
واعظی ادامه داد: اما ۲ هفته پیش مجددا برخی از این کانال ها باز و دسترسی آن آزاد شد که ما به ناچار مجددا ایمیلی به مسئولان این سایت زده و از آنها خواستیم تا این صفحات را مسدود کنند که در حین رد و بدل کردن این مکاتبات، موضوع این اختلالات پیش آمد و از آنجایی که گردانندگان این سایت نمی توانند بگویند ما دسترسی به محتوای غیراخلاقی را آزاد گذاشته ایم، دستاویزشان موضوع جاسوسی اطلاعات کاربران بود تا به مشترکان چیز دیگری را القاء کنند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ما ناچار به اجرای نظر کارگروه تعیین مصادیق هستیم، اضافه کرد: بارها گفته ایم که خواست نظام و مردم، دسترسی به شبکه های اجتماعی سالم است و تمامی شبکه هایی که به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی احترام بگذارند بدون هیچ قید و شرطی در ایران فعال خواهند بود، اما به هیچ عنوان قبول نمی کنیم شبکه‌ای رها و ناسالم فعالیت داشته باشد و از طرف خانواده ها در این زمینه تحت فشار هستیم.
وی در مورد موضوع درخواست جاسوسی اطلاعات کاربران که از سوی تلگرام مطرح شده، عنوان کرد: به هیچ عنوان این موضوع به وزارت اطلاعات ربطی ندارد و دولت نیز بزرگترین مدافع حریم خصوصی ملت است و ما اعتقاد داریم که حریم خصوصی افراد در اینترنت و موبایل باید حفظ شود، اما اگر روزی بر حسب حکم قاضی قرار باشد به اطلاعاتی دسترسی ایجاد شود، این موضوع هیچ ارتباطی به وزارت ارتباطات و تصمیم‌گیری دولت ندارد.
ادعای درخواست ایران برای دسترسی به اطلاعات کاربران را تکذیب می کنم
واعظی با اشاره به اینکه اطلاعات خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی خارجی، امن نیست، گفت: ادعای مدیران تلگرام مبنی بر درخواست ایران در زمینه دسترسی به اطلاعات کاربران را شدیدا تکذیب می کنم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه برای فیلتر شدن یک سایت ما تصمیم نمی گیریم و این تصمیم با کمیته تعیین مصادیق است، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات یک عضو در کمیته تعیین مصادیق دارد و چنانچه سایتی غیراخلاقی باشد، حتما به نماینده‌ام در این کارگروه دستور می دهم که رأی بر مسدود شدن این شبکه بدهد.
واعظی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ نامه‌ای از کارگروه تعیین مصادیق مبنی بر مسدود کردن شبکه های اجتماعی به وزارت ارتباطات ارسال نشده است، در پاسخ به سوال مهر در خصوص وجود سرور تلگرام در ایران و تست فیلترینگ هوشمند بر روی این شبکه نیز گفت: این موضوع را به شدت تکذیب می کنم و هیچ سروری از تلگرام در ایران وجود ندارد و در مورد فیلترینگ هوشمند نیز وزارت ارتباطات هیچ‌گونه صحبتی با این شبکه اجتماعی نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала