گزارش و تحلیل

«پزشکان بدون مرز»: ضربه هوایی آمریکا به بیمارستان کندوز باید مانند جنایت نظامی مورد رسیدگی قرار بگیرد

© Sputnik / А. Соломонов /  مراجعه به بانک تصاویر «پزشکان بدون مرز»: ضربه هوایی آمریکا به بیمارستان کندوز باید مانند جنایت نظامی مورد رسیدگی قرار بگیرد
«پزشکان بدون مرز»: ضربه هوایی آمریکا به بیمارستان کندوز باید مانند  جنایت نظامی مورد رسیدگی قرار بگیرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سازمان بین‌المللی خیریه «پزشکان بدون مرز» معتقدند که ضربه نیروی هوایی ایالات متحده به بیمارستان کندوز افغانستان عمل اشتباهی نبود. به گفته «کریستوفر استوک» مدیر کل آن سازمان به این حادثه باید بعنوان تبهکاری نظامی رسیدگی شود

بر اثر حمله هوایی ایالات متحده به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در شهر افغانی کندوز در تاریخ 3 اکتبر، 22 نفر از بیماران و کارمندان آن بیمارستان کشته شدند. به گفته استوک به خبرگزاری Associated Press آن حمله اشتباهی نبود.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ازبابت آن عذرخواهی کرده و ژنرال جان کمپبل فرمانده نیروهای مسلح آمریکا در افغانستان اعلام کرد که نظامیان افغانی خواستار حمایت هوایی بودند. با همه این‌ها هنوز هیچ‌کس توضیح نداده که آن فاجعه چطور ممکن بود بوقوع بپیوندد و چه کس فرمان آنرا داده بود.

کریستوفر استوک در مصاحبه با «ای پی» تأکید کرد که به نمای ساختمان بیمارستان و به بخش عقبی آن چند ضربه وارد آمد و حمله با وجود اینکه ما کل مختصات را به همه طرفهای درگیر افغانی دادیم یعنی به نظامیان افغانی و نمایندگان آمریکا واگزار کردیم رخ داد.

استوک گفت: تخریب محدود دقیق نشانه اشتباه نیست بلکه حاکی از آن است که بیمارستان هدف چند ضربه داده شده بود. با وجود فراخوانی مکرر ما از نیرو های مسلح افغانستان و نظامیان آمریکا و ناتو که ضربات را قطع کنند بمباران بیش از یک ساعت طول کشید.

کریستوفر استوک تأکید کرد که وی به انجام رسیدگی مستقل در مورد حمله به بیمارستان دعوت می کند. به گفته وی پزشکان خواهان آن هستند که «توضیحات صریحی ارائه داده شود زیرا همه چیز حاکی از آن است که حقوق بین‌المللی انسانی به نحو فاحشی نقض شده و به این خاطر جنایتکاری نظامی صورت پذیرفته است». استوک گفت: «در ساختمان بیمارستان طالبان مسلح وجود نداشتند. ما از قول کارمندان ما و محافظان می‌دانیم که موقعیت در داخل و بیرون ساختمان بیمارستان تحت کنترل بود و چند ساعد قبل از حمله هیچ تیراندازی های متقابل نبود".

«پزشکان بدون مرز» پیام خود را در اینترنت درج کرده و از مقامات آمریکایی خواستار رسیدگی مستقل به این فاجعه شدند. برای آغاز آن لازم است که 75 هزار امضا ذیل آن بوده و آمریکا با انجام رسیدگی موافقت کند. به گفته نماینده این سازمان خیریه آن‌ها منتظر توضیحات مفصل از واشنگتن می باشند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала