گزارش و تحلیل

تلاش ناکام برای شکستن اتحاد ایران و روسیه

© Sputnik / Alexander Vilf تلاش ناکام برای شکستن اتحاد ایران و روسیه
تلاش ناکام برای شکستن اتحاد ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تروریست ها در سوریه و عراق یک اتحاد نا نوشته فیما بین این چهار کشور بوجود آورده که به هیچ وجه مورد پسند حامیان تروریست ها نبوده و به همین دلیل با طرح ادعای سقوط موشک های روسی در خاک ایران تلاش دارند فضای عمومی داخلی ایران را بر علیه روسیه تحریک کنند.

سقوط موشک های کروز روسی در ایران چیزی نیست که از انظار عمومی مخفی بماند و آن هم نه یک موشک بلکه بر اساس ادعای رسانه های غربی چهار موشک.
پس از موفقیت پیش بینی نشده عملیات هوایی روسیه در خاک سوریه و شروع عملیات ارتش برای بازپس گیری مناطق اشغال شده توسط تروریست ها دیگر برای همه محرز شده که پشت پرده ایران — روسیه — سوریه — عراق و حزب الله لبنان یک عملیات پیچیده اطلاعاتی امنیتی انجام دادند که طی آن پایگاه های تروریست ها در سوریه شناسایی و یکی پس از دیگری با دقت فوق العاده زیاد توسط جنگنده های روسیه منهدم شد واگر سرعت پیشرفت عملیات زمینی مشابه عملیات هوایی باشد قطعا قبل از اینکه غربی ها بخواهند تصمیم بگیرند چه واکنشی نشان دهند کار تمام خواهد شد.
دلایل فضاسازی های رسانه ای غربی زیاد است اما می توان به چند نکته بصورت گذرا اشاره کرد:

Брифинг официального представителя министерства обороны генерал-майор Игоря Конашенкова - اسپوتنیک ایران
وزارت دفاع روسیه خبر "سی ان ان" درباره سقوط موشک های روسیه در ایران را تکذیب کرد

1 — در صورتی که این عملیات موفق شود داعش و گروه های تروریستی دیگر را سریع از بین ببرد قدرت و توان و اراده ائتلاف کشورهای غربی در نابودی این تروریست ها زیر سوال خواهد رفت که چگونه شده پس از حدود یک و نیم سال آنها کاری نکردند در حالی که ظرف مدت کوتاهی کار این تروریست ها تمام شده.
2 — بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده هیچ وقت نمی خواهد کشورهای منطقه با هم مصالحه کنند یا داعش و گروه های تروریستی دیگر در سوریه وعراق نابود شوند چرا که با نابودی آنها و یا مصالحه میان کشورهای منطقه مخصوصا ایران و عربستان سعودی دیگر نیازی به وجود ایالات متحده در برخی کشورهای منطقه احساس نخواهند کرد. همچنین آمریکایی ها که زمان نخست وزیری نوری المالکی خیلی تلاش کردند امتیازاتی را در عراق به دست آورند و نتوانستند به دست آورند با کنترل داعش تلاش داشتند از دولت عراق باج گیری کنند و بگویند که بدون وجود نیروهای آمریکایی در عراق امکان برقراری صلح و امنیت در این کشور میسر نمی باشد. آنها از همین حربه در افغانستان نیز استفاده می کنند و هر از گاهی وقتی بحث خروج نیروهای آمریکایی مطرح می شوند طالبان عملیاتی را انجام می دهند و بعد "سوپرمن" آمریکایی می آید و افغان ها را نجات می دهد تا افغان ها احساس کنند بدون آمریکایی ها امنیتی در افغانستان وجود نخواهد داشت. حال اگر داعش و گروه های تروریستی در سوریه نابود شوند عراقی ها هم به این سمت و سو خواهند رفت که با کمک روسیه و ایران تروریست ها را نابود کنند و وابستگی آنها به ایالات متحده از بین خواهد رفت. با این شرایط احتمال اینکه افغان ها هم پس از عراق و سوریه به این ائتلاف بپیوندند زیاد خواهد بود چرا که ایالات متحده تا به حال هیچ جایی قدمش را نگذاشته که امنیت و استقرار بوجود آورده باشد.
3 — ترکیه — عربستان سعودی — قطر — امارات — اردن و اسرائیل که همگی همپیمانان ایالات متحده می باشند به صورت مستقیم در ایجاد و حمایت از این گروه های تروریستی سرمایه گذاری کردند، سرمایه گذاری آنها با اهداف و نقشه های زیادی همراه بود که در صورت نابودی گروه های تروریستی موجود در سوریه و پس از آن عراق قطعا همه نقشه های آنها نقش بر آب خواهد شد. برخی معتقد ایالات متحده نمیتواند حریف همپیمانان خود شود و چون اهداف همپیمانانش در منطقه با اهداف آن همسو نیست سردرگم شده و فعلا منتظر است ببیند نتیجه عملیات گروه 4+1 چه خواهد شد و بعد از طریق مذاکره به خواسته های خود برسد و همپیمانانش را دور بزند.
این بحث که در محافل زیادی هم مطرح می باشد بر این مبنا است که برخی تحلیل گران اعتقاد دارند در پستوهای مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 تفاهماتی پشت پرده انجام شده که بر اساس آن (طرح قبلی ایران و روسیه) آقای بشار الاسد تا اتمام دوره ریاست جمهوری خود در سوریه در راس کار باقی بماند و حکومت سوریه مجددا یکپارچگی سرزمینی سوریه را در دست گیرد و پس از اتمام دوره ریاست جمهوری آقای بشار الاسد یک انتخابات زیر نظر سازمان ملل انجام گردد و هر کس به ریاست جمهوری انتخاب شد قدرت را در دست گیرد. نظر به اینکه این طرح با مخالفت شدید کشورهای فوق الذکر مخصوصا عربستان سعودی و ترکیه و اسرائیل مواجه شد ایالات متحده ترجیح داد دست ایران و روسیه را در حل نظامی باز بگذارد تا پس از نابودی گروه های تروریستی همه به نشستن پای میز مذاکره رضایت دهند. البته به عقیده بنده این نظریه خیلی خوش بینانه است و بیشتر توسط آنهایی که نمی خوهند موضع ایالات متحده و کشورهای اوروپایی تضعیف گردد مطرح می گردد، اما نمی توان آن را خارج از چهارچوب های تحلیلی و ذهن پنداشت. به هر حال اگر روند جریان به شکل فعلی پیش برود در نهایت همین هم خواهد شد و قطعا آن زمان تحلیل گران آمریکایی خواهند گفت که برنامه از اول همین بود.
4 — ایالات متحده تمایل دارد حظور خود در منطقه خاورمیانه را کمرنگ تر کند ونفوذ خود را در آسیای شرقی و قفقاز و اوروپای شرقی تقویت کند. در این راستا علاوه بر حضور فیزیکی نظامی نیاز به ایجاد نوعی نابسامانی در این مناطق است و اطلاعات موثق مبنی بر آموزش تعداد زیادی از تروریست ها از نژاد های مختلف شرق آسیایی گرفته تا قفقازی و اوروپایی تبار در پایگاه های مختلف در سوریه و عراق به دست آمده که هدف استفاده از این افراد در عملیات تروریستی در چین و آسیای شرقی — روسیه و اوکراین و اوروپا می باشد. عملیاتی که اخیرا در بانکوک — تایلند شاهد آن بودیم یکی از آنها بود که هدف آن وادار کردن کشور تایلند به تقاضای کمک از آمریکایی ها و غربی ها جهت تامین امنیت، و طبیعتا لشکر کشی به آن سمت بوده. روسیه در عملیات خود تعداد زیادی از این پایگاه ها و تروریست ها را در سوریه از بین برد و چینی ها هم ظاهرا به سمت سوریه در حرکت هستند تا در نابود ساختن اهداف تروریستی همراهی کنند و اجازه ندهند این تروریست ها پرورش پیدا کنند و بعد ها برای آنها دردسر ساز شوند.
Пуск ракеты во время демонстрационной программы Международного военно-технического форума Армия-2015 - اسپوتنیک ایران
ادعای سقوط موشک روسیه در خاک ایران، جنگ تبلیغاتی غرب علیه مسکو

5 — اگر واقعا کشورهای غربی و رسانه های آنها به مسایل مربوط به کشتار بیگناهان و غیر نظامی ها اهمیت می دادند پس چرا در مورد کشتار مردم یمن واکنشی نشان نمی دهند؟ چرا در مقابل سرکوب مردم بحرین واکنش نشان نمی دهند؟ چرا در مورد بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز در افغانستان و یا کشتار صدها هزار غیر نظامی توسط ایالات متحده در سرتاسر جهان واکنش نشان نمی دهند؟ چرا در مورد کشتار مردم بی دفاع فلسطین و سرکوب آنها واکنشی نشان نمی دهند؟ چرا در مورد کشتار غیر نظامیان کرد توسط جنگنده های ترکیه واکنش نشان نمی دهند؟ هنوز هیچ منبع مستقلی حتی یک خبر در مورد کشته شدن یک نفر غیر نظامی و یا اشتباه جنگنده های روسیه در سوریه منتشر نکرده و همه اهدافی که مورد اصابت قرار گرفته مربوط به گروه های تروریستی موجود در این کشور هستند (حال چه تروریست های تندرو چه میانه رو بر اساس معیار های ایالات متحده مگر تروریست با تروریست فرق دارد؟) اما شاهد حمله تبلیغاتی شدید غرب بر علیه عملیات روسیه می باشیم.
6 — آمریکایی ها به اشکال مختلف طی هفته های گذشته بر دولت عراق فشار وارد کردند تا تقاضای کمک از روسیه برای بمباران مواضع داعش نکند و همچنین از اتحاد 4+1 خارج گردد. این تلاش ها تا به حال مثمر الثمر نبوده گو اینکه دولت عراق علیرغم تمایلات خود هنوز در تقاضای رسمی بمباران مواضع داعش از بیم خشم آمریکایی ها تعلل می کند ولی می داند که فرصت نابودی داعش را نباید از دست دهد و تنها راه نابودی آن تقاضای کمک هوایی از روسیه است چرا که ائتلاف آمریکایی اگر می خواست کاری کند طی یک سال و اندی گذشته انجام داده بود.
7 — غربی ها مخصوصا اوروپایی ها بیم آن را دارند که نابودی تروریست ها در منطقه خاورمیانه توسط روسیه موقعیت روسیه در منطقه خاورمیانه و روس تبار های اکراین را تقویت کند وقدرت چانه زنی این کشور در مورد اکراین را بالا ببرد چون راه انرژی موازی با گاز روسیه که آنها امیدوار بودند از منطقه خاور میانه به اوروپا کشیده شود تحت کنترل روسیه خواهد بود. به این دلیل می خواهند با استفاده از حربه های تبلیغاتی موفقیت های روسیه را زیر سوال ببرند و تفرقه ایجاد کنند.
به این دلایل و ده ها دلیل دیگر دیگر غربی ها تلاش دارند تا حلقه اتصال و اتحاد فیما بین 4+1 را با انتشار اخبار دروغ به شکل های مختلف بشکنند. در ابتدا اخباری مبنی بر اختلافات میان ایران و روسیه در مورد سوریه واینکه حظور روسیه در سوریه جایگاه ایران را تضعیف خواهد کرد مطرح کردند و پس از ناکامی در شکستن اتحاد ایران و روسیه به شگرد مطرح کردن اختلافات قدیمی میان ایران و روسیه روی آوردند و این طرح آنها نیز شکست خورد امروزه با شگرد جدیدی مبنی بر سقوط موشک های روسیه در ایران روی آوردند. اگر چنین موشک هایی در ایران سقوط کرده باشد این ایران است که باید واکنش نشان دهد و نه خبرگزاری های غربی. به هر صورت اهمیت نابودی تروریست ها در این منطقه برای ایران کمتر از روسیه و سوریه یا عراق نمی باشد و ایرانی ها همچون روس ها برای حفظ منافع ملی خود به اتحاد با این کشورها روی آورده اند و به همین دلیل اگر هم قرار باشد خسارتی را متحمل گردند چه مالی چه حتی جانی دریغ نخواهند کرد و این اخبار تاثیری بر همراهی ایران در این عملیات که البته خود ایران در جبهه مقدم آن است نخواهد داشت. در نهایت می توان گفت این شگرد ها تاثیری در عزم ایران و روسیه بر نابودی تروریست ها در منطقه نخواهد گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала