گزارش و تحلیل

آمریکا تایید می کند : حمله ی هوایی به بیمارستان " پزشکان بدون مرز" به درخواست نظامیان افغان بوده است

© AP Photo / Doctors Without Bordersحمله ی هوایی به بیمارستان " پزشکان بدون مرز"
حمله ی هوایی به بیمارستان  پزشکان بدون مرز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه ی واشنگتن پست می نویسد : نماینده ی پنتاگون چندی پیش اعلام کرد که در واقع نیروی هوای آمریکا به بیمارستان سازمان بین المللی بشردوستانه " پزشکان بدون مرز" در شهر افغانی قندوز حمله کرده است.

در عین حال اکنون در وزارت دفاع آمریکا می گویند که حمله ی هوایی به درخواست نظامیان محلی بوده است.

در ابتدا رهبر نظامی ایالات متحده ی رد نکرد که حمله ی هوایی که باعث مرگ 22 نفر شده است به درخواست نظامیان آمریکایی انجام شده است. اما اکنون نسخه ی رسمی پنتاگون تغییر کرده است. ژنرال کمپبل فرمانده ی نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان این مطلب را عنوان نمود.

این ژنرال ضمن سخنرانی در کنفرانس خبری در وزارت دفاع آمریکا بیان داشت: " نظامیان افغانستان از آنجا که تحت آتش بار قرار داشتند خواستار حمایت جنگی بودند. به گفته ی وی نظامیان محلی که متخصصین آمریکا مربیشان بوده اند اعلام کردند که دشمن آنها را محاصره کرده است و از ایالات متحده خواستند که از آنها از طریق هوا پشتیبانی نماید.

واشنگتن پست می نویسد که گفته های کمپبل با بیاناتی که پیشتر نمایندگان رسمی واشنگتن انجام دادند فرق دارد.  اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا چهارم اکتبر خاطر نشان نمود، در آن شبی که حمله کردند درواقع سربازان آمریکایی بودند که در خواست حمایت هوایی داشتند.

هر چه که هست بمباران بیمارستان " پزشکان بدون مرز" در افغانستان جنایت محسوب می شود. کبیر رنجبر ،  رئیس سازمان اجتماعی" اتحادیه وکلای دموکرات افغانستان " در مصاحبه ای با زحل سرحد ، خبرنگار رادیو اسپوتنیک شرح میدهد:

آقای رنجبر می گوید که امید داشتن به اجرای تحقیقات بی طرفانه حادثه، بسیار دشوار است. وی گفت:

یادآوری می کنیم که حمله ی نیروی هوایی آمریکا به بیمارستان سازمان غیر انتفاعی " پزشکان بدون مرز" در شهر قندوز واقع در شمال افغانستان در شب چهارم اکتبر صورت گرفت. در نتیجه ی این حمله ی سنگین هوایی 22 نفر از جمله کارکنان سازمان کشته و ده ها نفر زخمی شدند.

پزشکی که از کارکنان بیمارستان " پزشکان بدون مرز" در قندوز است در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک بدون ذکر نام خود، شرح می دهد که در لحظه ی حمله هوایی او کار نمی کرده و خارج از ساختمان بود و همین زندگی او را نجات داده است:

رادیو اسپوتنیک اخبار حوادث کندز را با شما درمیان می گذارد. همراه ما باشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала