گزارش و تحلیل

عملیات گروه چهار وجود آمریکا در منطقه را تهدید می کند

© AP Photo / Mindaugas Kulbisعملیات گروه چهار وجود آمریکا در منطقه را تهدید می کند
عملیات گروه چهار وجود آمریکا در منطقه را تهدید می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته قبل طالبان قندوز را اشغال کردند و پس از اخراج آنها توسط نیروهای افغانی و آمریکایی آقای اوباما با منت بر سر افغان ها اعلام کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در افغانستان تمدید شد، فیلمنامه ای تکراری که میتوان آن را به نام آمریکایی ها در تاریخ به ثبت رساند.

دیگر بر کسی پوشیده نیست که همه گروه های تروریستی موجود در منطقه خاورمیانه توسط تشکیلات اطلاعاتی ایالات متحده و همپیمانان آن بنیان نهاده شدند و در راستای اهداف ایالات متحده فعالیت می کنند. گزارش های متعددی مبنی بر اینکه تشکیلات امنیتی ایالات متحده در ماجرای موسوم به 11 سپتامبر دخیل بوده منتشر شده، گزارش هایی که همه اتفاق نظر دارند تنها هدف این عملیات ایجاد زمینه ورود نیروهای آمریکایی به افغانستان بود. مسالمت زیستی نسبی فعلی نیروهای آمریکایی و دولت مورد حمایت ایالات متحده با طالبان و القاعده پس از سالها از لشکر کشی آمریکا به افغانستان خود ثابت کننده این مدعا می باشد. هر از گاهی وقتی بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان مطرح می شود طالبان عملیاتی را انجام می دهند تا آمریکایی ها از آن استفاده کنند و ادعا کنند که بدون حضور آنها امنیتی در افغانستان برقرار نخواهد شد و آنها باید آنجا باقی بمانند.

وانت های تویوتایی که به دست داعش افتاده ، توسط آمریکا و بریتانیا ارسال شده است - اسپوتنیک ایران
وانت های تویوتایی که به دست داعش افتاده ، توسط آمریکا و بریتانیا ارسال شده است
 همین ماجرا در عراق هم به نحو دیگری تکرار شده. صدام حسین با مجوز و یا حتی روشنتر بگوییم دستور ایالات متحده به کویت حمله کرد و این کشور مملوء از سلاح های مدرن آمریکایی را ظرف چند ساعت اشغال کرد. سرعت اشغال کویت آنقدر زیاد بود که یکی از دوستان که سالها در کویت زندگی می کرد در آن زمان به من می گفت: "اگر شما می خواستید مسیری را که نیروهای عراقی برای رسیدن به پایتخت کویت طی کردند را ماشین شورولت 8 سیلندر طی کنید وقت بیشتری از شما می گرفت". مشخص نیست ملیاردها دلار تسلیحات آمریکایی و ارتش آموزش دیده کویت در ایالات متحده به چه درد این کشور خورد که حتی چند ساعت هم طاقت مقاومت نداشت؟ خانم ایپرل گلاسپی سفیر وقت ایالات متحده در بغداد خود اظهار داشت قبل از حمله به کویت با صدام حسین ملاقاتی داشته و صدام حسین سفیر آمریکا را در جریان قرار داده بود و پاسخ سفیر آمریکا به صدام این بود که "ما هیچ نظری دربارهٔ کشمکش عرب با عرب شما نداریم، همانند نزاع شما با کویت. جیمز بیکر، وزیر خارجه من را برای تایید دستوری که نخست در دههٔ ۱۹۷۰ به عراق داده‌شد، فرستاده‌است، که موضوع کویت به آمریکا مربوط نیست ". یعنی عملا چراغ سبز را به صدام حسین برای حمله به کویت دادند و همپیمانان خود در این منطقه یعنی کویت و عربستان و قطر و امارات و بحرین را در جریان قرار ندادند تا خود را حد اقل برای دفاع از کویت آماده کنند. البته با کمی تجزیه و تحلیل ماجرا می توان به این مساله پی برد که آنها بهترین تصمیم را برای منافع خود گرفتند. چرا که بدون جنگ و خون ریزی سربازان خود را در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مستقر کردند و برای ایجاد دمکراسی — ثبات و امنیت مد نظر خود به عراق حمله نمودند. جالب تر اینکه همه هزینه ها را هم از خود همین کشورها دریافت کردند. البته تنها چیزی را که تا به حال در عراق، همچون دیگر جاهایی که آمریکایی ها به آن لشکر کشی کرده اند، مشاهده نمی کنیم ثبات و امنیت و… است.
Demonstrators chant pro-al-Qaida-inspired Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) as they wave al-Qaida flags in front of the provincial government headquarters in Mosul. File photo - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تروریست های میانه رو !!!
 آمریکایی ها با استفاده از ابزار قدیمی خود یعنی القاعده در عراق هم گروه های تروریستی راه اندازی کردند و هر وقت که بحث خروج نیروهای آمریکایی از عراق مطرح می شد عملیات بمب گذاری و حمله های تروریستی در عراق شدت پیدا می کرد. اما دولت عراق اصرار بر خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی به هر قیمت که شده از عراق داشت و به همین دلیل هم آمریکایی ها از طریق واسطه های خود اقدام به تجهیز و آموزش نیروهای تروریستی مانند داعش نمودند و همه توان خود برای توانمند سازی این گروه و تضعیف دولت مرکزی و ارتش عراق را به کار گرفتند (هواپیماها و سلاح هایی که عراق سالها است از ایالات متحده خریداری کرده و پول آن را نقدا پرداخت نموده به ارتش این کشور تحویل ندادند تا ضعیف بماند) تا به عراقی ها بگویند حالا که ما نیستیم شما هم امنیت نخواهید داشت و این ماجرا عبرتی بشود برای کشورهای دیگر که بدون وجود نیروهای آمریکایی آنها هیچگونه امنیتی نخواهند داشت. در این راستا با اینکه آمریکایی ها اعلام کردند که ائتلافی بزرگ برای مبارزه با تروریسم و کمک به ارتش عراق تشکیل داده اند اما طی بیش از یک سال از مبارزه ائتلاف آنها با تروریست ها تنها چیزی را که شاهد نبودیم تضعیف تروریست ها بود چه رسد به نابودی آنها، البته آنها هم گفتند "مبارزه با تروریسم" و نه "نابودی تروریسم". ده ها مورد هم رسما اعلام شد که در درگیری های مختلف هواپیماهای آمریکایی به ارتش عراق و نیروهای مردمی حمله کردند و اجازه ندادند به سمت نیروهای داعش پیشروی کنند و آنها را شکست دهند. بماند گزارش هایی که در مورد ارسال تسلیحات و مهمات و آذوقه به تروریست ها توسط هواپیماهای آمریکایی منتشر شد و آنها مدعی شدند که به اشتباه هزاران تن تسلیحات و مهمات پیشرفته برای تروریست ها فرستاده اند. نمی دانم چرا این اشتباه هیچوقت برای نیروهای مردمی و ارتش عراق پیش نمی آمد؟
به هر صورت آمریکایی ها فعالیت گروه های تروریستی وابسته به خود را به سوریه هم گسترش دادند و گروه های تروریستی وابسته به خود را حتی در کشورهای همپیمان خود در منطقه یعنی ترکیه — اردن — عربستان سعودی — کویت — قطر — امارات و… بصورت پنهان ساماندهی کردند تا اگر هر کدام از این کشورها روزی به فکر تقاضای خروج نیروهای آمریکایی بیافتد همان بلای عراق را بر سر آن بیاورند و این کشور وادار شود التماس کند نیروهای آمریکایی و پایگاه های آنها بازگردد.
Пуск ракеты во время демонстрационной программы Международного военно-технического форума Армия-2015 - اسپوتنیک ایران
ادعای سقوط موشک روسیه در خاک ایران، جنگ تبلیغاتی غرب علیه مسکو
امروزه رسانه های غربی مخصوصا رسانه های وابسته به آمریکا و انگلیس و اسرائیل که قدرتمند ترین رسانه های جهان نیز به حساب می آیند روی پروژه ایران هراسی و روسیه هراسی فعالیت می کنند و تلاش می کنند دشمنی و خصومت را میان کشورهای منطقه با ایران و روسیه به حدی برسانند که سران این کشورها از ترس خروج نیروهای آمریکایی و تنها ماندن در مقابل ایران و روسیه خواب و خوراک نداشته باشند. دلیل این رفتار این است که ائتلاف جدید میان روسیه و ایران و عراق و سوریه توانسته ظرف مدت کوتاهی دست آوردهایی را به دست آورد که آنها به هیچ وجه تصور نمی کردند که امکان پذیر باشد. با اطلاعاتی که مرکز عملیات کشورهای چهارگانه در بغداد در اختیار نیروهای مسلح روسیه قرار داد تک تک پایگاه های وابسته به تروریست ها در سوریه در حال منهدم شدن است و ستون ماشین های فراری فرماندهان داعش به سمت عراق توسط هواپیماهای عراقی و بر اساس همان اطلاعاتی که مرکز اطلاعاتی بغداد در اختیار نیروهایی عراق قرار داده مورد هدف قرار می گیرد و تعداد زیادی از فرماندهان تروریست ها (که توسط واسطه های آمریکا آموزش دیده بودند) از بین می روند. آمریکایی ها می دانند که ادامه این روند می تواند کل نقشه های آنها برای منطقه را ناکام کند و دیر یا زود دولت عراق، که فعلا شدیدا تحت فشار ایالات متحده می باشد، از نیروی هوایی روسیه تقاضا خواهد کرد پوشش هوایی خود را به عراق نیز گسترش دهد. در صورتی که پوشش هوایی روسیه به عراق هم گسترش یابد و عملیات زمینی همزمان مشترک ارتش های عراق و سوریه با پشتیبانی نیروهای مردمی آموزش دیده توسط ایران انجام پذیرد قطع به یقین ظرف مدت کوتاهی می توان تروریست ها را در سوریه و عراق نابود کرد و منطقه را از وجود آنها پاکسازی نمود. با این شرایط عراقی ها دیگر کاملا از وجود آمریکایی ها بی نیاز خواهند شد و به سمت وابستگی تسلیحاتی به روسیه پیش خواهند رفت. امری که به معنای آن است که 20 سال جنگ و لشکر کشی ایالات متحده در منطقه خاور میانه ظرف چند ماه به سود نفوذ روسیه و ایران تمام خواهد شد.
امروزه مصری ها پس از سالها وابستگی به ایالات متحده درب های همکاری نظامی خود با روسیه را باز کرده اند و آمریکایی ها بیم آن را دارند که موفقیت عملیات روسیه در سوریه و عراق و همچنین روند رو به رشد تمایل به خروج از زمره همکاری با ایالات متحده منجر به آن شود که بقیه کشورهای منطقه مخصوصا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس راه مصر را در پیش بگیرند و به سمت روسیه تمایل پیدا کنند. این روند زمانی می تواند به فرجام قطعی برسد که تلاش های روسیه و مصر برای حل و فصل مناقشات فیما بین ایران و عربستان سعودی به نتیجه برسد و دو کشور بزرگ اسلامی اختلافات خود را کنار بگذارند. در صورتی که چنین اتفاقی پیش آید دیگر وجود آمریکایی ها در منطقه دلیل خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل هم هست که آمریکایی ها اخیرا شروع به بحث مطالبی مبنی بر تجزیه منطقه مخصوصا عربستان سعودی به چند کشور قومی و مذهبی نموده اند و در حال تحریک قومی و مذهبی و ایجاد فتنه می باشند تا اگر احساس کنند چنین شرایطی ممکن است پیش آید ماجرای سوریه و عراق و لیبی را در عربستان پیاده کنند.
به هر صورت می توان گفت شتاب موفقیت عملیات کشورهای چهارگانه در منطقه خاورمیانه می تواند تاثیر بسزایی بر وجود نیروها و پایگاه های آمریکایی در منطقه داشته باشد و به این دلیل نباید تصور کرد که آمریکا به راحتی اجازه خواهد داد این عملیات با موفقیت به نتیجه برسد و اعلام رسمی ایالات متحده مبنی بر تامین ده ها تن تسلیحات پیشرفته آمریکایی برای تروریستها طی هفته اخیر خود گواهی بر این مطلب است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала