گزارش و تحلیل

عملیات نظامی در یمن دامن زدن به جنگ داخلی است

© REUTERS / Khaled Abdullahعملیات نظامی در یمن دامن زدن به جنگ میهنی ست
عملیات نظامی در یمن دامن زدن به جنگ میهنی ست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر منفی ترین پیش بینی ها در ارتباط با نتایج عملیات های نظامی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در یمن توجیه می شود.

سرگی سربروف ، کارشناس برجسته ی علمی دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه در مصاحبه ای با راشا تودی چنین نظری دارد.

این شرق شناس خاطر نشان نمود: " اگر همه ی آنچه را که در یمن در این اواخر اتفاق افتاده است خلاصه کرد، غیر از دامن زدن به جنگ  داخلی و رسیدن به سر حد تناقض که در یمن تا قبل از مداخله وجود داشت هیچ اتفاق دیگری نیافتاده است."

سرگی سربروف ، این حوادث غم انگیز یعنی کشتار بیش از صدها نفر در عروسی در یمن بر اثر حملات هوایی نیروهای ائتلاف را تحلیل نمود. وی بیان داشت:  اگر به یاد بیاوریم که چطور این کمپین نظامی تشکیل شد آنوقت موارد چنین "بمباران های دوستانه ای" بسیار زیاد است.   

این دانشمند اضافه می کند: " عملیات نظامی از همان آغاز پایه و اساسی برای پیش بینی های منفی توسعه ی اوضاع بود. به ویژه آنها به طور کامل تایید شدند. " وی یادآوری می کند که تعداد آوارگان داخلی در یمن به میلیون ها نفر رسیده است. بیش از صد ها هزار نفر کشور را ترک کرده اند. بناهای تاریخی منحصر به فرد نابود شده اند. مدرسه ها ، بیمارستانها و سایر زیر ساخت های اجتماعی بارها هدف بمباران ها قرار گرفتند. سربروف خاطر نشان نمود که مربیان آمریکایی از همان ابتدا به سازمان دهی این کمپین نظامی کمک می کردند.

سرگی سربروف می گوید: " بدین ترتیب امروز اوضاع در یمن (شاید به خاطر حمایت آمریکا)  در مرحله ی بحرانی است. و همه ی سازمان های بین المللی از مدت ها پیش زنگ خطر را به صدا در آورده اند. در ماه ژوئن فاجعه بشری در این کشور اعلام شد اما نه جامعه ی بین الملل و نه ائتلاف سعودی ها هیچ اقدامی نکردند تا اوضاع را تغییر دهند. "

این کارشناس معتقد است: " مسئله این است که اهداف سیاسی دستور داده شده اجرا نشده اند. و هر ایده ای از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیر کل سازمان ملل متحد پان گی مون در جهت خاتمه ی مداخله و بازگشت به روند سیاسی رد می شود برای آنکه عربستان سعودی طرح بسیار بزرگی را پیش روی خود قرار داده است و به هیچ طریقی نمی تواند به آن دست یابد."

به عقیده ی وی ، ابزارهای نظامی بحران تشدید شده را حل و فصل نمی کند. این کارشناس در مصاحبه ای با راشا تودی گفت: " من معتقدم که خاتمه ی بمباران یمن و بازگشت به روند سیاسی ، تنها جایگزینی است که می تواند یمن و همینطور کشورهای اروپایی را از هجوم مهاجرین نجات دهد."

خاطر نشان می کنیم که بر اساس اطلاعات کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در جریان درگیری مسلحانه در یمن طی شش ماه اخیر 2355 نفر از غیرنظامیان کشته شده اند. در عین حال این اسناد 131 کشته در جریان حمله ی ائتلاف به مراسم عروسی در شهر ساحلی المحا را حساب نکرده است.  

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала