گزارش و تحلیل

فرانس پرس: ابزارهای جاسوسی فوق مدرن به چه کار پوتین می آیند؟

© Photo / Rostecکراسوخا ـ 4، جدیدترین سامانه جنگ الکترونیک روسیه در سوریه
کراسوخا ـ 4، جدیدترین سامانه جنگ الکترونیک روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعزام هواپیماهای جنگی، پهپادها و بمب افکن های روسیه برای حمایت از رژیم بشار اسد موجب نگرانی ایالات متحده امریکایی و متحدینش شده است.

اما تجهیزات فوق مدرن جاسوسی و مخابراتی و تجهیزات الکترونیکی نظامی که کار شورشیان مورد حمایت امریکا را دشوار ساخته، کمتر به چشم آمدند.

فرانس پرس با اشاره به این موضوع می گوید که چند هفته قبل، روسیه هواپیمای تجسس مخابراتی خود به نام ایل-20 را به سوریه اعزام کرد. این هواپیما از نظر خصوصیات فنی با ابزارهای اصلی جاسوسی پنتاگون برابری می کند. هواپیمای روسی مجهز به جدیدترین ابزارها، رادار برای دریافت اطلاعات و سنسورهای نوری و مادون قرمز است. این هواپیمای اصلی تجسسی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه است و ابزاری قوی برای کشف شورشیان و ارسال داده ها برای بمب افکن ها و شلیک به اهداف می باشد.

تقویت ابزارهای تجسسی و مخابراتی با استقرار سامانه «کراسوخ — 4» از خانواده سیستم های جنگ مخابراتی کمک می کند تا شعاع فعالیت ماهواره های جاسوسی، رادارهای زمینی و سیستم های هوایی کورشود. آژآنس خبری «اسپوتنیک» در خصوص استقرار سامانه مذکور در سوریه خبر داد. خبرگزاری فرانس پرس به نقل از اسپوتنیک می گوید که سیستم های مذکور در نزدیکی فرودگاه لاذقیه قرار دارند.

اعزام هواپیمای تجسسی ایل-20 روسیه نشانه این است که رییس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین می خواهد گروهان خود را به سیستم تجسس روسی مجهز سازد تا به جای کار روی اطلاعات دریافتی از ژنرال های اسد، به جمع آوری اطلاعات بپردازند. شاید استقرار این سامانه نشان دهنده آن است که کرملین برای عملیات زمینی آماده می شود. روز دوشنبه در مسکو گفتند که گروهان «داوطلبین نظامی» برای شرکت در درگیری های مسلحانه سوریه عازم این کشور می شوند. فرانس پرس می نویسد: «شاید این اقدام به معنای حضور سربازان روس و مبارزه با شورشیان مورد حمایت امریکا در قلمروی سوریه باشد».

استفاده از ابزارهای فوق مدرن تجسسی مبارزه مخابراتی در سوریه آخرین تاکتیک کرملین برای جنگ هیبریدی یا ترکیبی است. این تاکتیک شامل انجام چند عملیات محرمانه و فریب دهنده برای دستیابی به اهداف استراتژیک با حداقل استفاده از نیروهای نظامی می شود. سامانه «کراسوخا-4» برای اوکراین هم مورد استفاده قرار گرفته است. کی یف چندین مرتبه از کور کردن شعاع فعالیت ابزارهای مخابراتی نیروهای مسلح اوکراین سخن گفته بود.

پوتین با برخوردای از ده ها هواپیمای نظامی و ایستگاه فعال راداری و همچنین هواپیماهای تجسسی، توانست توازن نیرو را در سوریه تغییر دهد. حتی سوتیاگین که 11 سال به اتهام جاسوسی در زندان به سر برد و سازمان های حقوق بشر او را در زمره زندانیان سیاسی قرار دادند، اعتراف کرد که پوتین در جریان سوریه با حداقل استفاده از نیروهای نظامی موفقیت های بدست آورد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала