گوشت مصنوعی

© Fotolia / Alex_Trakselگوشت مصنوعی
گوشت مصنوعی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قیمت گوشت مصنوعی 215 هزار فونت استرلینگ اعلام شد.

تیم متخصصان هلند که موفق به پرورش گوشت «مصنوعی» شده است، ابراز امیدواری کرد که  طی پنج سال آینده  بتواند تولید صنعتی محصول خود را آغاز کند.

 محققان شرکت Mosa Meat را تأسیس کردند  که اکنون 25 متخصص،کارمند آزمایشگاه  و پرسونل اداری در این شرکت  کار می کنند.  در آینده نزدیک متخصصان سعی می کنند گوشتی خوشمزه تر و ارزان تر برای همبرگر پرورش بدهند.

 دو سال پیش اولین  همبرگر با گوشت مصنوعی  آماده و در لندن « امتحان شد».  قیمت آن  215 هزار  فونت استرلینگ (به نرخ آنزمان 11 میلیون روبل) بود. گوشت مصنوعی  توسط پروفسور مارک  پُست  و آزمایشگاه او  وابسته به دانشگاه «ماستریخ» در  هلند پرورش یافت.

گوشت مصنوعی از سلول های بنیادی  درست شده است  که بعدا  بافت های  خودویژه  از آنها درست می شود —  سلول های  بافت عصبی  و یا پوست.

فرایند  تولید در آزمایشگاه  « پُست»  از استخراج سلول های بنیادی  از بافت عضلانی گاو شروع می شود.  در آزمایشگاه  آنها را در محیطی  حاوی  مواد مغذی شیمیایی و محرک  پرورش می دهند  که به رشد این سلول ها کمک می کنند. پس از گذشت سه هفته  بیش از سه میلیون  سلول بنیادی  پرورش یافت که  از آنها یک لایه گوشتی به اندازه حدود  یک سانتیمتر درازا  و  چند میلیمتر  عرض درست شد.

پس از پیوند این لایه های کوچک و رنگ آمیزی و افزودن  چربی،  « گوشت مصنوعی»  بدست می آید.  کارشناسانی که در  « مزه کردن»  همبرگر مصنوعی  شرکت داشتند گفتند  که مزه آن تقریبا فرقی با گوشت  واقعی ندارد، هر چند غنای گوشت  آزمایشگاهی کم تر از گوشت طبیعی بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала