گزارش و تحلیل

خاورمیانه جایی برای جولان کشورهای آن سوی اقیانوس نیست- گفتگو با عباس کاراآقاشلی

© AP Photo / SANAیک محقق: رسانه های غربی داستان حضور نظامی روسیه در سوریه را از هیچ بزرگ می کنند
یک محقق: رسانه های غربی داستان حضور نظامی روسیه در سوریه را از هیچ بزرگ می کنند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بشار اسد به کرملین اعتماد تمام دارد و آماده است تا در آینده روند ساخت و ساز ویرانه های کشور خود را با روسیه سهیم شود

بحران سوریه مسئله ای نبود که در کوتاه زمان رخ داده باشد با اندکی تامل در عوامل بحران سوریه در میابیم که این مناقشات ریشه در تاریخ دارد كه تنها به كشور سوریه نیز منحصر نمی شود و اساس کل منطقه خاورمیانه و حتی دیگر نقاط جهان را شامل می گردد. آنچه در سوریه رخ می دهد، بهایی است كه این كشور به دلیل حضور در جبهه مقاومت و مبارزه با ظلم ژیم صهیونیستی و نیز عدم توجه به طرح های آمریكایی، صهیونیستها و سعودی ها در منطقه می پردازد. اعتراض مردم در سوریه واكنش طبیعی آنها نسبت به فقر و مشكلات شدید اقتصادی و مسائلی از قبیل آزدی بیان و ضعف دموكراسی بود که با مداخله و پروژه از پیش طراحی شده آمریکا، به بیراهه رفت و تبدیل به عرصه ای برای جنگ و ظهور نیروهای تروریستی گردید. دیروز بشار اسد رئیس جمهور سوریه سفری به روسیه داشت و در دیداری با ولادیمر پوتین عملیات نظامی روسیه در سوریه و حملات هوایی این کشور علیه گروه داعش مورد بحث قرار گرفت. ولادیمیر پوتین در پاسخ قدردانی بشار اسد از وی روسیه را دوست ملت سوریه معرفی نمود که خود حاوی پیام شفافی به جهان می باشد. بشار اسد به کرملین اعتماد تمام دارد و آماده است تا در آینده روند ساخت و ساز ویرانه های کشور خود را با روسیه سهیم شود و البته که این امر برای روسیه نیز نویدبخش موفقیت و اطمینان از تحکیم قدرت روسیه خواهد بود. در این رابطه سمیه پسندیده- تحلیل گر سرویس سیاسی اسپوتنیک به گفتگو با عباس کاراآقاشلی- استاد روابط بین الملل دانشگاه گرسون ترکیه پرداخت. در ادامه گزارش این گفتگو به همراه فایل صوتی قابل استفاده می باشد.

-         پیام دیدار غیرمنتظره بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با ولادیمیر پوتین

سفر بشار اسد به مسکو و دیدار با آقای ولادیمیر پوتین پیش از هر چیزی با پیام قدردانی از روسیه برای کمک به حفظ تمامیت ارضی سوریه انجام گرفته است. از طرف دیگر یکبار دیگر نشان بدهند که هرگونه اقدام روسیه در این کشور به درخواست سوریه و با هماهنگی دولت مرکزی صورت می گیرد. همچنین احتمالا در این سفر برنامه ریزی برای ادامه همکاریها در آینده به کمک دولت روسیه و همچنین ایران و عراق صورت گرفته است.

سابقه حسن روابط میان سوریه و روسیه حتی به زمان اتحاد شوروی باز می گردد، در واقع می توان گفت که از میان کشورهای عربی سوریه تنها کشوری بود که روابط بسیار خوبی در سطوح اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی با دولت اتحاد شوروی داشت، و تا به امروز نیز ادامه دارد. با نگاهی به تاریخ نه چندان دور در منطقه خاورمیانه با «جبهه مقاومت» رو به رو می شویم که کشورهای بزرگ عربی همچون لیبی، الجزایر، سوریه، عراق، یمن جنوبی و سازمان آزادیبخش فلسطین با هدف مبارزه با صهیونیسم و آزادی فلسطین آن را تشکیل دادند. جبهه مقاومت و پایداری عربی در جهت مخالفت با راه‌حلهای تسلیم‌طلبانه امپریالیسم، صهیونیزم و عوامل عرب آنها فعالیت می نمود. تا اینکه سر انجام با وقوع تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا به نام بهار عربی به طور مشخص باعث جداشدن این خطوط و صف بندیها از یکدیگر شد. معلوم شد در سوریه جبهه ای به رهبری امپریالیسم آمریکا، امپریالیسم فرانسه و امپریالیسم انگلستان و دولتهای مرتجع منطقه همچون عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی با هدف دستیابی به اهداف و منافع خود شکل گرفته است تا به تدریج روابط منسجم کشورهای مزبور را از بین ببرند و جنگ داخلی به پا نمایند. اگرچه دولتهای امپریالیسم موفق به اجرای این پروژه در لیبی و برخی کشورهای دیگر شدند، اما در سوریه به دلیل ایستادگی و درایت آقای بشار اسد به صورت قاطعانه با این گروههای سلفی و وهابی مبارزه می شود و تا به امروز موفق شده تا از سقوط کامل کشور سوریه جلوگیری نماید. حمایتهای شدید نیروهای امپریالیسم تا جایی ادامه یافت که نیروهای داعش موفق شدند حدود 40 درصد از خاک سوریه و دومین شهر مهم عراق به نام موصل را تصرف نمایند، این گروهها نه تنها تمامیت ارضی سوریه و عراق، بلکه تمامیت ارضی بسیاری از کشورهای منطقه را به خطر انداختند. در نهایت دولت روسیه آنهم بنا به در خواست رسمی بشار اسد رئیس جمهور سوریه به مواضع دولت به اصلاح اسلامی داعش و گروههای تروریستی القاعده، جبهه النصره، جبهه فتح را مورد حمله قرار داد. روسیه بر خلاف آمریکا نشان داد که به صورت واقعی می توان با این گروهها مبارزه نمود و اکنون از زمان آغاز حملات روسیه تقریبا روزی 40 عملیات هوایی انجام می گیرد که باعث نابودی و گریختن نیروهای تروریستی شده است. بی شک در آینده نزدیک با کمک ائتلاف روسیه، ایران، عراق و سوریه شاهد ریشه کن شدن تمام نیروهای تروریست در منطقه خواهیک بود.

—   نقش روسیه در بازسازی سوریه

روزی آمریکا کشورهایی مثل عراق و کویت را تخریب کرد و تمام زیربنای اقتصادی و راهها را نابود نمود و بعدا خود شرکتهای آمریکایی، اروپایی از طریق پول نفت همان کشورهای استثمار شده، شروع به بازسازی آنها نمودند. اکنون دوباره این تجربه تکرار شد و آمریکا حتی تاسیسات برقی سوریه را مورد هدف قرار داد، اما با دخالت به موقع روسیه و دیگر موتلفین به زودی جنگ در سوریه به پایان خواهد رسید و البته شهر موصل عراق هم آزاد خواهد شد. روسیه در زمینه مسکن سازی عمده و احیای مجدد زیرساختها تجارب بسیار خوبی دارد، و هم به خوبی می تواند ارتش سوریه را تعلیم و تجهیز نماید، به ویژه سواحل دریای مدیترانه که از عمق خوبی برای پهلو گرفتن کشتی های عظیم نظامی برخوردار است. دولت روسیه وقتی در روزهای جنگ سوریه را تنها نگذاشته، بنابراین در روزهای ساخت و ساز نیز در کنار سوریه خواهد بود و در بهبود اوضاع اقتصادی و بازسازی زیرساختها این کشور را یاری خواهد نمود. روسیه هرگز مانند آمریکا و اروپا مواضع امپریالیستی نداشته و نه در تاریخ اتحاد شوروی و نه در حال حاضر روسیه هرگز تمایلات استعماری نداشته است به همین دلیل هم حتما در آینده نقش موثری در منطقه خواهد داشت. اگر قرار باشد که امنیتی در منطقه برقرار شود و سازندگی در منطقه ایجاد شود تنها به کمک کشورهای همین منطقه انجام خواهد شد و نه کشورهایی سلطه طلبی که از آن سوی اقیانوس ها و تنها برای منافع خود سر از خاورمیانه در آورده اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала