گزارش و تحلیل

چین و بحران سوریه

© AP Photo / Li Tangناوهواپیمابر لیائونینگ
ناوهواپیمابر لیائونینگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز هشتم اکتبر وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که راجع به احتمال حضور نیروهای نیروهای هوایی چین در عملیات علیه نیروهای تکفیری داعش در سوریه هیچ اطلاعی ندارد.

از زمانی که عملیات هوایی روسیه در قلمروی سوریه آغاز شده، خبرهای حساسیت برانگیزی در خصوص آمادگی چین برای پیوستن به این عملیات به گوش می رسد. واسیلی کاشین کارشناس مرکز تحلیل های استراتژیک و تکنولوژی در این باره به رادیو اسپوتنیک می گوید: «در خبرها دایما صحبت از ناو هواپیمابر «لیائونینگ» و حرکت آن به سوی سواحل سوریه به میان می آید. رسانه های اسراییل با اطمینان می گویند:«لیائونینگ، به سواحل سوریه رسیده و حتی وارد پایگاه روسیه در طرطوس شده است. جنگنده های جی-15 این مستقر در این پایگاه در واقع از نیروهای هوایی روسیه حفاظت می کنند.

اینها همه خیالبافی هستند. وزارت دفاع چین در حال بررسی آزمایشی ناو هواپیمابر «لیائونینگ» است. جابجایی این ناو چینی میتواند توجه نظامی دیگر کشورها و قاعدتا رسانه ها را به دنبال داشته باشد. این ناو برای ورود به صحنه نظامی، باید از اقیانوس های آرام و هند و کانال سوئز عبور کند. ضمن اینکه نیاز به اسکورت و ناوچه همراه دارد. آیا شاهدی وجود دارد که حرکت ناو چینی را تایید کند؟

خبرهای منتشر شده توسط برخی منابع و از جمله خبرگزاری المصدر لبنان حاکی از این هستند که چین مشاوران نظامی و مهندسین خود را روانه سوریه می سازد. ضمن اینکه اخبار خود را به نقل از منابع سوری آورده و تاکید دارند که چینی ها طی هفته آینده در محل خواهند بود. صحبت ظاهرا از سناریوی اعزام کمک های فنی در ابعاد بزرگ از طرف چین برای سوریه است. اما هیچ شواهدی دال بر این قضیه وجود ندارد. در طول مدت عملیات سوریه، چین فقط اعتبارات پولی به بشار اسد می داد. سلاح های چینی معمولا از طریق ارتش کشورهای عربی به دست شورشیان سوری می افتد.

با این حال، احتمال دخالت نظامی چین در شرایط سوریه رد کردنی نیست. واضح است که طی هفته گذشته، بحران سوریه موضوع گفتگوهای روسیه و چین بوده است. چین در برنامه های خود نیازی به منهدم کردن حکومت اسد و تبدیل آن به حکومت اسلام گرایان رادیکال ندارد. پس از سرنگونی حکومت لیبی، شریک مهم اقتصادی چین، بیشتر خواهان از بین بردن قاطعانه زنجیره انقلاب ها در دنیای عرب هستند. این کار تهدید تکرار فاجعه سوریه را در دیگر کشورهای منطقه و شرکای چین از میان برمی دارد.

بحران سوریه ادامه دار است. بالاخره چین در کدام مرحله تصمیم به دخالت می گیرد؟ شاید چین ترجیح می دهد که منتظر زمان مناسب تری برای حضور خود در عرصه جهانی به عنوان رهبر بماند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала