سرگئی لاوروف: هدف مشترک روسیه و آمریکا پیروزی بر داعش است

© AFP 2023 / DOMINICK REUTER Russian Foreign Minister Sergey Lavrov
Russian Foreign Minister Sergey Lavrov - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد با کانال تلویزیونی آر تی مصاحبه کرده و در باره مذاکرات ولادیمیر پوتین و باراک اوباما و اختلاف در سوریه صحبت نمود.

رئیس جمهور ولادیمیر پوتین با پرزیدنت باراک اوباما ملاقات کرد. مدت‌ها است که همه منتظر این دیدار بودند. آر تی پرسید: شما می‌دانید که آیا آن‌ها در باره کار در چارچوب یک ائتلاف مشترک به توافق رسیدند؟

لاوروف گفت: «آن‌ها ائتلاف را به معنای کلاسیک کلمه بررسی نکردند. آن‌ها امکان همکاری نزدیک‌تر آمریکا و روسیه در تجسس راه حل‌های مسایل بسیار مبرم، در درجه اول در سوریه را بررسی کردند. ما موافقت کردیم که هدف مشترک ما — پیروزی بر داعش و اجازه ندادن برایشان که خلافتی ایجاد کنند که آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند آن را در اراضی پهناوری  تشکیل بدهند. آن‌ها هم اینک در نواحی گسترده عراق و سوریه موضع گرفته و در آنجا قوانین غیر انسانی خود را وضع کردند. روسیه و ایالات متحده عزم راسخ دارند اجازه ندهند که آن‌ها به مقصد خود برسند. ما نقطه نظر خود را معرفی کردیم و پرزیدنت پوتین توضیح داد که ما بر آن هستیم که ما باید عملگرا، عاقل و معقول باشیم. و اگر همه ما اینطور رفتار کنیم همه افراد دارای نفرت به داعش و آن‌هایی که با داعش می جنگند لازم خواهند داشت  اعمال خود را هماهنگ کنند

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که در عین حال روسیه با هر دو دولت عراق و سوریه دارای روابط محکمی است. مدت مدیدی است مسکو به آن‌ها سلاح و تکنیک لازمی می‌دهد تا آن‌ها بتوانند بطور ثمربخشتر با تروریست ها مبارزه کنند. لاوروف ادامه داد:

دولت های عراق و سوریه از ما کمک می گرفتند. ما کارشناسان نظامی خود را می فرستادیم تا آن‌ها عراقی ها و سوری ها را به استعمال این تکنیک بیاموزند. ما اطمینان داریم که همه کسانی که با گروه‌های تروریستی مانند داعش می‌جنگند باید اعمال خود را هماهنگ کنند. ولی نباید فرماندهی عمومی باشد. این واقعگرایانه نیست. پرزیدنت پوتین در دیدار با پرزیدنت اواما این را توضیح داد. ولی خود عملیات در محل و نیز ضربات هوایی باید هماهنگ شده باشند.

به گفته لاوروف روسیه خوشحال است از اپوزیسیون میهنپرست سوریه که در خاک کشور خود می جنگند دعوت کند که به این مبارزه هماهنگ شده بپیوندد. لاوروف گفت:

از همان ابتدا ما با دولت های عراق، سوریه و ایران کار می‌کنیم و مرکز اطلاع رسانی در بغداد را باز کردیم که از آن برای انتقال اطلاعاتی موجود در دست  سوریه، عراق، ایران و روسیه استفاده خواهد شد. گمان می‌کنم که این کار می‌تواند و باید در مبارزه با تروریسم کمک کند.

سرگئی لاوروف ابراز اطمینان کرد که پرزیدت اوباما همه گفته‌های پرزیدنت پوتین را شنیده است. به گفته وزیر روس مصاحبه آن‌ها بسیار سازنده بود و در نتیجه آن، طرفین به این توافق نایل آمدند که همکاریشان برای رسیدن به هدف مشترک — پیروزی بر داعش ادامه یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала