ذخایر سوخت اورانیوم غنی شده ایران به فروش خواهد رسید

© Sputnik / Ruslan Krivobok  /  مراجعه به بانک تصاویر ذخایر سوخت اورانیوم غنی شده ایران به فروش خواهد رسید
ذخایر سوخت اورانیوم غنی شده ایران به فروش خواهد رسید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس تعهد ما در برجام ذخایر سوخت اورانیوم غنی شده ما به فروش خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علی اکبر صالحی در گفتگوی زنده تلویزیونی با بخش خبری نیمروز از نهایی شدن موضوع تبادل سوخت هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه و حضور هیات ایرانی در مسکو به همین منظور خبر داد.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: در فرایند عملیاتی شدن برجام، جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل باید اقداماتی انجام دهند.
وی گفت‌: یکی از این اقدامات، تهیه سند رسمی درباره بازطراحی راکتور اراک است که در فرایند تهیه آن سه سند باید تهیه شود.
صالحی افزود: سند اول که دو سه هفته پیش در وین تهیه و تنظیم شد و به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، چین و امریکا رسید و ۱+۵ نیز آن را تایید کرد.
وی گفت: در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره شده ضمن اینکه فرایند کلی اجرایی شدن این اقدام را هم مشخص کرده است.
معاون رئیس جمهور افزود: سند دیگر، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای ۱+۵ منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی راکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تایید شده است.
صالحی گفت: سند دیگر، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی، تخت روانچی، بعیدی نژاد، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است که باید تنظیم و امضا شود و سپس اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی افزود:‌ قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با راکتور اراک تنظیم شود و به تایید مراجع ذیربط برسد.
صالحی گفت: رئیس جمهور نیز دستور اقدام را منوط به این کرده است که این اسناد آماده شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا ماهیت تولید آب سنگین در راکتور اراک حفظ می شود اظهار داشت: بله راکتور آب سنگین اراک به عنوان راکتور آب سنگین باقی می ماند.
صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه تبادل سوخت هسته ای نیز تصریح کرد: این موضوع مراحل نهایی اش را طی می کند و همکاران ما در مسکو حضور دارند به این صورت که اورانیوم غنی شده ای را که حدود ۸ تا ۹ تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم.
وی این موضوع را از نقاط قوت برجام برای کشورمان دانست و ابراز امیدواری کرد: در یکی دو ماه آینده که باید اقدامات علی الارض مان را انجام دهیم باید تبادل سوختمان را نیز انجام دهیم.
اورانیوم غنی شده را در بازارهای خارج می فروشیم
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس تعهد ما در برجام ذخایر سوخت اورانیوم غنی شده ما به فروش خواهد رسید.
علی اکبر صالحی در بازدید از مرکز هسته ای نطنز تصریح کرد: ما اکنون حدود ۹ تن اورانیوم غنی شده داریم که باید بر اساس تعهد ما در برجام یا آن را رقیق و یا در بازارهای فروش عرضه می کردیم که ترجیح ما بر آن بود تا این میزان اورانیوم غنی شده را در بازار به فروش برسانیم.
وی افزود: بر این اساس اورانیوم غنی شده برای فروش به کشور روسیه ارسال خواهد شد و ما به ازای آن اورانیوم طبیعی دریافت می کنیم.
صالحی گفت: از این پس نیز تهیه اورانیوم مورد نیاز کشور از بازارهای عرضه این محصول بدون محدودیت تهیه می شود.
وی ادامه داد: بر اساس برجام ۵ هزار سانتریفیوژ برای ما باقی می ماند که می توانند هرماه معادل صد کیلوگرم اورانیوم ۳/۵ درصد را تولید کنند که ما آن را تبدیل به سوخت و برای عرضه در مراکز مختلف و همچنین برای فروش به خارج نیز تهیه می کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همچنین باتوجه به توافقات برجام درقبال اورانیوم های غنی شده در داخل، این محصول فروخته و در ازای آن اورانیوم طبیعی برای مصرف داخل خریداری خواهد شد.
صالحی افزود: بازدید ما از مراکز هسته ای کشور به صورت دوره ای است و اکنون نیزما پس از دستور رئیس جمهور آمادگی کامل برای اجرای توافقات برجام را داریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала