گزارش و تحلیل

پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان

© Sputnik / Sergey Guneevپایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان
پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رها کردن دوشنبه در مقابل خطرات بی عدالتی است.

پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان 70 — مین  سالگرد حضور خود در  جمهوری را جشن می گیرد. بدین مناسبت رژه  نظامی  کنسرت برگزار شد.  عالم فصح الدینوف خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در این باره گزارش می دهد.

 اوایل ماه اکتبر  سال 1945 میلادی در دوشنبه  اولین قطار  حامل سربازان لشگر موتوری 201 روسیه — سربازان آزادیبخش اروپا — وارد دوشنبه شد.  70 سال پیش کمتر کسی  تصور می کرد که این لشگر برای دهها سال در  تاجیکستان مستقر شود  و در سال 2004 میلادی از مقام  پایگاه نظامی برخوردار گردد.  هم اکنون  لشکر 201  بخش  مهم  نیروهای مسلح روسیه است.  در فهرست خدمات آن  می توان از  عملیات نظامی افغانستان و  مأموریت صلح بانی  در زمان جنگ داخلی در تاجیکستان  نام برد.  در دوشنبه بخوبی به یاد دارند که همانا  به دلیل شجاعت  سربازان روس تأمین  تمامیت ارضی  جمهوری جوان تاجیکستان ممکن شد.  این پایگاه پاسخگوی  امنیت تاجیکستان  و  مرزهای جنوبی  سازمان پیمان امنیت جمعی است.

  ایگور لیاکین فرولوف سفیر  فوق العاده و تام الاختیار  روسیه در تاجیکستان  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» در این خصوص گفت: طی 70 سال پایگاه در  تاجیکستان مستقر است  و  وظایف  محوله را به انجام می رساند.  هدف اصلی — تأمین  امنیت تاجیکستان، روسیه و  سازمان پیمان امنیت جمعی است.  هم اکنون پایگاه نظامی روسیه  از امکانات ضروری برای  انجام وظیفه برخوردار است.  تأمین امنیت  در  زمینه وخیم شدن اوضاع در  کشور همسایه افغانستان مهمترین هدف این پایگاه است.  اوضاع  « کندوز» باعث نگرانی زیاد می شود.

پایگاه 201 نظامی روسیه  بزرگترین لشگر  موتوری  نیروهای مسلح  روسیه در خارج از کشور است.  پیمان سال 2012 میلادی تعیین کننده شرایط استقرار این پایگاه در  تاجیکستان است. مطابق با این سند،  نظامیان روسیه  حداقل 30 سال در تاجیکستان مستقر خواهند بود. چالش های  جدید در آسیای مرکزی  و سنن  نیکوی همکاری  مسکو و دوشنبه  محصول این تعامل است.

دمیتری پاپوف کارشناس انستیتوی  تحقیقات استراتژیک  در این خصوص گفت: سرباز روس  بیش از 150 سال است که از این سرزمین دفاع می کند.  بارها در تاریخ اتفاق افتاده  است که سرباز روس اهالی بومی را از  خطر ژنوساید  قبایل  افغان نجات دادند.  به نظر من، تاجیکستان  بخشی از فضای مشترک تاریخی ماست که روسیه در ازای آن مسئول است.  تاجیکستان یکی از نزدیکترین  شرکای ماست.  این کشور قبل از دیگر کشورها  با خطرات امنیتی  مواجه می شود  که روسیه را نیز تهدید می کنند —  خطر قاچاق موادمخدر، گروهک های تروریستی رادیکال از افغانستان.  تاجیکستان در  خط  اول  مبارزه  با این خطرات قرار دارد.  رها کردن  دوشنبه  در مقابل این خطرات  نه تنها از نظر تاریخی بی عدالتی بلکه  نادرست خواهد بود. با استقرار پایگاه روسی در آنجا، روسیه  امنیت خود  را نیز تأمین می کند.»

شایان ذکر است که نظامیان مستقر در تاجیکستان  از سال جاری به آموزش همکاران  تاجیک خود خواهند پرداخت.  سربازان تاجیک  در  16 تخصص  نظامی در  بخش های آموزشی  پایگاه، دوره های آموزشی را می گذرانند. نتایج آشکار است.  تانکیست های تاجیک که توسط  مشاوران نظامی روسی آموزش دیدند  در مسابقات  تانک  جوایزی دریافت کردند.  این همکاری در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

ولادیمیر پِرِپِلیتس  معاون  فرمانده  پایگاه نظامی در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  پایگاه روسی بر طبق  پیمان دو جانبه،  تا سال 2022  متخصصان  جوان نیروهای مسلح تاجیکستان را آموزش خواهد داد. در سال 2015  آموزش  هزاران  متخصص  برای  ارتش تاجیکستان به پایان رسید.

واحد های پایگاه  روسیه  مطابق با  موافقت نامه  دوجانبه بین الدول  در  سه شهر تاجیکستان — دوشنبه، کورگان توبه و کولاب — مستقر هستند.  شمار واحدهای  روسی 7 هزار نفر نظامی روسیه است.  واحد هوایی نیز جزئی از این لشگر است.  در فرودگاه نظامی «  آینی»  اسکادریل بالگرد ها مستقر شده است.  اکنون مرحله تجدید تسلیح در  این پایگاه جریان دارد.  تکنیک آلات جدید  مستقیما از کارخانه  ها به آنجا ارسال می شوند — مدرن ترین تانک ها ، ماشین های رزمی ، زره پوش و حتی هواپیماهای بی سرنشین.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала