گزارش و تحلیل

انتخاب جمهوری چچن

© Sputnik / Said Tsarnaevنظامیان سوار بر زره پوش در گروزنی
نظامیان سوار بر زره پوش  در گروزنی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احمد قادروف به تقویت موضع مرکز فدرال در جمهوری چچن پرداخت .

رئیس جمهور  اول جمهوری  چچن برای  قبول مسئولیت  در ازای  سرنوشت  یک  ملت کامل  در آن  لحظات دشوار —   کشور ویران شده، خطر دائمی از طرف تروریست ها، تأمین ثبات و صلح برای ساکنان ابراز آمادگی نمود.

احمد — حاجی قادروف  23 اوت سال 1951  در « قره قنده» متولد شد.  خانواده  او در زمان  تبعید اقوام چچن و انگوشتیا به قزاقستان فرستاده شدند.  فقط پس از 13  سال  خانواده قادروف  توانست  به چچن  برگردد.  اجداد  احمد حاجی  از خانواده  علمای دینی بودند.  وی از  تحصیلات دینی  برخوردار بود و در سال 1997 میلادی  به حج رفت.

 قادروف در ماه ژوئن  سال 2000  بر اساس فرمان  رئیس جمهور روسیه، به سمت ریاست جمهوری  چچن  منصوب شد.  پس از سه سال ، 80  درصد  انتخاب کنندگان  رأی خود را  به قادروف  دادند  و او رئیس جمهور جمهوری  چچن  شد.  قادروف  رهبر  ملی جمهوری چچن بود و کارهای مهمی  برای کشور انجام داد.

آرتور آتایف  رئیس بخش  تحقیقات قفقاز  انستیتوی  تحقیقات استراتژیک  روسیه در این خصوص گفت:  احمد قادروف  بطور کلی برای چچن و  روسیه یک شخصیت پایدار است که  به تقویت موضع مرکز فدرال در جمهوری چچن پرداخت و سیاستمداری بود که تأمین کننده ثبات  و تا حد معینی  زنجیره اقتصادی در جمهوری چچن  بود.  در سال 2003  اولین گام جدی  احمد حاجی قادروف برگزاری رفراندوم  بود که باعث تحکیم  روحیات چچن ها در  پیوستن به روسیه به عنوان یکی از  عناصر فدرال شد.  دومین کاری که نارضایتی  شدید  سازمان های تروریستی بین المللی را شدت بخشید،  مبارزه با وهابیزم  بود  که اکنون  پسر او با موفقیت به اجرا می گذارد.  چچن یگانه  منطقه جهان است که در آنجا تروریسم تقریبا بطور کامل  نابود شده است.

 قادروف  می گفت هدف او  نه فقط توقف جنگ بلکه  پایان آن یکبار برای همیشه است.  وی مردم را به این امر فرا می خواند که «زندگی مثل  دیگران را یاد بگیرند  و  مهمتر از همه  به جنگ پایان داده شود  و سلاح کار و زحمت به دست مردم داده شود  و چچن ها قانع شوند  که روسیه واقعا می خواهد  به آنها در برقراری نظم کمک کند».  این  اهداف  پیاده شدند.

—  هم اکنون با  اطمینان می توان در باره دوره ای  صحبت کرد که  قادروف  رئیس جمهور چچن  بود  و در آن زمان این منطقه دیگر سوراخ  مالی نبود.  همانا در زمان حکومت وی،  نظم در خرج  صحیح بودجه برقرار شد.  همین امر  نتایج  کنونی در اکثر رشته ها را ببار آورد.

 قابل درک است  که چنین تغییراتی  نمی توانست به مذاق  مخالفان خوش آید.  آنها می خواستند نظم  و زندگی عادی فقط  یک آرزو برای چچن ها باقی بماند.  20 بار به جان قادروف سوء قصد شد.  9 ماه مه سال 2004  در زمان  جشن  روز پیروزی  در استادیوم  « دینامو»  گروزنی  یک کامیون منفجر شد.

الکساندر کونفیساخور  دانشیار کرسی  روانشناسی سیاسی  در این خصوص گفت:  قتل  احمد قادروف ، او را  انسانی  مقدس برای چچن کرد و کشور با کمک پسرش  مبدل به جمهوری  شد که هدایت آن ساده تر  و  قابل پیش بینی تر شد.  جمهوری چچن دیگر برای روسیه  ایجاد « سردرد» نمی کرد  که دهسال پیش  مشکلات زیادی  ببار آورده بود.

احمد جان قادروف  انتخاب تاریخی خود در رابطه با پیوستن به روسیه را   در  آغاز جنگ  دوم چچن  اعلام کرد.  در آن زمان  تعدادی از  همفکران او  به وهابیون پیوستند.   قتل قادروف یک قتل سیاسی بود. جدایی طلبان چچن هرگز نارضایتی خود  در رابطه با  بازسازی چچن را پنهان نکردند که باعث شد این جمهوری  به سطح جدید  پیشرفت و تکامل برسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала