گزارش و تحلیل

سفیر سوریه: تروریسم میانه رو وجود ندارد

© Sputnik / Vladimir Trefilovریاض حداد سفیر سوریه در روسیه
ریاض حداد سفیر سوریه در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاض حداد سفیر فوق العاده و تام الاختیار سوریه در فدراسیون روسیه گفتگویی با خبرگزاری «روسیه امروز» داشت که به شرح زیر است.

در غرب می گویند که حملات روسیه به قلمروی سوریه به جای مواضع داعش، مواضع اپوزیسیون میانه رو را هدف قرار داده و حتی مردم غیرنظامی را از بین می برد. شما برای رد این اتهامات چه پاسخی دارید؟

در سوریه چیزی به نام تروریسم میانه رو نداریم. تروریسم، تروریسم است. اما تبلیغات غرب در رابطه با روسیه چنین مسایلی را طرح می کنند. برای ما عجیب نیست که بعد از اولین حملات نیروهای هوایی روسیه شخصی در غرب از قربانیان داعش و دیگر گروهک های تروریستی سخن بگوید. داعش، جبهه النصره، جیش الفتح، جیش الاسلام و دیگر گروهک های کوچک در ساختار داعش قرار دارند. حملات هوایی روسیه کاملا دقیق و موثر هستند و با ارتش سوریه ارتباط تنگاتنگی دارند. ارتش سوریه زمینی کار می کند و نقاط دقیق مواضع افراطی ها را تعیین می کند. پیش از اینکه جنگنده های روسیه به هوا بلند شوند، هواپیماهای تجسسی سوریه چندین بار در منطقه گشت می زنند و محل شبه نظامیان را تعیین می کنند تا هر شلیک به هدف اصابت کند. به همین خاطر، سخنان غرب درباره بمباران مناطق غیرنظامی کاملا دروغ است. اتهام دیگر غرب نسبت به روسیه این است که روسیه می خواهد روی اشتباهات خود سرپوش بگذارد.

آیا دمشق احتمال حمله بزرگ ابعاد روسیه به مواضع داعش را نیز پیش بینی کرده است؟ اطلاعاتی راجع به تلفات نیروهای داعش از زمان آغاز حملات هوایی به دست رسیده است؟

از همان لحظه که نیروهای هوایی روسیه شروع به بمباران مواضع داعش کردند، ارتش سوریه تا تمام قوای حمایت کننده دست به حملات زمینی زد. تروریست ها گیج و عصبی شده اند. آنها پیامدهای حملات را بر روی خود احساس کرده اند، اما پیامدهای حملات دوستان امریکایی آنها مشخص نیست. طبق آمار ما، تقریبا 40% زیرساخت های داعش در سوریه نابود شده است. علاوه بر این، تعداد زیادی از تروریست ها نیز منهم شده اند. اما نتیجه اصلی این حملات چنین بوده که افراطی گرایان شروع به تسلیم شدن کرده اند. در یکی از موارد تقریبا 400 شبه نظامی از ترس کشته شدن، مواضع خود را تسلیم کردند.

سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تازگی گفته است که مسکو آماده برقراری ارتباط با ارتش آزادی سوریه می باشد. موضع دمشق در این رابطه چیست؟

منظور سرگی لاوروف این بود که اگر ارتش آزادی سوریه واقعا وجود دارد، آنها آماده برقرای ارتباط هستند. من شخصا هیچ نشانه ای از وجود چنین گروهی نمی بینم. در واقع، ارتش آزادی سوریه زمانی در گذشته وجود داشته است، اما پس از اینکه ارتش دولت به سمت مواضع آنها حملات سنگینی را انجام داد، آنها فرار کرده و به گروهک های مختلف پیوستند.

امروز ارتش سوریه به چه سلاح هایی بیشتر نیاز دارد تا با تروریسم مبارزه کند؟ آیا برنامه هایی برای توسعه همکاری های فنی — تکنیکی با مسکو وجود دارد؟ آیا سوریه از روسیه خواسته است که در لاذقیه پایگاه ایجاد کند؟

در حال حاضر ارتش سوریه نیاز به توپخانه و موشک با دقت بالا دارد. این نیاز برای جلوگیری از اصابت موشک ها به مناطق غیرنظامی می باشد. ما نیاز به مهمات از انواع مختلف داریم. همکاری ما با روسیه در بخش نظامی — فن آوری از قدمت بیشتری برخوردار است. تمام سلاح ها و مهماتی که ارتش ما استفاده می کند، تولید روسیه هستند. افسران ما فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه هستند، به همین خاطر زمانی که نظامیان روس از فدراسیون روسیه به سوریه آمدند، در مدت کوتاهی با همتایان خودشان به زبان مشترکی دست پیدا کردند. ما امیدواریم که همکاری های نظامی — فن آوری با روسیه گسترش پیدا کند. در خصوص پایگاه ها نیز باید گفت که ما چنین درخواستی نداشته ایم. اما امیدواریم که دوستان روس ما پایگاه جدیدی در خاک سوریه ایجاد کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала