امتیازات نیروگاه اتمی

© Sputnik / Roman Denisov ضریب اطمینان بالا در نیروگاه های هسته ای روسیه
ضریب اطمینان بالا در نیروگاه های هسته ای روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین نیروگاه اتمی صنعتی در روسیه در سال 1954 میلادی به بهره برداری رسید .

 نیروگاه های مختلفی توسط انسان  ساخته شده اند — خورشیدی، بادی، گازی  و دیزلی… و نیروگاه های آبی  و زغالی و اتمی در جهان  گسترش بیشتری یافته اند.

اولین نیروگاه اتمی صنعتی  در روسیه در سال 1954 میلادی به بهره برداری رسید و دومین نیروگاه در سال 1956 در انگلیس  و  سومین  نیروگاه یکسال بعد در آمریکا ساخته شد.  هم اکنون در 31 کشور جهان از برق تولیدی در نیروگاه اتمی  استفاده می شود.  در کشور حدود  400  رآکتور  انرژتیک کار می کند.  در روسیه 34  بلوک انرژی  10 نیروگاه اتمی  حدود  یک پنجم  برق  کشور را تولید می کنند.

قرار است سهم نیروگاه های اتمی بحد قابل توجهی افزایش یابد.  زیرا امتیازات نیروگاه اتمی  در مقابل نیروگاه های آبی و زغال سنگ بیشتر است.  البته هزینه  ساخت نیروگاه اتمی یک سوم بیشتر از ساخت نیروگاه زغالی است. اما هزینه تأمین دائمی زغال برای نیروگاه زغال سنگ بمراتب بیشتر است.  قیمت  انتقال سوخت  هسته ای  در مقایسه با  حمل و نقل زغال فوق العاده ناچیز است.

امتیاز بزرگ نیروگاه اتمی در مقابل نیروگاه زغال سنگ  در پاکیزگی  زیست محیطی آن است.  نیروگاه زغالی با قدرت هزار مگاوات ، 8 میلیون تن اکسیژن برای اکسیداسیون سوخت نیاز دارد. نیروگاه اتمی اصلا نیازی به آن ندارد.  نیروگاه زغالی به قدرت هزار مگاوات   طی یک شبانه روز   مقدار زغال لازمه برای حرکت یک قطار را می سوزاند.  برای نیروگاه اتمی  با همان قدرت برای یکسال و نیم کار  41 تن  سوخت کافی خواهد بود.  در نیروگاه زغالی  پخش سالانه فضولات  مضر  در  سال:  نیتروژن  و اکسیدکربن ، دی اکسید گوگرد، گرد  خاکستر-  دهها هزار تن است. در نیروگاه های اتمی چنین فضولاتی وجود ندارد.  حتی  پخش مواد رادیو اکتیو با  تبدیل آن به واحد  برق تولیدی  در نیروگاه زغالی بارها  بیش از نیروگاه اتمی است.  زیرا در زغال همیشه  مواد رادیو اکتیو طبیعی  وجود دارد که در جریان سوختن ذغال بطور کامل در محیط خارج پخش می شوند.

آنچه به نیروگاه آبی مربوط می شود  قیمت ساخت آنها کمتر از ساخت نیروگاه اتمی نیست.  نیروگاه آبی در مقایسه با نیروگاه اتمی در فاصله دور از  مصرف کنندگان برق ساخته می شود. ساخت نیروگاه آبی  باعث زیر آب رفتن  زمین های کشاورزی شده و اکو سیستم  محل  صدمه می بیند و  مشکلاتی برای رشته کشتیرانی ببار می آورد.

به گفته ایگوئن مونگ شین  پیشکسوت  رشته اتمی  ویتنام: «در طراحی برنامه درازمدت  رشد  انرژتیک ویتنام  هنگام تصمیمگیری در باره ساخت نیروگاه اتمی  که اولین آنها  توسط روسیه ساخته خواهد شد  تمام این نکات در نظر گرفته شدند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала